Narodowa kwarantanna została przedłużona. Psycholog radzi, jak ją wytrzymać

Epidemia zatrzyma nas w domach do 11 kwietnia
fot. unsplash.com
Autor 30.03.2020

Epidemia koronawirusa wciąż szerzy spustoszenie na świecie. Z jej powodu przechodzimy narodową kwarantannę. Dzieci nie chodzą do szkół, dorośli w miarę możliwości pracują zdalnie, a ulice świecą pustkami. Izolacja potrwa do 11 kwietnia, dlatego warto wiedzieć jak sobie z nią radzić.

Epidemia koronawirusa sprawia, że wciąż rośnie liczba zarażonych pacjentów i przypadków śmiertelnych. W związku z tym niedawno w Polsce została wprowadzona kwarantanna narodowa, której nieprzestrzeganie wiąże się z karą 30 tys. zł. Izolacja jest trudnym czasem dla niemal każdego Polaka, jednak w trosce o zminimalizowanie dramatycznych skutków epidemii rząd postanowił przedłużyć ten stan do 11 kwietnia.

Przypomnijmy że stan epidemii to sytuacja prawna wprowadzona na danym obszarze w związku z wystąpieniem epidemii w celu podjęcia określonych w ustawie działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych dla zminimalizowania skutków epidemii. Kwarantanna narodowa pomaga zatrzymać epidemię i chronić osoby najbardziej narażone na zakażenie.

Kobieta zwróciła uwagę 27-latkowi, że nie przestrzega kwarantanny. Od razu się na niej zemściłKobieta zwróciła uwagę 27-latkowi, że nie przestrzega kwarantanny. Od razu się na niej zemściłCzytaj dalej

Epidemia zatrzyma nas w domach do 11 kwietnia

Narodowa kwarantanna, jak podał rząd polski zostanie przedłużona aż do 11 kwietnia. Od czasu, gdy ją wprowadzono, życie rodzinne wielu osób toczy się w czterech ścianach. Jest to czas, który może być bardzo uciążliwy. Psycholog Joanna Konczanin w rozmowie z portalem poradnikzdrowie.pl wyjaśniła, jak radzić sobie w tym wyjątkowym okresie i przede wszystkim, w jaki sposób izolacja może odbić na zdrowiu psychicznym zdrowych ludzi.

– Pobyt na kwarantannie nie musi obciążać. To przede wszystkim kwestia znaczenia, jakie ludzie nadają tej sytuacji. Jedni będą spostrzegać ją jako stratę - ograniczenie dotychczasowej aktywności, brak swobody. Dla innych to czas możliwości – na zwolnienie tempa, kontakt z rodziną, czytanie. Nie reagujemy na sytuacje, lecz na naszą ich interpretację. Jeżeli będziemy myśleć w kategoriach izolacji – może nam być trudno. Możemy też myśleć o aktualnej sytuacji jako o czasie dla siebie, którego zazwyczaj mieliśmy zbyt mało. – radzi psycholog.

Ponadto psycholog przyznaje, że możemy doświadczać różnych stanów emocjonalnych, takich jak niepokój, obniżenie nastroju, frustracja, a w konsekwencji lęk lub złość. By emocje te nie wpływały negatywnie na nasze relacje z pozostałymi domownikami, warto poszukać szybkich i prostych technik antystresowych obejmujących mięśnie, oddech i umysł. Niemniej jednak gdy poczujemy, że przestajemy sobie radzić z własnymi emocjami, warto zwrócić się o pomoc do specjalisty. Wielu specjalistów od dłuższego czasu pracuje także online. Joanna Konczanin radzi ponadto, jak wytrzymać w odosobnieniu tak długi czas.

– To zależy od człowieka – jego konstrukcji psychicznej, a przede wszystkim nastawienia. Mnisi latami spędzają czas w odosobnieniu. Bardzo ważne jest to, w jaki sposób ten czas sobie organizujemy. Przede wszystkim zadbajmy o kontakty. Ludzie mają teraz więcej przyzwolenia i czasu na długie rozmowy telefoniczne. Możemy też kontaktować się prze Skype'a, WhatsAppa, korzystać z mediów społecznościowych. Bardzo ważną rzeczą jest trzymanie się rytmu dnia – wstawanie o określonej godzinie, ubieranie się, a także zapewnienie sobie ruchu fizycznego. To mogą być proste ćwiczenia, potańczenie, wspólny fitness przez Skype'a. – dodaje.

Dzisiaj grzeje: 1. Nie żyje niemowlę zarażone koronawirusem. Okazuje się, że patogen może być groźny również dla najmłodszych

2. RMF podał nieoficjalne szczegóły nowych obostrzeń. Szykują się wielkie ograniczenia

Joanna Konczanin zwraca uwagę na to, że izolacja może być czasem na zajęcie się zaległościami, takimi jak uporządkowanie zdjęć na dysku, nadrobienie książek i filmów czy poćwiczenie języka obcego. Jak zauważa specjalistka, wreszcie mamy na nie czas. Ważna jest również kwestia w jaki sposób wytrzymać ciągłe przebywanie z bliskimi. Stan taki wcześniej czy później może być źródłem napięć. Gdy rodzina zajmuje małe mieszkanie, warto zaproponować, by jedno pomieszczenie było miejscem odpoczynku dla członków rodziny.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Jednak będą zakazy. Mają dotyczyć sklepów
  2. Informacje o kolejnych ograniczeniach. Nowe zasady od jutra, nie pójdziemy już na spacer?
  3. GIS ostrzega przed produktami reklamowanymi jako środki przeciwwirusowe, które pojawiają się w internecie. Większość z nich nie przeszła badań klinicznych
  4. Są już najnowsze prognozy. Podano możliwą datę zahamowania epidemii w Polsce
  5. W Chinach złagodzono kwarantannę. Specjaliści obawiają się nowej fali zarażeń
  6. Polacy coraz bardziej się boją. Radykalni internauci chcą większych obostrzeń

Następny artykuł