Dieta uboga w witaminy skutkuje rozmaitymi symptomami
unsplash_Sven Scheuermeier
Autor - 22 Marca 2020

Awitaminoza to problem wielu Polaków. Warto wiedzieć, czym grozi niedobór poszczególnych witamin

Dieta uboga w witaminy skutkuje rozmaitymi symptomami, które powinny skłaniać nas do zmiany naszego planu żywieniowego. Najlepszym wyborem w takiej sytuacji jest włączenie do diety większej ilości pokarmów bogatych w składniki odżywcze. Warto dowiedzieć się, jak rozpoznać pierwsze sygnały świadczące o tym, że naszemu organizmowi czegoś brakuje.

Dieta, która uboga jest w pewne grupy produktów spożywczych, może doprowadzić do braku określonych witamin. Z uwagi na to, że organizm ludzki nie jest w stanie sam ich produkować, musi otrzymywać witaminy z pożywieniem. Niedobory witamin mogą bowiem prowadzić do poważnych zaburzeń zdrowotnych.

Witaminy to grupa związków organicznych, niezbędnych każdemu człowiekowi. Zapewniają one prawidłowy przebieg licznych procesów życiowych. Obecnie każdy z nas narażony jest na ich niedobory. Wystarczy jednak wzbogacić swój jadłospis o kilka łatwo dostępnych produktów spożywczych, by pozbyć się wielu dolegliwości.

Czy w medycynie szykuje się rewolucja? Naukowcy pracują nad szczepionką, która nie wymaga zastrzykuCzy w medycynie szykuje się rewolucja? Naukowcy pracują nad szczepionką, która nie wymaga zastrzykuCzytaj dalej

Dieta uboga w witaminy może skutkować m.in. spadkiem odporności oraz zaburzeniami psychicznymi

Awitaminoza często dotyczy osób, które nie mają odpowiednio zbilansowanej diety. Przy problemach zdrowotnych powinniśmy szczególnie zadbać o prawidłowy poziom kilku witamin w naszym organizmie. Jedną z nich jest witamina A. Jak podaje portal medonet.pl, jest ona konieczna do prawidłowego działania narządu wzroku oraz utrzymania zdrowej skóry, włosów i paznokci. Pierwszymi objawami jej niedoboru jest przesuszenie skóry, łamliwość włosów i paznokci, rogowacenie skóry dłoni i stóp oraz trądzik. W skrajnych przypadkach brak witaminy A może prowadzić do kurzej ślepoty, zmiękczenia rogówki oraz zespołu suchego oka. Na szczęście można ją znaleźć w marchwi, liściach brokułu, jarmużu, szpinaku, dyni oraz wątrobie.

Z kolei Witamina B1 to związek istotny w procesach oddychania komórkowego. Symptomy jego braku w organizmie to uczucie zmęczenia, problemy z koncentracją, oczopląs, przyśpieszona akcja serca, obrzęk kończyn, utrata łaknienia, biegunki i wymioty. Warto pamiętać, że alkohol rozkłada witaminę B1. Duże jej ilości znajdziemy w wątrobie i sercu, produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych, drożdżach, rybach i orzechach. Witamina B3 zaś to zbiorcza nazwa dla kwasu nikotynowego i amidu tego kwasu. Grupę tą często określa się również jako witaminę PP. W organizmie pełni istotną funkcję w procesach metabolicznych. Pierwsze symptomy jej deficytu to mała tolerancja na zimno, otępienie i biegunka. Witaminę B3 można znaleźć w mięsie, orzechach oraz ziarnach zbóż. Z kolei witamina B12 to związek, który odgrywa kluczową rolę w procesie tworzenia erytrocytów, w związku z czym jego ostry niedobór skutkuje anemią megaloblastyczną. Pierwsze objawy braku witaminy B12 w organizmie to osłabienie, zaburzenia koncentracji, zawroty głowy, bladość, utrata łaknienia, a niekiedy uczucia smaku. Następne w kolejności są już objawy neurologiczne. Aby zapobiec niedoborom witaminy B12 należy spożywać mięso, jajka, ryby, nabiał.

Kolejną wazną substancją jest witamina C. Jest to związek, którego niedobór może prowadzić do poważnych zaburzeń, między innymi do rozwinięcia szkorbutu. Pierwsze objawy niedoboru witaminy C to osłabienie, utrata apetytu, obrzęki kończyn, niska wydolność fizyczna i rozpulchnienie dziąseł. Znajdziemy ją w owocach aceroli i róży, pietruszce, czarnej porzeczce i papryce. Witamina D z kolei jest konieczna do budowania prawidłowego układu szkieletowego. Ma pozytywny wpływ na mięśnie i układ nerwowy, działa bakteriobójczo i podnosi rozrodczość. Pierwsze symptomy jej niedoboru to zapalenie spojówek, stany zapalne dotykające skórę, zmniejszenie odporności i osłabienie. Przedłużający się niedobór prowadzi do objawów ze strony układu kostnego, a u dzieci do krzywicy. Substancję tą możemy znaleźć przede wszystkim w rybach, jajkach i nabiale. Witamina D może być wytwarzana w naszym organizmie, jednak konieczna jest do tego ekspozycja na światło.

Dzisiaj grzeje: 1. Dramat w Centrum Onkologii. Zarażona pielęgniarka pracowała na chemioterapii dziennej

2. Żona legendarnego muzyka przekazała tragicznie wieści. Zmarł wczoraj na koronawirusa

Witamina K jest zaś istotna przy zachowaniu prawidłowych procesów krzepnięcia. Wiele badań potwierdza, że minimalizuje ryzyko zachorowania na nowotwory. Pierwsze objawy niedoborów tej substancji to trudności w gojeniu pozornie niegroźnych ran. Przedłużający się deficyt może skutkować słabą mineralizacją kości lub rozwojem nowotworów. Znajdziemy ją w brokułach, szpinaku, sałacie i awokado. Dieta bogata w witaminy i minerały to naturalna obrona przed chorobami, która jest ważna szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Warto zatem pamiętać, aby w produktach, które spożywamy, nie zabrakło wymienionych składników odżywczych.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Z czego wymutował koronawirus? Jest nagranie, eksperci wskazali straszne miejsce na mapie
  2. Sklep wymyślił, jak uniknąć osób kupujących na zapas. Wystarczy jedna kartka
  3. Objawy mogące świadczyć o nowotworze u dziecka. Nie wolno ich lekceważyć
  4. Media dotarły do szczegółów wypadku Małgorzaty Kożuchowskiej. Prawdopodobną przyczyną nieuleczalna choroba
  5. Choroby, które sieją największe spustoszenie. Odpowiadają za śmierć ponad połowy Polaków
  6. Przestępcy znaleźli wyjątkowo perfidny sposób na okradanie mieszkań. Uważaj, kto do Ciebie puka

Następny artykuł