Podstawowe zasady higieny snu
unsplash.com/bruce mars
Autor Barbara Bujar - 6 Lipca 2020

Co zrobić, aby dobrze się wyspać? Najważniejsze zasady higieny snu

Sen to bardzo istotny element w życiu każdego człowieka. Nasz organizm potrzebuje go, by nabrać energii i móc funkcjonować prawidłowo. Jednak po wstaniu z łóżka nie zawsze czujemy się wypoczęci, chociaż wydaje nam się, że spaliśmy odpowiednio długo. Może być to skutkiem nieprzestrzegania odpowiednich zasad. Nie każdy wie, że za prawidłowe wypoczęcie organizmu w dużej mierze odpowiadają reguły higieny snu.

Sen jest ważny dla każdego człowieka na świecie. Mimo iż wielu z nas potrafi funkcjonować bez niego przez wiele godzin, nadchodzi w końcu czas, kiedy trzeba się wyspać. Wyczekiwany moment nie zawsze przynosi jednak oczekiwane efekty. Często zdarza się, że nawet po odpowiedniej ilości godzin, wstajemy z łóżka niewyspani. Warto wtedy wypróbować zasady higieny snu, które pomogły już wielu ludziom.

Wystarczyła chwila, by doszło do nieszczęścia. Tragiczny wypadek w wesołym miasteczkuWystarczyła chwila, by doszło do nieszczęścia. Tragiczny wypadek w wesołym miasteczkuCzytaj dalej

Sen ma swoje podstawowe zasady. Stosując je, pozwalasz na odpowiednie wypoczęcie swojego organizmu

Podstawowa higiena snu, która została przedstawiona na portalu, opiera się o kilka fundamentalnych zasad. Pierwszą z nich jest aktywność fizyczna. Dotyczy ona przede wszystkim osób, które na co dzień nie łączą swojej pracy z wysiłkiem fizycznym. Jeśli podejmą się one wykonywania 30-minutowych ćwiczeń przez pięć dni w tygodniu, osiągną dużo większy poziom wyspania. Najlepiej zrobić to w porze popołudniowej, ale nie później niż 3 godziny przed planowanym czasem snu. Wpływ braku odpowiedniej ilości ruchu na sen potwierdziły badania naukowe.

Kolejnym ważnym elementem jest czas spędzany w łóżku. Długie leżenie pod kołdrą, spanie na zapas, zmuszanie się do zaśnięcia i zwlekanie ze wstawaniem, nie pomagają w osiągnięciu dobrej jakości snu. Portal radzi, aby przebywanie w łóżku nie było przeciągane i przede wszystkim było dostosowane indywidualnie do długości snu. Łączy się z tym zasada, która dotyczy porannego wstawania. Zgodnie z nią, każda osoba powinna opuszczać łóżko codziennie o tej samej porze. Nie ważne jest, czy sen nas zadowolił, czy chcielibyśmy go jeszcze kontynuować. Dosypianie, zmuszanie się do spania albo praktykowanie popołudniowych drzemek prowadzi do zachwiania rytmu okołodobowego w naszym organizmie. Lepiej przyzwyczaić go do stałych godzin odpoczynku.

Do niewyspania prowadzi także wieczorne przebywanie w mocno oświetlonych pomieszczeniach. Padające na oczy światło o niebieskiej barwie, którym grożą ekrany telewizorów albo komputerów, ograniczają ilość wydzielanej w oranizmie melatoniny. Biorąc to pod uwagę, należy zrezygnować z jego obecności przynajmniej na godzinę przed snem.

Dzisiaj grzeje: 1. Zatrważające doniesienia brytyjskich mediów. USA wykupiło cały zapas leku na koronawirusa?

2. Ogromny wzrost w emeryturach. Nawet 600 zł, seniorzy sami mogą sprawdzić różnicę

Warto pamiętać także o odprężeniu psychicznym. Aby osiągnąć taki stan najlepiej jest się wyciszyć, np. poprzez słuchanie spokojnej muzyki lub przygotowaniem relaksującej kąpieli. Ważne jest również zachowanie odpowiedniej temperatury ciała. Należy zadbać przy tym o prawidłowe wywietrzenie sypialni i założenie odpowiedniego ubrania, w którym będzie nam wygodnie.

Portal mp.pl przestrzega także przed takimi substancjami jak: kawa, papierosy, alkohol i napoje energetyzujące. Używanie wymienionych produktów bezpośrednio przed snem, zmniejsza możliwość osiągnięcia jego dobrej jakości.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Padł termin kiedy mogą wrócić maseczki. Minister Zdrowia nie pozostawia złudzeń
  2. Policja wnioskuje o karę za pogrzeb Piotra Woźniaka-Staraka. Odbył się zgodnie z wolą rodziny;
  3. Wielka tragedia w kopalni w Azji. Nie żyje ponad 160 osób
  4. 4-latek trafił w ręce prawdziwych potworów. Zamiast opieki otrzymał tortury, których niestety nie wytrzymał
  5. Kobieta była przekonana, że brzuch boli ją przez miesiączkę. Niestety nie dożyła kolejnego dnia
  6. Nie żyje wybitna postać polskiego sportu. Był pięciokrotnym mistrzem kraju

Następny artykuł