Sen jest niezbędny dla zachowania zdrowia ciała i umysłu
unsplash_Zohre Nemati
Autor Aneta Młodawska - 12 Marca 2020

Zaburzenia snu mogą w dużym stopniu obniżać jakość naszego życia. Istnieją jednak sposoby, aby sobie z nimi radzić

Sen regeneruje ciało i umysł, pomagając sortować zebrane w trakcie dnia informacje. Nawet kilkudniowe zaburzenia snu zdecydowanie obniżają jakość życia. To, ile powinno się spać, zależy głównie od wieku. Leczenie ich wymaga zarówno pomocy lekarza, jak i zmiany nawyków. Warto zadbać o sen, gdyż jego zła jakość odbija się i na zdrowiu fizycznym, i psychicznym.

Sen pełni bardzo ważną funkcję w życiu człowieka. Zapewnia on równowagę psychiczną i fizyczną oraz wyjątkowo korzystnie wpływa na pracę ośrodkowego układu nerwowego. Ponadto podczas snu mózg porządkuje i zapamiętuje nowe informacje.

Podczas snu następuje regeneracja całego organizmu, a przede wszystkim naprawianie uszkodzeń powstałych w mózgu w czasie czuwania. Zaburzenia snu pogarszają nasze codzienne funkcjonowanie i upośledzają pracę mózgu. Dobry sen równa się zaś lepszej pamięci oraz efektywniejszemu działaniu.

Krzysztof Jackowski ponownie zabrał głos w sprawie epidemii. Według jasnowidza nadchodzi przełomKrzysztof Jackowski ponownie zabrał głos w sprawie epidemii. Według jasnowidza nadchodzi przełomCzytaj dalej

Sen jest niezbędny dla zachowania zdrowia ciała i umysłu

Problemy ze snem to kłopot, którego nie należy bagatelizować. Jak podaje portal stronazdrowia.pl, jedna nieprzespana noc nie stanowi zagrożenia dla organizmu, jednak przewlekłe problemy ze snem mogą mieć bardzo szkodliwe działanie. Dzieje się tak dlatego, że podczas snu regenerują się ciało i mózg, a także zachodzą ważne procesy dla gospodarki hormonalnej. Zakłócony sen ma zatem wpływ na stan psychiczny i przede wszystkim na pracę wielu organów wewnętrznych.

Sen często jest zaburzony w wyniku szybkiego tempa życia i stresem. Coraz więcej ludzi ma problemy z zaśnięciem lub budzi się zbyt wcześnie, gdy czeka ich dużo obowiązków. Problemy z zasypianiem to popularna przypadłość, która najczęściej spowodowana jest przez stres i niezdrowy tryb życia. Problemy z zasypianiem pojawiają się wówczas, gdy nie możemy zasnąć przynajmniej przez pół godziny od położenia.

Budzenie się w nocy to kolejne nieprzyjemne zaburzenie snu. Sprawia ono, że fazy snu zostają zaburzone, a rano budzimy się niewyspani. Z kolei bardzo wczesne pobudki najczęściej są związane z lękiem przed czekającymi na nas zadaniami. Zaburzenie to sprawia, że w ciągu dnia nie funkcjonujemy tak, jak po dobrze przespanej nocy. Do zaburzeń snu zalicza się również nadmierną senność, napady senności, bezdech senny, chrapanie oraz zaburzenia przysenne takie jak koszmary, lęki nocne, lunatyzm, drżenie nóg i nocne kurcze nóg.

Do najczęstszych przyczyn problemów ze snem należą drzemki w ciągu dnia, brak aktywności fizycznej, picie napojów pobudzających, aktywność fizyczna na krótki czas przed położeniem się spać, nieregularne godziny snu lub jedzenie ciężkostrawnych potraw przed udaniem się na spoczynek. Powinniśmy ponadto unikać używania urządzeń elektronicznych i oglądania telewizji przed snem.

Innymi przyczynami kłopotów ze snem mogą być także choroby somatyczne, problemy osobiste, nerwice, zaburzenia psychiczne, przyjmowanie środków psychoaktywnych, uszkodzenia i choroby układu nerwowego oraz zmiany stref czasowych w podróży.

Dzisiaj grzeje: 1. Wiosna prawdopodobnie nie powstrzyma epidemii koronawirusa. Ekspert nie pozostawia złudzeń

2. Druzgocące słowa Jackowskiego dla wszystkich Polaków. Zobaczył tragedię, która ma nastać lada dzień

By uniknąć problemów z zasypianiem, należy przede wszystkim zadbać o regularny rytm snu. Powinniśmy zatem kłaść się spać i wstawać każdego dnia o tej samej porze i unikać drzemek w ciągu dnia. Ważne jest ponadto, by przynajmniej godzinę przed położeniem się spać, nie używać komputera i smartfona oraz nie oglądać telewizji. Nasza sypialnia powinna być cicha, odpowiednio przewietrzona i powinna panować w niej odpowiednia temperatura.

Sen u osoby dorosłej powinien trwać od 7 do 9 godzin dziennie. Problemom ze zasypianiem można spróbować zaradzić domowymi sposobami, takimi jak relaksująca kąpiel, zioła uspokajające albo medytacja. Istotne jest także unikanie używek oraz jadanie zdrowej kolacji na około dwie godziny przed pójściem spać. W przypadku gdy domowe sposoby na sen nie przynoszą efektów, należy zgłosić się do lekarza. Specjalista może bowiem zalecić przyjmowanie leków nasennych, jednak lepszym rozwiązaniem jest znalezienie przyczyny kłopotów. W niektórych przypadkach problemów ze snem wskazana jest bowiem psychoterapia i nauka radzenia sobie ze stresem.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Źle się dzieje, półki pustoszeją na naszych oczach. Wszyscy ruszyli do Lidla, Biedronki i najbliższych sklepów
  2. Rodzina zrobiła sobie zdjęcie w starym kinie. W tle mama zauważyła kogoś jeszcze, przeraziła się
  3. Objawy mogące świadczyć o nowotworze u dziecka. Nie wolno ich lekceważyć
  4. Media dotarły do szczegółów wypadku Małgorzaty Kożuchowskiej. Prawdopodobną przyczyną nieuleczalna choroba
  5. Choroby, które sieją największe spustoszenie. Odpowiadają za śmierć ponad połowy Polaków
  6. Szukają szczepionki na wirusa z Wuhan. Ochotnikom oferują równowartość 17 tys. zł

Następny artykuł