Sen regeneruje ciało i umysł. Warto wiedzieć, ile czasu powinniśmy na niego przeznaczać
unsplash.com/Zohre Nemati
Autor - 30 Maja 2020

Ile godzin powinniśmy spać? Odpowiedź jest różna w zależności od wieku

Sen pełni bardzo ważną funkcję w życiu człowieka. Sprzyja on regeneracji całego organizmu, zapewnia równowagę psychiczną i fizyczną oraz wyjątkowo korzystnie wpływa na pracę ośrodkowego układu nerwowego. Zbyt krótki lub długi sen odbija się na zdrowiu, dlatego warto dowiedzieć się, ile czasu powinniśmy na niego przeznaczać.

Sen regeneruje ciało i umysł, pomagając sortować zebrane w trakcie dnia informacje. Nawet kilkudniowe zaburzenia snu zdecydowanie obniżają jakość życia. To, ile powinno się spać, zależy głównie od wieku.

Podczas snu następuje regeneracja całego organizmu, a przede wszystkim naprawianie uszkodzeń powstałych w mózgu w czasie czuwania. Zaburzenia snu pogarszają nasze codzienne funkcjonowanie, a jego brak upośledza pracę mózgu.

Przez tydzień piła sok z buraków. Efekty były dla niej wielkim zaskoczeniemPrzez tydzień piła sok z buraków. Efekty były dla niej wielkim zaskoczeniemCzytaj dalej


Sen regeneruje ciało i umysł. Warto wiedzieć, ile czasu powinniśmy na niego przeznaczać


Jak podaje portal zdrowie.radiozet.pl, bardzo wiele osób cierpi na niedobór snu. Do przyczyn takiego stanu rzeczy zalicza się m.in. intensywny tryb życia, bezsenność, problemy osobiste, stres, czy nadmiar pracy.


Specjaliści alarmują, że chroniczny brak snu może prowadzić do chorób serca, nadciśnienia, otyłości, chorób nerek, depresji, a nawet niepłodności. W związku z często występującymi zaburzeniami snu Amerykańska organizacja National Sleep Foundation przygotowała rekomendacje dotyczące jego ilości, w zależności od wieku.


Noworodki (0–3 miesiące) powinny spać 14 do 17 godzin dziennie. Niemowlęta (4–11 miesięcy) – 12 do 15 godzin. Małe dzieci (1–2 lata) powinny przeznaczać na sen 11 do 14 godzin, przedszkolaki (3–5 lat) – 10 do 13 godzin, a dzieci w wieku szkolnym (6–13 lat) – 9 do 11 godzin. W przypadku nastolatków (14–17 lat) czas ten powinien wynosić 8 do 10 godzin, u osób między 18 a 25 rokiem życia – 7 do 9 godzin, u dorosłych mających od 26 do 64 lat – 7 do 9 godzin, a u starszych osób – 7 do 8 godzin.


Wyżej przedstawione wyliczenia potwierdzają badania naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego. Z ich prac także wynika, że dorosły człowiek potrzebuje 6-8 godzin snu dziennie, aby jego organizm się w pełni zregenerował.


By zapewnić sobie zdrowy sen, warto poznać zbiór czynności i zasad, których wykonywanie i przestrzeganie poprawia jego jakość. Szczególne ważne są czynności wzmacniające mechanizmy regulujące sen.


Aktywność fizyczna jest ważna szczególnie w przypadku wykonywania pracy niewymagającej wysiłku fizycznego. Osoby pracujące w ten sposób powinny ćwiczyć co najmniej 5 razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut.


Wstawanie powinno odbywać się zawsze o tej samej porze niezależnie od jakości snu w ciągu nocy oraz czy jest dzień roboczy, czy wolny od pracy lub szkoły. Nie należy „dosypiać” ani robić drzemek w ciągu dnia, nawet jeśli jakość snu nocnego nie była wystarczająca.


Kawa i napoje energetyzujące poprzez zawarte w nich substancje stymulujące mogą wpływać na sen nawet do 12 godzin od ich spożycia. Napoje takie należy pić zatem tylko rano. Wpływ nikotyny na sen jest krótszy, dlatego optymalne byłoby unikanie palenia tytoniu w ciągu ostatnich 2–3 godzin przed snem.


Alkohol, wbrew temu, co sądzi wiele osób, pogarsza jakość snu. Osoby podenerwowane, zestresowane mogą co prawda pod wpływem alkoholu szybciej zapaść w sen, jednak w konsekwencji będzie on płytszy.


Z kolei ekspozycja na światło o niewłaściwej porze będzie zaburzała rytm okołodobowy, nawet jeśli tryb życia jest bardzo regularny. Aby wzmocnić rytm okołodobowy, należy w ciągu dnia przebywać w jasno oświetlonych pomieszczeniach, a wieczorem unikać ekspozycji na światło, zwłaszcza o niebieskiej barwie.

Dzisiaj grzeje: 1. Pilny komunikat Ministerstwa Zdrowia. Niebezpieczna choroba, na którą trzeba uważać

2. Powiedział żonie, że ją zdradza, bo jest za gruba. Zemściła się w najlepszy możliwy sposób, mąż zapamięta nauczkę do końca życia


Okołodobowy rytm temperatury ciała osiąga szczyt około godziny 18.00, następnie temperatura ciała powinna opadać aż do godzin wczesnoporannych, aby sen był głęboki i spokojny. W ciągu 3 godzin przed snem nie należy zatem pracować fizycznie ani uprawiać sportu.


Tuż przed snem nie powinno się również spożywać ciężkostrawnych posiłków ani brać gorącej kąpieli. Wymienione czynności powodują wzrost wewnętrznej temperatury ciała, co zakłóca sen.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Najczęściej popełniany, ogromny błąd podczas parzenia herbaty. Wszyscy powinni go unikać
  2. Radosław Majdan już świętuje narodziny syna? Jedno zdjęcie mówi wszystko
  3. Gwiazda "Pierwszej miłości" została pogryziona przez psa, którego przygarnęła ze schroniska. Niemal nie straciła oka
  4. 26 latka trafiła do szpitala z kołataniem serca. Przyczyna jej stanu zdrowia wprawiła wszystkich w osłupienie
  5. Pierwsze objawy guza mózgu. Gdy się pojawią, trzeba działać szybko
  6. Lepiej napełnij swój bak. Tankowanie już za parę dni będzie drastycznie droższe

Następny artykuł