Picie kawy tuż po przebudzeniu nie jest najlepszym pomysłem. Tłumaczymy dlaczego

kawa ranek
pixabay.com/Christoph
Autor Natalia Niewczas31.12.2020

Wbrew powszechnemu przekonaniu wypicie kawy o poranku nie jest dla organizmu zastrzykiem energii - w ciele utrzymuje się bowiem wysoki poziom kortyzolu (hormon stresu), co samo w sobie działa na organizm pobudzająco. Co więcej, kawa wlewana na pusty żołądek szybko przeradza się w ogromny głód, co dodatkowo nie sprzyja zdrowej diecie. Najlepszą porą na wypicie kawy jest godzina 10:30.

Kawa to dla wielu osób recepta rozpoczęcie dnia. Tymczasem optymalną godziną do jej spożycia jest 10:30. Ma to związek z hormonem, który tuż po wstaniu utrzymuje się na stosunkowo wysokim poziomie i sam w sobie działa na organizm pobudzająco. Kortyzol, bo o nim mowa, zwiększa poziom glukozy we krwi i na równi z adrenaliną jest nazywany “hormonem stresu”.

Dla dobra własnego zdrowia z poranną kawą lepiej poczekać

Po kawę dobrze sięgnąć wtedy, gdy poziom kortyzolu zaczyna spadać, czyli właśnie między godziną 09:30 a 11:30 (z tego powodu za optymalną uważa się 10:30). Szczyt stężenia kortyzolu we krwi przypada na czas między 08:00 a 09:00.

Jak podaje portal poradnikzdrowie.pl, picie kawy o porze najwyższego stężenia kortyzolu nie skutkuje żadnym efektem pobudzającym. Może jedynie uodpornić na działanie kawy, co z kolei potencjalnie skutkuje jej zwiększonym przyjmowaniem, a tym samym utrwaleniem odporności na działanie napoju.

Mała czarna pita na czczo również nie jest najlepszym pomysłem z punktu widzenia zdrowia człowieka. Choć niekiedy szybko stawia na nogi, efekt jest krótkotrwały, a spadek energii gwałtowniejszy.

Są najgorszymi wrogami naszego mózgu. Nawyki, których lepiej natychmiast się pozbyćSą najgorszymi wrogami naszego mózgu. Nawyki, których lepiej natychmiast się pozbyćCzytaj dalej

Co więcej, wypicie kawy na pusty żołądek powoduje wzmożone uczucie głodu. W takiej sytuacji wiele osób sięgnie po pozbawione wartości odżywczych, wysokokaloryczne pożywienie, na przykład drożdżówki.

Dodatkowo produkty te (głównie słodycze) mają wysoki indeks glikemiczny. Ich spożycie powoduje gwałtowny wzrost cukru we krwi, który równie szybko spada, znów pozostawiając organizm z uczuciem głodu.

Zamiast tego rano lepiej zaserwować ciału pełnowartościowy posiłek, najlepiej złożony z warzyw i produktów pełnoziarnistych, a po kawę sięgnąć nieco później. Warto pamiętać o tym, że kawa działa moczopędnie - z uwagi na to należy dodatkowo uzupełniać płyny po jej spożyciu.

Przyjmuje się, że 3 filiżanki kawy dziennie to ilość, która nie stanowi zagrożenia dla zdrowia człowieka (300 mg kofeiny). Dawka powyżej 1000 mg kofeiny dziennie może być już bowiem trująca.

Dobrą alternatywą dla tych, którzy wolą zrezygnować z przyjmowania kofeiny jest kawa bezkofeinowa lub zbożowa. Mogą sięgnąć po nią także osoby, które nie powinny spożywać kofeiny z uwagi na stan zdrowia. Przed włączeniem nowego stałego elementu diety zawsze warto jednak skonsultować się z lekarzem bądź dietetykiem.

Artykuły polecane przez redakcję Pacjenci.pl:

Następny artykuł