Dieta osób starszych powinna skupiać się na pokrywaniu aktualnych potrzeb organizmu
unsplash.com/ Sam Wheeler
Autor - 24 Czerwca 2020

Dieta polecana seniorom po 50 roku życia. Pozwala cieszyć się zdrowiem przez długie lata

Dieta, która jest dobrze zbilansowana, spowalnia proces starzenia się organizmu. Po 50. roku życia najbardziej odpowiednia jest dieta łatwo strawna, bogata w witaminy, minerały, a także przeciwutleniacze.

Dieta przeznaczona dla osób starszych powinna być bogata w witaminy z grupy B, E, a także C. Niezwykle ważne jest, aby w przyjmowanych posiłkach znajdowały się wszystkie podstawowe składniki odżywcze, gdyż dzięki nim zmniejsza się ryzyko zachorowania m.in. na demencję.

Choć wiek jest największym czynnikiem ryzyka w przypadku chorób mózgu, zdrowe odżywianie może nam pomóc je zmniejszyć. Jak zaznaczają naukowcy, ważna jest nie tylko dieta, ale także odpowiednie nawodnienie i aktywność fizyczna.

Polsce grożą wielkie powodzie. Sprawdź, czy mieszkasz na zagrożonym tereniePolsce grożą wielkie powodzie. Sprawdź, czy mieszkasz na zagrożonym terenieCzytaj dalej

Dieta osób starszych powinna skupiać się na pokrywaniu aktualnych potrzeb organizmu

Dieta dla osób starszych powinna zapewniać przyjemność ze spożywania posiłków, jednocześnie uwzględniając ograniczenia związane z ewentualnymi zaburzeniami w odczuwaniu smaku i zapachu.

Jeśli stan zdrowia pacjenta jest dobry, a układ pokarmowy sprawny, osoba po 50. roku życia może odżywiać się zgodnie z ogólnymi zasadami prawidłowego żywienia. W tym wieku najbardziej odpowiednia jest dieta łatwo strawna, polegająca na ograniczeniu lub wykluczeniu potraw tłustych, smażonych, wzdymających, ostro przyprawionych oraz długo zalegających w żołądku.

Osoby starsze powinny zatem spożywać surówki z dodatkiem jogurtu naturalnego lub oleju roślinnego, gotowane warzywa, przeciery oraz soki z owoców i warzyw, a także niegazowane wody mineralne.

Jak podaje portal mp.pl, dobrze jest ograniczyć spożycie gotowanej kapusty, suchych nasion roślin strączkowych, gruboziarnistego razowego pieczywa oraz tłustych produktów zwierzęcych, takich jak smalec, słonina, bekon i boczek.

Posiłki należy spożywać regularnie, najlepiej 5–6 razy dziennie. Niezbędne jest przy tym wykonywanie ćwiczeń fizycznych jak choćby spacer. W miarę starzenia się organizmu jego zapotrzebowanie na energię maleje, a na białko ulega zwiększeniu. Węglowodany, tłuszcze i białko powinny stanowić kolejno 55–60%, 25–30% i 12–15% dziennego spożycia energii.

W żywieniu osób starszych duże znaczenie mają witaminy, ponieważ ich głównym zadaniem jest regulacja procesów metabolicznych. W podeszłym wieku zwiększa się zapotrzebowanie na witaminę D, a także na witaminę B6. Osoby starsze powinny zadbać również o prawidłową podaż witamin B2, B12 i kwasu foliowego. Wynika to z gorszego ich wchłaniania oraz występowania chorób wpływających na ich wykorzystanie. Większe powinno być także spożycie antyoksydantów.

U osób w podeszłym wieku znacznie zwiększa się zapotrzebowanie na wapń. Jest on kluczowym składnikiem budulcowym kości, którego niedobór skutkuje zmniejszeniem masy kostnej. W miarę starzenia się organizmu zawartość składników mineralnych zmniejsza się z około 6% do 4%.

Dzisiaj grzeje: 1. Dzieci otrzymały oburzającą pracę domową. O skandalu głośno jest na całym świecie

2. O spacerze zapomnij, wraca zakaz wstępu do lasów. Na razie w jednym z województw

Z kolei składnikiem, którego spożycie powinno podlegać ograniczeniu, jest sód. Wiąże się to ze zwiększonym u osób starszych ryzykiem rozwoju nadciśnienia tętniczego oraz związanych z nim chorób układu krążenia.

Picie wody jest zalecane w każdym wieku, jednak od 50. roku życia z powodu zawartych w niej mikroelementów jest to szczególnie istotne. Woda zapewnia odpowiednie nawodnienie skóry i pomaga w leczeniu wielu chorób.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Polska legenda sportu zginęła w wypadku. Widok grobu zapiera dech w piersiach. Wszystko niemal 30 lat od śmierci
  2. Padła kluczowa deklaracja ministerstwa. Ważne informacje dla wszystkich uczniów, chodzi o naukę od września
  3. IMGW wydało pilne ostrzeżenie. Dwa województwa z najwyższym stopniem zagrożenia, lepiej zostać w domu
  4. Tragiczne wiadomości o śmierci 25-latki. Przedawkowała popularne napoje
  5. Sygnały, które daje nasze serce, gdy ma już dosyć. Nie wolno ich lekceważyć
  6. Wujek Adama Małysza nagle przekazał informacje o zdrowiu mistrza. Ważne słowa członka rodziny byłego skoczka

Następny artykuł