Zamienniki cukru sprawią, że nasza dieta stanie się znacznie zdrowsza
unsplash.com/ Heather Barnes
Autor - 26 Czerwca 2020

Są znacznie zdrowsze niż biały cukier. Zamienniki, po które warto sięgać

Dieta powinna polegać na zapewnianiu swojemu organizmowi odpowiedniej dawki składników odżywczych, a także na kontrolowaniu ilości spożywanego cukru. Substancja ta nie bez powodu nazywana jest “białą śmiercią”. Warto dowiedzieć się, czym możemy go zastąpić.

Dieta, która jest z pozoru zdrowa, może zawierać duże ilości cukru. Substancja ta jest bowiem ukryta niemal we wszystkim, co jemy. Pamiętajmy, iż nadmiar cukru w diecie może prowadzić do rozwoju otyłości, cukrzycy i próchnicy.

By uchronić się przed licznymi problemami zdrowotnymi, wynikającymi ze spożycia zbyt dużej ilości cukru, warto zainteresować się jego zamiennikami, które również nadają słodki smak herbacie czy wypiekom, a jednocześnie nie uzależniają i nie przyśpieszają procesu starzenia się organizmu.

Sanepid wycofuje z rynku środek do dezynfekcji. Może zagrażać zdrowiu, sprawdź czy nie masz go w domuSanepid wycofuje z rynku środek do dezynfekcji. Może zagrażać zdrowiu, sprawdź czy nie masz go w domuCzytaj dalej

Zamienniki cukru sprawią, że nasza dieta stanie się znacznie zdrowsza

Cukier spożywany w nadmiernych ilościach może prowadzić do próchnicy zębów, otyłości, cukrzycy, problemów ze wzrokiem, a nawet nowotworów. Ponadto przyśpiesza starzenie się organizmu, a przez swoją wszechobecność w produktach spożywczych uzależnia.

Do zdrowych substytutów cukru należy m.in. cukier brzozowy, nazywany też ksylitolem. Uzyskiwany jest głównie z drzewa brzozy i choć smakuje podobnie jak biały cukier, ma około 40 proc. mniej kalorii i 14-krotnie niższy indeks glikemiczny. Ksylitol opóźnia ponadto procesy starzenia, wzmacnia odporność organizmu, zapobiega powstawaniu próchnicy i pomaga w walce z osteoporozą.

Z kolei stewia to naturalny słodzik, polecany cukrzykom i osobom na diecie. Jak podaje portal medonet.pl, nie zawiera on kalorii, a jego indeks glikemiczny wynosi zero. Stewia dostępna w formie suszonych liści bogata jest w witaminę C, witaminy z grupy B, magnez, wapń i żelazo.

Dzisiaj grzeje: 1. Nie mógł poradzić sobie z wyśmiewaniem. Nie żyje bohater "Pamiętników z wakacji"

2. Biedronka wzywa swoich klientów. Mogą odzyskać część pieniędzy z nienaliczonego rabatu, który im się należał

Erytrytol to substancja słodząca, która nie powoduje dolegliwości ze strony układu pokarmowego i może być stosowana w dowolnych ilościach, jednak z powodu niewystarczająco rozwiniętego układu pokarmowego u dzieci do 3 roku życia, nie powinna być ona przez nie spożywana. Erytrytol nie podnosi poziomu glukozy, a jego indeks glikemiczny także wynosi 0. 100 g erytrytolu dostarcza jedynie 20 kcal.

Miód ma niestety podobną kaloryczność do białego cukru, a jego indeks glikemiczny w zależności od odmiany waha się między 50-87. Warto jednak pamiętać, iż oprócz cukrów w miodzie znajdziemy niewielkie ilości składników mineralnych, witaminy z grupy B, białka, garbniki, woski, olejki lotne, pyłki kwiatowe, enzymy i kwasy organiczne. Składniki te odpowiadają za łagodzenie kaszlu i kataru, działanie bakteriobójcze i grzybobójcze, a także poprawę funkcjonowania układu trawiennego.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Polska legenda sportu zginęła w wypadku. Widok grobu zapiera dech w piersiach. Wszystko niemal 30 lat od śmierci
  2. Przyłapali ją na gorącym uczynku. Kiedy zauważyła, że jest nagrywana podczas niszczenia banerów, zaczęła się awantura
  3. IMGW wydało pilne ostrzeżenie. Dwa województwa z najwyższym stopniem zagrożenia, lepiej zostać w domu
  4. Tragiczne wiadomości o śmierci 25-latki. Przedawkowała popularne napoje
  5. Sygnały, które daje nasze serce, gdy ma już dosyć. Nie wolno ich lekceważyć
  6. Uwielbiany gwiazdor został postrzelony w głowę. To, co się stało potem, przechodzi ludzkie pojęcie (FOTO)

Następny artykuł