Cukrzyca: profilaktyka
Autor Karol Zaborowski - 14 Stycznia 2020

Jak zapobiegać cukrzycy? Profilaktyka wcale nie jest taka trudna

Cukrzyca z każdym rokiem dotyka coraz więcej osób. Niestety ta choroba prowadzić może do wielu niebezpiecznych powikłań. Dlatego też warto wiedzieć, jak się przed nią chronić, zwłaszcza że nie jest to wcale takie trudne, jak mogłoby się wydawać.

Cukrzyca jest pierwszą chorobą niezakaźną, która swoim zasięgiem osiągnęła poziom pandemii. Specjaliści nazywają ją epidemią XXI wieku i to miano niestety jest w pełni zasłużone. Dużo się mówi o cukrzycy typu 2, o którą niestety sami się prosimy poprzez nieprawidłowy tryb życia, jednak w ostatnich latach znacząco wzrosła również liczba osób chorujących na cukrzycę typu 1.

Oczywiście z cukrzycą da się normalnie funkcjonować, ale nieleczona lub zaniedbana może prowadzić do wielu poważnych powikłań, które wprost zagrażają naszemu zdrowiu. Dlatego też tak ważne jest, aby wiedzieć, jak można jej zapobiegać, ponieważ w przypadku cukrzycy typu 2 w dużej mierze zależy to właśnie od nas.

GIF wycofał z rynku dwa popularne leki. Wielu z nas ma je w swoich domowych apteczkachGIF wycofał z rynku dwa popularne leki. Wielu z nas ma je w swoich domowych apteczkachCzytaj dalej

Cukrzyca i jej profilaktyka

Hiperglikemia, czyli nadmiar cukru we krwi uszkadza nie tylko nasze naczynia krwionośne, ale również nerwy, nerki, wzrok i serce. Może prowadzić do ślepoty, zawału mięśnia sercowego, udaru, czy też amputacji kończyn i przedwczesnej śmierci. Niestety wiele osób bagatelizuje ten problem, co może być opłakane w skutkach.

W przypadku cukrzycy typu 2 niezwykle ważna jest odpowiednia profilaktyka, która znacząco zmniejsza prawdopodobieństwo zapadnięcia na tę chorobę. Jej pierwszym i najważniejszym punktem jest zadbanie o prawidłową masę ciała, ponieważ osoby z BMI powyżej poziomu 35 mają 40-krotnie większą szansę na zachorowanie na cukrzycę niż ludzie z BMI poniżej tej wartości.

Jak podaje portal abczdrowie.pl, istotne są również ćwiczenia fizyczne. Wystarczy zaledwie pół godziny codziennego treningu, aby dodatkowo zabezpieczyć się przed cukrzycą. Wedle zaleceń powinny to być przynajmniej umiarkowany wysiłek, czyli taki, przy którym mówienie przychodzi nam z trudem.

Nie można też zapominać o odpowiedniej diecie. Powinniśmy unikać pokarmów przetworzonych oraz tych z dużą zawartością cukrów prostych i tłuszczów nasyconych. Najlepiej sięgać po produkty z niskim indeksem glikemicznym. Powinniśmy też włączyć do swojej diety więcej owoców i warzyw. Oczywiście żegnamy się ze słodzonymi napojami oraz używkami w postaci alkoholu i papierosów.

Najlepiej zmiany wdrożyć od razu, ponieważ odkładanie ich na jutro może sprawić, że tak naprawdę nigdy ich nie zastosujemy, a w końcu chodzi tu o nasze zdrowie.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Jest wolna, nie współżyła z nikim, a zaszła w ciążę. Przypadek, który zdarza się raz na milion
  2. Danuta Holecka wolałaby zapomnieć o nagraniu sprzed lat. Jej dziecko potrzebowało pomocy
  3. Skandal podczas 28. finału WOŚP. Zachowanie protestujących oburzyło mieszkańców
  4. Przez tydzień piła wodę po ogórkach kiszonych. Efekty pojawiły się już na drugi dzień
  5. Koktajl, który oczyszcza jelita. Najlepiej pić go przed snem
  6. Wielu Polaków chciało mu pomóc. Niestety, nie żyje Patryk

Następny artykuł