Odwodnienie to stan zagrażający zdrowiu i życiu człowieka
unsplash.com/Bruno Aguirre
Autor - 22 Czerwca 2020

Często odczuwasz senność i zmęczenie? Mogą to być objawy odwodnienia

Odwodnienie organizmu może być śmiertelnie groźne. Gdy organizm traci wodę i elektrolity, przestaje prawidłowo funkcjonować. Jeśli płyny nie zostaną w porę uzupełnione, odwodnienie może doprowadzić do pojawienia się gorączki, drgawek, a nawet utraty przytomności. Warto zatem dowiedzieć się, jak wyrobić w sobie nawyk picia wody.

Odwodnienie organizmu może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Nawet niewielka utrata wody negatywnie wpływa na nasze funkcjonowanie i odbiera nam motywację do działania.

Należy pamiętać, że odwodnienie organizmu to stan zagrażający zdrowiu i życiu człowieka. Utrata i niedobór wody oraz elektrolitów w organizmie skutkuje zachwianiem równowagi wodno-elektrolitowej, w efekcie czego może dojść do zaburzenia pracy układów wewnętrznych, w tym zaburzenia rytmu serca, utraty przytomności, drżenia mięśni i obrzęków.

IMGW ostrzega. Ogłoszono alert dla 7 województwIMGW ostrzega. Ogłoszono alert dla 7 województwCzytaj dalej

Odwodnienie to stan zagrażający zdrowiu i życiu człowieka

Jak podaje portal medonet.pl, organizm każdego z nas składa się w 60-70 proc. z wody. Odpowiada ona za rozpuszczanie elektrolitów i związków powstających w procesach metabolicznych, a także za transport składników odżywczych, witamin i hormonów. Bez wody niemożliwy byłby prawidłowy przebieg procesów metabolicznych, trawienia i wchłaniania.

Pierwsze objawy odwodnienia mogą pojawić się już przy utracie płynów wynoszącej nieco powyżej 1 proc. Obniża się wówczas wydolność fizyczna i dochodzi do zmniejszenia apetytu. Kiedy utrata płynów wynosi powyżej 4 proc., zaczynają pojawiać się zaburzenia koncentracji, bóle głowy i drażliwość. Jeśli deficyt płynów przekracza 8 proc., może dojść nawet do zgonu.

Według Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Żywności zalecana ilość dziennego spożycia wody w przypadku kobiet wynosi 2 litry, a w przypadku mężczyzn 2,5 litra. Warto jednak mieć na uwadze, że zapotrzebowanie na wodę każdego z nas może różnić się w zależności od wieku, płci, poziomu aktywności fizycznej, temperatury otoczenia i stanu fizjologicznego.

Dzisiaj grzeje: 1. Nie żyje bohater popularnego programu telewizyjnego. Oglądały go miliony Polaków

2. Ceny nad morzem porażają, rachunki za obiady idą w setki złotych. Ale jest sposób, możesz zjeść z rodziną za mniej niż 100 zł

Woda to jedyny napój, który nie ma ustalonego górnego limitu spożycia. Chociaż wiemy, że woda to najbardziej wskazany i jedyny niezbędny płyn dla organizmu, to nadal pijemy jej za mało. Jeśli nie możemy przekonać się do jej neutralnego smaku, warto dodać do niej plaster ogórka, cytryny czy pomarańczy, a także świeże zioła.

Płyny można uzupełniać nie tylko poprzez picie wody, ale wszystkich innych napojów z wyjątkiem kawy, mocnej herbaty i alkoholu. Wodę zawierają ponadto owoce i warzywa, które dodatkowo dostarczają wiele minerałów.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Prześliczna Karolina pędziła motocyklem na solarium. Tragiczna śmierć. Nie żyje
  2. Do czego służy msza święta? Wielu katolików może być oburzonych, rzecznik Episkopatu rozwiewa wątpliwości
  3. IMGW wydało pilne ostrzeżenie. Dwa województwa z najwyższym stopniem zagrożenia, lepiej zostać w domu
  4. Tragiczne wiadomości o śmierci 25-latki. Przedawkowała popularne napoje
  5. Sygnały, które daje nasze serce, gdy ma już dosyć. Nie wolno ich lekceważyć
  6. Władysław Kozakiewicz przez lata ukrywał rodzinny dramat. Jego tata zrobił mu największą krzywdę, straszne wyznanie

Następny artykuł