Białko: źródła alternatywne
pixabay_arielnunezg
Autor Damian Witoń - 17 Lutego 2020

Nie jesz mięsa, ale potrzebujesz białka? Lista produktów polecanych dla Ciebie

Białko to kluczowy element diety człowieka, bez którego nie mógłby on prawidłowo funkcjonować. Najbardziej popularnym źródłem protein jest mięso, jednakże istnieje dla niego kilka ciekawych alternatyw, które warto poznać.

Białko to bardzo ważny składnik odżywczy, którego regularne dostarczanie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Bierze udział w większości procesów zachodzących w naszym ciele. Najbardziej popularnym źródłem białka jest mięso, jednak dla osób, które chcą ograniczyć jego spożycie lub całkowicie wyłączyć je z diety, istnieje wiele ciekawych alternatyw.

Nikt nie chciał go zatrudnić przez autyzm. Teraz sam pomaga innymNikt nie chciał go zatrudnić przez autyzm. Teraz sam pomaga innymCzytaj dalej

Białko możemy znaleźć nie tylko w mięsie

Pierwszą propozycją dla osób, które chcą dostarczyć proteiny do swojego organizmu nie korzystając z produktów pochodzenia zwierzęcego, jest uwielbiane przez wegan tofu. Jest to rodzaj twarogu, który otrzymywany jest mleka sojowego. Można przygotować z niego naprawdę mnóstwo ciekawych dań. W 100 g wegańskiego sera znajduje się ponad 8 gramów białka. Ponadto jest również źródłem wapnia, fosforu oraz fitoestrogenu, który może łagodzić objawy menopauzy, a także zapobiegać rozwojowi niektórych nowotworów.

Interesującą alternatywą dla mięsa jest również tempeh, czyli sfermentowane nasiona soi, które szczególną popularnością cieszą się w kuchni indonezyjskiej. 100 gram produktu zawiera aż 20 gramów białka. Tempeh dostarczy nam również błonnika, witaminy B, żelaza oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

W poszukiwaniu źródeł białka warto zwrócić uwagę w kierunku cieciorki nazywanej także grochem włoskim. Zawiera ona około 9 gramów protein przypadających na 100 gramów produktu. Jest również bogata w żelazo, potas, magnez, fosfor, cynk oraz wapń. Portal medonet.pl podaje ciekawe propozycje wykorzystania cieciorki, z której można zrobić chociażby gulasz, zupę, wegańskie burgery oraz zyskujący ostatnio na popularności w naszym kraju hummus.

Nie można zapominać także o fasoli, która choć z pewnością mniej egzotyczna od poprzedników, również zawiera w sobie dużo protein. Na 100 gramów produktu przypada około 9 gramów białka. Ponadto fasola pomoże wzbogacić naszą dietę o witaminy B, A, C oraz minerały takie jak potas, wapń, fosfor, żelazo, cynk i selen. Obniża także poziom cholesterolu i ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe.

To jednak nie koniec listy zamienników mięsa. Dopisać możemy do niej jeszcze soczewicę oraz seitan. Pierwsza w 100 gramach posiada 9 gramów białka. Drugi w takiej samej wadze zawiera aż 20 gramów. Soczewica jest źródłem potasu i kwasu foliowego. Pomaga również hamować rozwój wolnych rodników. Seitan, czyli otrzymywany z mąki pszennej gluten, nazywany jest przez niektórych “mięsem Buddy”. Strukturą przypomina bardzo kotlet schabowy.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Roksana Węgiel nie wytrzymała. Nigdy nie była tak szczera
  2. 20-latek odebrał sobie życie, bo nie mógł znaleźć pracy. Wstrząsające
  3. 4-miesięczna Tosia walczy o życie. Rodzice dziewczynki proszą o pomoc
  4. Objawy zawału serca u kobiet mogą być nietypowe. Nie wolno ich lekceważyć
  5. Nie żyje 16-letnia Karolina. Nastolatka przez pół życia walczyła z chorobą
  6. 4-letni synek wybudził się ze śpiączki i powiedział mamie bardzo ważną rzecz. Jego ostatnie słowa są piorunujące

Następny artykuł