Medytacja ma fenomenalny wpływ na zdrowie człowieka. Doradzamy, jak zacząć ją praktykować

medytacja zdrowie
pixabay.com/leninscape
Autor Natalia Niewczas27.12.2020

Wiele osób deklaruje, że medytacja pozwala mi znacząco obniżyć poziom wysoce szkodliwego dla zdrowia stresu. By zacząć ją praktykować, wystarczy wybrać dowolne, dogodne miejsce i zacząć powoli “skanować” własne ciało w myślach. Warto wsłuchać się także w naturalne dogłosy otoczenia.

Medytacja może wywierać korzystny wpływ na zdrowie człowieka. Dla niektórych stanowi cennego sprzymierzeńca w walce z codziennym stresem. Lekarze od dawna ostrzegają przed szkodliwością tego czynnika na zdrowie; długotrwała ekspozycja na stres prowadzi nie tylko do zaburzeń natury psychicznej, ale i obniżenia odporności organizmu.

Do rozpoczęcia medytacji wystarczy chęć i odrobina przestrzeni

Niektóre badania dowodzą również dobroczynnego wpływu medytacji na kreatywność oraz zdolności uczenia się. By rozpocząć medytacje, warto zacząć od wyboru dogodnego miejsca.

Jak podaje portal madeinzen.pl, wybór miejsca do medytacji jest dowolny. Ważne, by było ono ciche i spokojne. Medytujący może opierać się o ścianę, siedzieć na podłodze, łóżku lub krześle.

Do medytacji nie potrzeba żadnych specjalnych akcesoriów. Muzyka czy kadzidła nie są do medytacji konieczne; wszystko zaczyna się od przybrania wygodnej pozy, a następnie - zamknięcia oczu.

Często łapią Cię skurcze? Uważaj, powód może być znacznie groźniejszy, niż niedobór magnezuCzęsto łapią Cię skurcze? Uważaj, powód może być znacznie groźniejszy, niż niedobór magnezuCzytaj dalej

Po tym medytujący przechodzi do głębokiego oddychania. To na nim warto skupić się przez pierwszych kilkanaście sekund. Zaleca się spokojne, miarowe wdechy i wydechy.

Warto rozeznawać się również w dźwiękach, jakie zewsząd dochodzą do uszu medytującego. Zaleca się je zauważać, lecz nie skupiać na nich całej swej uwagi - ta powinna być podzielona między bodźce zmysłowe a uświadamianie własnego ciała (można je krok po kroku “skanować” w myślach).

Już jedna medytacja może pomóc w walce ze stresem. Dla wzmocnienia tego efektu warto medytować jednak codziennie. Swą przygodę z medytacją wystarczy zacząć od 3 minut skupiania się na własnym oddechu dziennie - później można poszerzać medytację o wspomniane wcześniej elementy.

Warto znaleźć także własną, stałą porę na medytację. Przykładowo może być to poranek tuż po przebudzeniu.

Medytacja to również nauka radzenia sobie z pewnymi rozproszeniami. Umiejętność koncentrowania się na własnym oddechu wymaga ćwiczeń i może nie przyjść z łatwością za pierwszym podejściem.

Artykuły polecane przez redakcję Pacjenci.pl:

Następny artykuł