Objawy niedoboru witaminy D. Jej brak dotyka cały organizm

objawy witamina D
pixabay.com/tatyanaBuzmakova_Krasnova
Autor Natalia Niewczas01.01.2021

Objawy niedoboru witaminy D bywają nieoczywiste. O powstałym w organizmie deficycie może świadczyć między innymi pocenie się skóry głowy. Ważną wskazówką medyczną jest również występowanie zaburzeń o charakterze lękowym.

Z uwagi na ważne funkcje, jakie witamina D pełni w organizmie człowieka, objawy jej niedoboru powinien znać każdy pacjent. Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, ma znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie metabolizmu kości oraz układu immunologicznego. Pośrednio działa także przeciwbakteryjnie.

Nietypowe objawy niedoboru witaminy D

Jednym z pierwszych nietypowych objawów braku odpowiedniej ilości witaminy D w organizmie jest pocenie się skóry głowy. Dolegliwość niekiedy występuje nawet u noworodków, będąc wczesnym objawem deficytu.

Jak podaje portal zywienie.abczdrowie.pl, właściwy poziom witaminy D w organizmie umożliwia wydzielanie neuroprzekaźników, do których zaliczamy dopaminę oraz serotoninę. Oba mają znaczący wpływ na samopoczucie człowieka, dlatego też brak witaminy D skutkuje pojawieniem się stanów lękowych, a nawet depresji.

Innym objawem niedoboru witaminy D jest osłabienie układu immunologicznego. Pacjenci dodatkowo skarżą się na ogólne zmęczenie i osłabienie.

Nagła wiadomość od producenta szczepionek. Wkrótce może spełnić się czarny scenariuszNagła wiadomość od producenta szczepionek. Wkrótce może spełnić się czarny scenariuszCzytaj dalej

Rozmaite bóle również mogą świadczyć o powstałym w obrębie ciała deficycie. Objawem niedoboru jest między innymi ból odczuwalny w kościach.

Za dolegliwością stoi upośledzona zdolność do wchłaniania wapnia przez kości. W konsekwencji pojawia się ich osłabienie, wzrasta ryzyko złamań.

Bóle mięśni to kolejny z objawów braku wystarczającej ilości witaminy D w organizmie. Przez deficyt zmniejsza się masa mięśniowa, ich regeneracja jest wolniejsza.

Witamina D jest wytwarzana przez organizm pod wpływem działania promieni słonecznych. Zimą, gdy niebo jest zachmurzone, jej źródłem może być jednak pożywienie. Witaminę D znajdziemy w rybach (śledź, dorsz, łosoś czy makrela) oraz jajkach.

By potwierdzić bądź wykluczyć niedobór witaminy D konieczne jest wykonanie badań lekarskich. Niedoborów nie należy leczyć na własną rękę - właściwą terapię, w tym suplementację, może zalecić tylko lekarz.

Artykuły polecane przez redakcję Pacjenci.pl:

Następny artykuł