liczenie zapotrzebowania kalorycznego
fot. https://pixabay.com/ skeeze
Autor Natalia Niewczas - 6 Sierpnia 2020

Ile kalorii dziennie powinniśmy spożywać? Prosty sposób na obliczenie

Dieta może wpływać korzystnie na zdrowie i samopoczucie, łagodzić rozmaite dolegliwości, ale i spędzać sen z powiek. Często decydujemy się na dietę z powodów zdrowotnych lub estetycznych. Niezależnie od motywacji zawsze warto dbać o prawidłową masę ciała, a regularna aktywność fizyczna i właściwe żywienie to najbardziej odpowiednie do tego zadania narzędzia.

Dieta to nie tylko rozpisywanie tygodniowego menu i wybieranie najlepszych, bogatych w wartości odżywcze produktów - dieta to także świadome kontrolowanie ilości spożywanych posiłków, a w tym dostarczanie organizmowi właściwej ilości kalorii. Właściwej, czyli adekwatnej do prowadzonego trybu życia i jednocześnie zapewniającej ciału niezbędną energię.

Spełnił się najczarniejszy scenariusz. Zaginiony piłkarz odnaleziony martwySpełnił się najczarniejszy scenariusz. Zaginiony piłkarz odnaleziony martwyCzytaj dalej


Odpowiednia dieta czasem wymaga nieco liczenia


Zdrowa dieta to między innymi taka, która zaspokaja wszystkie potrzeby naszego ciała, w tym zapotrzebowanie kaloryczne. Potrzebujemy kalorii, by funkcjonować, a dzięki przyjmowaniu ich odpowiedniej ilości możemy poprawić nie tylko sylwetkę, ale i ogólny stan zdrowia.


Jak podaje portal zdrowie.radiozet.pl, to, ile kalorii dziennie powinniśmy dostarczać naszemu ciału, zależy od wielu rozmaitych czynników, jak i osobistych potrzeb. W obliczaniu właściwej ilości dziennego spożycia kalorii znaczenie ma płeć, wiek, wzrost, waga i styl życia danej osoby. Równie ważne są osobiste cele - jeżeli pragniemy schudnąć, dobowe spożycie kalorii powinno być nieco mniejsze, jeżeli przybrać na wadze - większe. Kluczową rolę w obliczaniu dziennego zapotrzebowania kalorycznego odgrywa ustalenie podstawowej przemiany materii (BMR) i współczynnika aktywności fizycznej (PAL).


BMR to dla naszego ciała minimalna, codzienna kaloryczna podstawa, dzięki której organizm jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Obliczamy ją z użyciem wzoru Harris’a-Benedict’a. Mężczyźni powinni skorzystać ze wzoru: 664,7 + (13,7M) + (5,0W) – (6,76L), podczas gdy kobiety mogą obliczać BMR z użyciem równania: 655,1 + (9,567M) + (1,85W) – (4,68L), gdzie M oznacza masę ciała w kilogramach, W wzrost w centymetrach, a L wiek podany w latach.

Dzisiaj grzeje: 1. Pilne ogłoszenie sanepidu. Trwają poszukiwania klientów restauracji, w której wykryto koronawirusa
2. Zakaz seniorów na weselach? Szykują się nowe wytyczne


BMR obliczy kaloryczne minimum, które należy pomnożyć przez współczynnik aktywności fizycznej (PAL). Wyróżniamy aż pięć stopni aktywności fizycznej: PAL osoby przebywającej w stałym spoczynku (<1,4), PAL osoby prowadzącej siedzący tryb życia (1,4-1,7), PAL osoby ćwiczącej od czasu do czasu (1,7-2), PAL osoby ćwiczącej regularnie (2-2,4), a także PAL zawodowych sportowców (>2,4).


Dopiero ustalając te dwa składniki (BMR, PAL), jesteśmy w stanie obliczyć całkowitą przemianę materii (TEE). Aby uzyskać prawidłowy wynik, należy skorzystać ze wzoru: TEE = BMR x PAL.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Młoda kobieta zginęła w wypadku. Na jaw wychodzą nowe fakty
  2. "Wiemy, kto może zastąpić Kingę Rusin w Dzień dobry TVN. Jedno z największych nazwisk?
  3. Objawy nowotworów widoczne gołym okiem. Gdy je zauważysz, nie ma czasu do stracenia
  4. Dobre wieści. Jerzy Stuhr po raz pierwszy pojawił się na wizji po przebytym udarze
  5. Co może powstrzymać drugą falę epidemii? Naukowcy podali odpowiedź
  6. 20-latka wzięła ślub z lalką zombie. Wspólne zdjęcia i wideo wbijają w fotel

Koniecznie obejrzyj nieziemsko prosty i szybki przepis na przepyszny posiłek!

Następny artykuł