b12 jest niezbędna dla zdrowia
Fot. pixabay.com
Autor Klaudia Gaicka - 4 Czerwca 2020

Wpływ i źródła witaminy B12. Jej niedobór jest niezykle niebezpieczny

B12 jest niezbędna dla zdrowego funkcjonowania naszego organizmu. Zważywszy na jej pochodzenie, suplementować powinni ją wegetarianie i weganie. Niedobór może bardzo źle się skończyć, ponieważ wpływa na wiele istotnych procesów całego organizmu.

B12 czyli kobalamina jest jedną z niezbędnych do życia człowieka witamin. Należy do stosunkowo szerokiej grupy zwanej po prostu witaminami z grupy B. W przypadku niedoboru może okazać się konieczna suplementacja. Nie zaleca się jednak suplementować poszczególnych witamin w przypadku, kiedy nie jesteśmy pewni, że mamy ich deficyt. Zróżnicowana zdrowa dieta powinna nam teoretycznie zapewnić wszystkie niezbędne składniki do utrzymania zdrowego organizmu.

Nadchodzi rewolucja w polskich aptekach. Ma odciążyć lekarzyNadchodzi rewolucja w polskich aptekach. Ma odciążyć lekarzyCzytaj dalej

B12 jest ważną witaminą

Jak podaje portal Abczdrowie.pl, kobalamina bierze udział między innymi w procesach przemiany białkowej, tłuszczowej oraz węglowodanowej.

Pomaga wytwarzać czerwone krwinki, przez co jej niedobór może poskutkować anemią. Jest również materiałem budulcowym neuroprzekaźników, dodatkowo pomaga wzmocnić otoczkę mielinową.

Co więcej, ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Pomaga zachować równowagę i wspomaga koncentrację, przez co korzystnie wpływa na możliwość nauki.
Dodatkowo pomaga w odbudowywaniu masy kostnej. Jest to szczególnie ważne dla kobiet w czasie menopauzy oraz dzieci w stadium rozwojowym.

Lista objawów, które towarzyszą deficytowi tej ważnej witaminy, jest bardzo długa. Należą do nich przede wszystkim objawy hematologiczne (może poskutkować anemią), neurologiczne (występują między innymi drżenia, drgawki oraz zaburzenia koncentracji pamięci), psychiatryczne (stany depresyjne, lęki, urojenia) oraz te ze strony układu pokarmowego (np. stany zapalne, uczucie pieczenia jamy ustnej, zanik brodawek języka).

Ostry niedobór witaminy objawia się jeszcze gorzej. Jak podaje portal, u pacjenta może dojść między innymi do paraplegii, spastyczności oraz nietrzymania stolca i moczu. Mogą zacząć się również kłopoty związane z przepływem tlenu przez organizm.

Dzisiaj grzeje: 1. Kolejna faza testów szczepionki. Próby będą przeprowadzane na dzieciach

2. Kobieta znienacka wróciła do domu i przyłapała chłopaka z inną. Jej reakcja powala, wszystko się nagrało

Zarówno niedobór witaminy, jak i jej nadmiar może być groźny. Ewentualną suplementację lepiej przedyskutować z lekarzem. Na pewno nie zaszkodzi jednak skontrolować naszej diety pod kątem źródeł tej witaminy.

– Witaminę B12 (kobalaminę) znajdziemy głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, tj. mięsie, rybach, mleku, jajach, serach, wędlinach. W produktach roślinnych witamina ta praktycznie nie występuje. Dobrym źródłem są też drożdże spożywcze – tłumaczy dietetyk, mgr inż. Radosław Barnat dla portalu Abczdrowie.pl.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Afera w mediach po ujawnieniu całej serii niesmacznych i skandalicznych praktyk Biedronki. Wściekli są nie tylko klienci
  2. Nie żyje 34-letni członek uwielbianego zespołu. Miał koronawirusa
  3. Stan przedzawałowy. Jak go rozpoznać i co robić, gdy wystąpi?
  4. Glejak to niezwykle groźny nowotwór. Niestety nie jest łatwy do wykrycia, gdyż objawy są niespecyficzne
  5. Pasożyty, którymi możemy się zarazić poprzez jedzenie. Mogą być bardzo niebezpieczne
  6. Wziąłeś 5 tys. zł pożyczki z tarczy antykryzysowej? Nastąpiły zmiany, o których musisz wiedzieć

Następny artykuł