marchew korzystnie wpływa na zdrowie
unsplash_Mae Mu
Autor Aneta Młodawska - 25 Lutego 2020

Korzystnie wpływa na wzrok, poprawia funkcjonowanie serca oraz nadaje skórze złocisty kolor. Znajdziesz ją w każdym sklepie

Marchew to warzywo, którego właściwości i wartości odżywcze doceniano już w starożytnych Chinach. Dziś cieszy się popularnością ze względu na bogactwo witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Miłośnicy opalenizny sięgają po nią, gdyż pozwala ona zachować na dłużej złocisty kolor skóry. Marchewkę powinny jednak docenić również osoby zmagające się z problemami sercowymi, skórnymi i wzrokowymi.

Marchew należy do warzyw o wielu właściwościach leczniczych. Nie od dziś wiadomo, że spożywanie jej ma pozytywny wpływ na zdrowie. Do jej zalet, oprócz bogactwa składników odżywczych, wlicza się ponadto dostępność przez cały roki niska cena.

Marchew jest przede wszystkim bogatym źródłem karotenoidów. Są to przeciwutleniacze, które nadają warzywom ich pomarańczową barwę. W warzywie tym znajdziemy przede wszystkim mnóstwo luteiny, zeaksantyny, likopenu i beta-karotenu. Marchew jest także świetnym źródłem witaminy A i C. Znajdziemy w niej ponadto mnóstwo składników mineralnych i witamin z grupy B, a także witaminy E i K.

WHO ostrzega. Liczba osób chorych na raka może wzrosnąć nawet o 81%WHO ostrzega. Liczba osób chorych na raka może wzrosnąć nawet o 81%Czytaj dalej


Marchew wywiera pozytywny wpływ na nasz organizm. Warto poznać jej prozdrowotne właściwości

Jak podaje portal medonet.pl, marchew bogata jest w cenne witaminy oraz inne dobroczynne i korzystne dla zdrowia składniki odżywcze, takie jak minerały i przeciwutleniacze. Najbardziej znanym składnikiem marchwi jest beta-karoten, przeciwutleniacz, który wzmacnia układ odpornościowy, poprawia wzrok, ma działanie antynowotworowe oraz sprawia, że skóra ma zdrowy kolor.

Marchew to przede wszystkim bogactwo witamin. Stanowi ona źródło karotenoidów, czyli przeciwutleniaczy. W marchwi znajduje się kilka rodzajów karotenoidów, takich jak alfa-karoten, luteina, zeaksantyna, likopen oraz beta-karoten. Ten ostatni w ludzkim organizmie przekształcany jest w witaminę A, niezbędną między innymi do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Oprócz niej marchew zawiera witaminy takie jak tiamina, ryboflawina, niacyna, witaminy C, B6, E, K, kwas foliowy, oraz bogactwo minerałów, takich jak wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód czy cynk. Regularne jedzenie marchwi korzystnie wpływa na wzrok, poprawia funkcjonowanie serca oraz nadaje skórze kolor lekkiej opalenizny. Beta-karoten wzmacnia układ odpornościowy, poprawia kondycję skóry, łagodzi zmiany trądzikowe i przyspiesza też opalanie. Prowitamina A, przekształcana w organizmie człowieka w witaminę A, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku.

Beta-karoten to silny przeciwutleniacz o udowodnionej skuteczności w profilaktyce chorób nowotworowych. Dzięki spożyciu marchwi można zapobiegać przede wszystkim nowotworom jamy ustnej, krtani, przełyku oraz pęcherza moczowego. Prowitamina A zawarta w marchwi zmniejsza też ryzyko wystąpienia raka prostaty. Falkarinol, którego spośród warzyw najwięcej jest w marchwi, również ma dobroczynne działanie w profilaktyce raka. Witaminy i pektyny zawarte w tym warzywie mają dobroczynny wpływ na poziom cholesterolu we krwi, przez co działają antymiażdżycowo.

Dzisiaj grzeje: 1. Chłopiec chory na niezwykle rzadką chorobę nie chce żyć. Wszystko przez rówieśników, którzy go wyśmiewają

2. Twórcy Kuchennych rewolucji chcieli ukryć porażającą prawdę przed widzami. Wszystko się wydało

Zaleca się gotowanie marchwi w całości, gdyż tylko wtedy w środku warzywa zamknięty zostanie smak oraz cenne składniki odżywcze. Najzdrowsza jest marchew jedzona na surowo, a także świeżo wyciśnięty sok z marchwi. Warzywo to stosuje się także w początkach miażdżycy. Wyciąg z marchwi stosuje się też w lekkich, przewlekłych przypadkach choroby wieńcowej. Flawonoidy zawarte w marchwi działają przeciwskurczowo na naczynia wieńcowe serca i zwiększają przepływ krwi do tego organu. Świeży korzeń marchwi zawiera także związki siarkowe o nazwie bifidus, które pobudzają rozwój bakterii dobroczynnych dla flory bakteryjnej jelit. Bardzo ważne jest, żeby marchew, z której wyciskamy sok i przyrządzamy potrawy, pochodziła ze sprawdzonych hodowli, gdzie nie stosowano nawozów mineralnych. Marchew hodowana na nawozach sztucznych traci wiele ze swoich cennych właściwości i może spowodować nawet niebezpieczne zatrucia.

Należy jednak pamiętać, by zachować umiar w jedzeniu marchwi, gdyż w nadmiarze może powodować problemy zdrowotne. Witamina A w zbyt dużych dawkach jest toksyczna i może prowadzić do powiększenia wątroby, nadmiernej pobudliwości, zaburzeń wzroku oraz problemów skórnych.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Bajecznie prosty sposób na gotowanie ziemniaków 4 razy szybciej. Ugotujesz nawet w 5 minut
  2. Ogromny hejt na szcześcioraczki z Polski. Fala okrucieństwa
  3. Handel receptami kwitnie w najlepsze. E-recepty stały się chodliwym towarem
  4. Każdy z nas chciałby cieszyć się doskonałą pamięcią. Badacze ujawniają jak o nią zadbać.
  5. Jest poważnym problemem w wielu polskich domach. Naukowcy sprawdzili, jak wpływa na pracę mózgu
  6. Polacy mogą masowo zarobić na koronawirusie. Wystarczy, że masz 22 zł, ale już wkrótce może być za późno

Następny artykuł