Mity na temat zdrowego odżywiania. Wielu z nas nadal w nie wierzy, niestety mogą być niebezpieczne

dieta mity
unsplash.com/ Louis Hansel @shotsoflouis
Autor Natalia Niewczas08.01.2021

Wbrew pozorom zdrowa dieta wspomagająca odchudzanie niekoniecznie musi być niskokaloryczna. Podobnie fałszywe jest przekonanie dotyczące produktów oznaczonych na etykiecie jako “lekkie” bądź “dietetyczne”. Wiele osób w imię zdrowej diety wciąż niesłusznie odrzuca również ziemniaki.

Wokół zdrowej diety narosło wiele popularnych przekonań. Niestety wiele z nich okazuje się fałszywych. Zdrowa, zbilansowana dieta to jednak klucz do zdrowia; w powiedzeniu “jesteś tym, co jesz” kryje się bowiem o wiele więcej prawdy, niż może się wydawać. Czasami to, co szkodzi w kwestii diety najbardziej, to niewiedza. Dotyczy to między innymi stosowania diety, która ma wspomagać odchudzanie.

Najpopularniejsze mity dotyczące zdrowej diety, w które wciąż wierzy wiele osób

Dieta może być częścią zdrowego planu na odchudzanie, podpartego solidną dawką aktywności fizycznej. Wiele osób niesłusznie wierzy jednak w to, że aby dieta była w tym przypadku skuteczna, musi być bardzo niskokaloryczna. To błędne myślenie, które może wyrządzić zdrowiu poważną krzywdę.

Jak podaje portal zdrowie.wprost.pl, zmniejszenie kalorii niekiedy przyspiesza gubienie zbędnych kilogramów - to fakt. Ich zbyt duże ograniczenie przyczynia się jednak do długoterminowych konsekwencji zdrowotnych; następuje adaptacja metaboliczna, zwiększa się uczucie głodu spowodowane zmianami poziomu hormonów sytości. Co więcej, ucierpieć może nie tylko ciało, ale i psychika.

Jeden z najbardziej popularnych mitów dotyczy produktów oznaczonych na sklepowych półkach jako “lekkie” lub “dietetyczne”. Choć ich smukłe, białe opakowania podpowiadają, że dokonanie podobnego zakupu będzie słusznym wyborem, w rzeczywistości prawda często okazuje się zupełnie inna.

Nieoficjalnie: Obostrzenia zostaną z nami na dłużej. Zaskakujące ustalenia dziennikarzy PolsatuNieoficjalnie: Obostrzenia zostaną z nami na dłużej. Zaskakujące ustalenia dziennikarzy PolsatuCzytaj dalej

Wiele z produktów “light” jedynie sprawia wrażenie zdrowych i korzystnych dla diety (także tej odchudzającej). Badania wykazały, że często obfitują one w cukier i sól, co z pewnością nie sprzyja zdrowemu odżywianiu.

Ziemniaki są niesłusznie naznaczonym artykułem żywieniowym. Wiele osób ogranicza ich spożywanie, gdy chce schudnąć lub poprawić ogólny stan zdrowia. Tymczasem ziemniaki są niezwykle pożywne.

Ziemniakiem możemy w wielu przypadkach z powodzeniem zastąpić makaron lub ryż. Są sycące i zawierają witaminę C. Sekret tkwi w odpowiednim przyrządzeniu bulw - nie należy dodawać do nich zbyt dużo soli; warto piec ziemniaki w piekarniku (najlepiej bez dodatku oleju), a nie smażyć.

Kolejny z mitów dotyczy tłuszczu. Choć nie kojarzy się z chudnięciem, jest ważnym elementem diety, a organizm potrzebuje go do prawidłowego funkcjonowania. Co więcej, diety niskotłuszczowe powiązano z podwyższonym ryzykiem wystąpienia niektórych problemów zdrowotnych, na przykład wzrostu insulinooporności bądź zespołu metabolicznego.

Warto zaznaczyć, że zdrowa dieta jest także w dużej mierze kwestią indywidualną; powinna uwzględniać zapotrzebowanie kaloryczne dostosowane do stylu życia oraz ogólnych potrzeb zdrowotnych danej osoby. Właściwym dopasowaniem diety do pacjenta powinien zająć się specjalista dietetyk, najlepiej równolegle z lekarzem - badania i wywiad lekarski mogą wykazać przeciwwskazania do spożywania niektórych produktów.

Artykuły polecane przez redakcję Pacjenci.pl:

Następny artykuł