Pacjenci.pl
Cholestil - skład, dawkowanie, działania niepożądane

Odporność bierze się z brzucha

27 Kwietnia 2022

Autor tekstu:

Redakcja Pacjenci.pl

Udostępnij:

O wpływie diety na odporność rozmawiamy z Katarzyną Sobolewską, dietetykiem klinicznym SASKAMED

- Pytanie, które nurtuje każdego: Czy odporność ma początek w naszym brzuchu?

Jak najbardziej. 70 procent odporności pochodzi z brzucha, a tak naprawdę z jelit. Wszystko, co umieścimy w naszych jelitach, będzie odpowiedzialne za naszą odporność.

- Jakie czynniki wpływają negatywnie na naszą mikroflorę?

Jeżeli chodzi o styl życia to będą to czynniki, takie jak stres i sen. Warto zwrócić uwagę na higienę snu, bo ma ona wpływ na poziom kortyzolu w organizmie. Jeśli będziemy się wysypiać, poziom kortyzolu będzie niższy, czyli tym samym obniży się poziom stresu. Nawiązując do diety, powinna być bardziej zróżnicowana. Nie powinniśmy dzielić produktów na dobre i złe, a wprowadzać do naszego jadłospisu wiele warzyw i owoców.

- Czy wystarczy zbilansowana dieta, czy warto też stosować suplementy?

Jak najbardziej należy stosować suplementy. Top 3 suplementów na odporność to: witamina D, omega-3 i cynk.

- A na co zwrócić uwagę przy doborze suplementów?

Przy wyborze witaminy D, zwracajmy uwagę na to, żeby był to lek a nie suplement. Lek będzie bardziej przebadany niż suplement. Warto przyjmować witaminę D z tłuszczami. Często jest ona w kapsułkach z olejem, ale występuje też w formie zwykłych tabletek (i wtedy oleje okażą się pomocne). Świetnie sprawdzą się oleje, zawarte w łososiu, awokado, orzechach, nasionach i pestkach słonecznika. W ciągu dnia, najprościej będzie przyjąć tabletkę z orzechem czy kawałkiem awokado. Jeżeli chodzi o omega-3, są dostępne w formie kropli lub kapsułek tlenowych. Cynk możemy kupić w formie tabletek.

- Co warto jeść, żeby wzmocnić naszą odporność?

Zacznijmy od węglowodanów złożonych, które mają większą ilość błonnika. Błonnik będzie pożywką dla naszych bakterii. Warto zadbać o takie źródła węglowodanów jak: chleb na zakwasie, makaron pełnoziarnisty, brązowy ryż. Jeżeli chodzi o białka, świetnie sprawdzą się fermentowane napoje mleczne, np. maślanki. Dobrym wyborem będą też sery pleśniowe i podpuszczkowe. Warto zadbać o zdrowe tłuszcze, czyli te z zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Znajdziemy je w łosiu, awokado, orzechach, pestkach i nasionach słonecznika.

- A czy jest rada dla osób, które są uzależnione od cukru?

Tak naprawdę uzależnienie od cukru to bardziej uzależnienie od smaku produktów. Im większa zawartość tłuszczu i cukrów prostych w produkcie, tym bardziej będzie nam smakować. Co mogę poradzić osobom, które nie mogą powstrzymać się od jedzenia słodyczy? Najlepiej zacząć eliminować je stopniowo.

- Czyli wczoraj zjadłam trzy czekolady, dziś zjem dwie, a jutro jedną?

- Dokładnie. W międzyczasie będę też próbowała zamienić czekoladę mleczną na czekoladę gorzką, która ma bardzo dużo magnezu.

- A więc gorzka czekolada jest zdrowa?

Oczywiście. Najlepiej kupować tą z dużą ilością kakao. Jeżeli trudno nam się przestawić, warto zaczynać od czekolady z mniejszą procentową zawartością kakao i stopniowo przechodzić na tą o wyższym procencie.

- Jeśli więc stopniowo będziemy przyzwyczajać się do smaku gorzkiej czekolady, z czasem nie będzie dla nas tak gorzka jak wcześniej?

Dokładnie! Do czekolady możemy dodawać jakieś owoce, co wzbogaci jej walory smakowe. Wiele osób jest przyzwyczajonych do spożywania słodkości przy kawie. Warto więc zamienić ciastko na gorzką czekoladę!

- Co jest gorsze dla naszej mikroflory? Produkty z cukrem czy słone przekąski typu chipsy i fast food?

W tym wypadku bardziej bym szła w produkty słodkie. Oczywiście nie twierdzę, że chipsy będą idealne. Będą rozwijały czynniki zapalne w naszym organizmie, które tym samym będą prowadziły do otyłości. Otyłość będzie wiązała się z wieloma chorobami autoimmunologicznych, takimi jak insulinooporność, cukrzyca typu II, Hashimoto, niedoczynność tarczycy.

- Mimo wszystko cukier ma gorszy wpływ na nasz organizm?

Cukier jest gorszy, ponieważ będzie rozwijał w naszym organizmie stany zapalne (także tłuszcze trans). Warto wyeliminować go z diety również po to, aby zadbać o naszą cerę, włosy, paznokcie i tym samym mikroby, w których może rozwijać się Candida.

- A co to jest ta słynna Candida? Wiele się o niej słyszy.

Candida wiąże się z większą ilością podaży cukrów i rozwojem procesu grzybiczego w organizmie.

- Jakie są objawy grzybicy w organizmie?

Ciągłe zmęczenie, niewyspanie, stres, bóle brzucha, nudności. W późniejszym czasie może też wystąpić uczucie osłabienia. Candida będzie prowadziła do wielu niedoborów, wówczas trzeba będzie te niedobory wyrównywać dietą i lekami.

- Czy osoba z Candidą będzie mieć nadmierny apetyt czy może jego brak?

Ciężko powiedzieć, bo to zależy od tego czy dana osoba będzie miała dodatkowe jednostki chorobowe (np. insulinooporność, cukrzycę).

- Mówi się, że jogurty zawierają dużo probiotyków. Czy jest coś, na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie jogurtu?

Należy zwrócić uwagę na to, czy na opakowaniu jest podana ilość i nazwa szczepów bakterii. Im więcej informacji, tym większa pewność, że jogurt będzie dobrze przyswajalny.

- Bardzo dziękuję za wszystkie informacje. Teraz już wiem, że muszę ograniczyć cukier! Nie będzie łatwo!

Ja również bardzo dziękuję!

Z dietetykiem klinicznym SASKAMED, Katarzyną Sobolewską rozmawiała Joanna Kamińska

Redakcja Pacjenci.plAutor

redakcja pacjenci.pl

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@pacjenci.pl

Podobne artykuły

Czym jest e-recepta i jak ją zamówić?

Zdrowie

Czym jest e-recepta i jak ją zamówić?

Czytaj więcej >

Zdrowie

Agencja DDOB wspiera wyzwanie #10za10 Fundacji DKMS

Czytaj więcej >
Jaki aparat ortodontyczny jest dla ciebie?

Zdrowie

Prosty sposób na piękny uśmiech - jaki aparat ortodontyczny jest dla ciebie?

Czytaj więcej >
Badania prenatalne NIPT

Zdrowie

Badania prenatalne NIPT

Czytaj więcej >
Hidrasec - działanie, zastosowanie i skutki uboczne

Zdrowie

Hidrasec – działanie, zastosowanie i skutki uboczne

Czytaj więcej >
Hexatiab – działanie, zastosowanie i skutki uboczne

Zdrowie

Hexatiab – działanie, zastosowanie i skutki uboczne

Czytaj więcej >