dieta DASH zasady
fot. pixabay.com
Autor Klaudia Gaicka - 24 Lipca 2020

Uznawana za najzdrowszą z diet. Na czym polega?

Dieta DASH jest uważana przez wielu ekspertów za najzdrowszą na świecie. Początkowo miała pomagać chorym pacjentów, dziś wielu zdrowych ludzi stosuje ją w życiu codziennym. Warto znać jej podstawowe zasady i starać się wprowadzać je w życie.

Dieta DASH jest bardzo zdrowia i wbrew pozorom nie wymaga wielu wyrzeczeń. Pomimo tego, że początkowo dieta miała służyć osobom cierpiącym z powodu nadciśnienia, z czasem stała się powszechnie stosowana. Chcąc dbać o swoje zdrowie i piękny wygląd, warto zwrócić na nią uwagę.

Objawy niedoboru witaminy D. Ma je nawet 90 procent PolakówObjawy niedoboru witaminy D. Ma je nawet 90 procent PolakówCzytaj dalej

Dieta DASH - podstawowe zasady żywienia

Jak podaje serwis Poradnikzdrowie.pl, Dieta DASH już od kilku lat wygrywa w rankingach najzdrowszych diet. Pacjenci uwielbiają ją, ponieważ jadłospis nie wymaga wielu wykluczeń. Z kolei eksperci zwracają uwagę, że ryzyko wielu chorób wyraźnie się obniża.

Głównym założeniem diety jest obniżenie ilości soli oraz przetworzonego jedzenia. Dodatkowo eksperci od diety zalecają, aby całkowicie zrezygnować z białego pieczywa, ciastek, ciast oraz czerwonego mięsa. Trzon jadłospisu stanowią produkty i potrawy, które przyczyniają się do utrzymania odpowiedniego ciśnienia tętniczego. Co więcej, produkty stabilizują poziom cukru we krwi.

Produkty pełnoziarniste należy spożywać 6 - 8 razy dziennie. Błonnik pokarmowy wpływa pozytywnie na poziom cholesterolu, zapobiega skokom glukozy we krwi oraz ułatwia trawienie.

Owoców i warzyw należy spożywać każdego dnia od 4 do 5 porcji. To szczególnie ważne ze względu na witaminy i minerały, które są niezbędne w codziennym funkcjonowaniu całego organizmu. Dodatkowo zawarte w nich przeciwutleniacze wykazują działanie przeciwnowotworowe. 4 - 5 porcji jest również wskazanych w przypadku orzechów i nasion. Zawierają one nienasycone kwasy tłuszczowe, potas i błonnik.

Zarówno jeśli chodzi o chudy nabiał, jak i o chude mięso, dzienna wskazana ilość to po 2-3 porcje. Z pierwszej grupy, eksperci polecają wybierać kefiry lub jogurty. Jeżeli chodzi o mięso, to porcja wynosi około 90 g (niezależnie od tego, czy decydujemy się na mięso, czy rybę).

Dzisiaj grzeje: 1. Porażające sceny na pogrzebie Andrzeja Strzeleckiego. Nikt się nie spodziewał
2. W listopadzie mogłeś jeszcze kupić za 15 zł. Dziś go sprzedają z 67-krotnym przebiciem
3. Czas na złożenie wniosku mija już za kilka dni. Rekordzista dostał aż 429 tys. zł

Jeżeli chodzi o ograniczenia to najlepiej całkiem zapomnieć o soli, a słodycze ograniczyć do maksymalnie 5 porcji w tygodniu. Nie obawiajmy się o odpowiednią ilość sodu, możemy się w niego zaopatrzyć, np. jedząc naturalnie słone sery.

Całkowicie w odstawkę powinny pójść sztuczne barwniki, dodatki i używki. Zamiast tego, należy pamiętać o prawidłowym nawodnieniu organizmu.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. TVP właśnie przekazało bardzo ważną wiadomość. Zaczęło się
  2. Zabezpieczcie zapasy wody. Niedługo wyłączą ją w jednej z części Warszawy. Lepiej się przygotujcie.
  3. RMF FM: Rodzice stracą pieniądze, nadszedł koniec. Znika bardzo popularne świadczenie;
  4. Maseczki mogą zniknąć z przestrzeni publicznej? Ważne słowa Ministra Zdrowia
  5. Chcą znaleźć w Polsce azyl. Uciekli wraz z chorym na autyzm synem
  6. Rząd luzuje kolejne obostrzenia dotyczące epidemii. Profesor Simon ostrzega
  7. Spłonął dom wyremontowany w programie "Nasz nowy dom". "Nie zostawimy ich w potrzebie", obiecuje Katarzyna Dowbor

Następny artykuł