Cukrzyca: dieta
Autor Karol Zaborowski - 27 Września 2019

Dieta cukrzycowa i jej podstawowe założenia

Cukrzyca znacząco wpływa na styl życia diabetyka, który niejako musi dostosować swój tryb życia do choroby. Tyczy się to zarówno częstych pomiarów poziomu cukru we krwi, jak i produktów, które spożywa się każdego dnia.

Cukrzyca przy odpowiednim leczeniu i przestrzeganiu zasad przedstawionych choremu przez diabetologa w znacznie mniejszym stopniu odbija się negatywnie na organizmie chorego. Wymaga to nie lada zaparcia, a przede wszystkim chęci ze strony chorego, aby zmienić swoje nawyki i zadbać o to, aby cukrzyca, jak najrzadziej dawała o sobie znać. Jedną z najważniejszych rzeczy, o której musi pamiętać każdy diabetyk to dieta, która rządzi się kilkoma regułami, które powinny być bezwzględnie przestrzegane.

Dieta, która wymusza cukrzyca

Najważniejsze w diecie cukrzycowej to pilnowanie poziomu cukru we krwi. Z tego też względu u diabetyka niestety odpadają produkty zawierające cukry proste, które po spożyciu znacząco podnoszą poziom glukozy. Wśród nich można wymienić słodzone napoje, ciasta, słodkie bułki, czekoladę, cukierki, a także słodzone przetwory owocowe.

Nie oznacza to jednak, że cukrzyk musi całkowicie zrezygnować z węglowodanów. Musi jedynie pamiętać, aby sięgać w swojej codziennej diecie po takie produkty, które zawierają cukry złożone, czyli ciemne pieczywo z mąki z pełnego przemiału, chleb graham, czy płatki owsiane.

Kolejnym ważnym tematem, przy diecie diabetyka jest indeks glikemiczny, który określa to, jak bardzo wzrośnie nasz cukier po spożyciu danego produktu. U osób chorych na cukrzycę wskazane jest sięganie po te, które mają niski indeks glikemiczny, dzięki czemu łatwiej mogą kontrolować swój poziom glukozy we krwi oraz nie tak szybko będą znowu odczuwali głód.

Przedstawione reguły to jedynie podstawy i dokładne zalecenia można uzyskać od swojego diabetologa. Warto również zaopatrzyć się w tabelę pokazującą indeks glikemiczny poszczególnych produktów, aby móc świadomie robić zakupy i przygotowywać posiłki, które wcale nie muszą być nudne, ani mniej smaczne, niż przed rozpoczęciem swojej diety.

Następny artykuł