Stres ma fatalne skutki dla zdrowia. Technika "5, 4, 3, 2, 1" doskonale pomaga go zwalczyć
unsplash.com/Annie Spratt
Autor - 7 Czerwca 2020

Nie radzisz sobie z nadmiarem stresu? Skorzystanie ze specjalnej metody może Ci pomóc

Stres wcześniej czy później może odbić się na zdrowiu. W małych dawkach może być przydatny, jednak gdy niepokój towarzyszy nam przez dłuższy czas, istnieje ryzyko znacznego spadku jakości życia. Gdy dopada nas sytuacja stresowa, warto wypróbować metodę "5, 4, 3, 2, 1", która doskonale pomaga zwalczyć napięcie nerwowe.

Stres ma zgubny wpływ na zdrowie człowieka. Powoduje problemy ze snem, zaburzenia odżywiania i wiele innych dotkliwych dolegliwości. Długotrwały stres może doprowadzić do wystąpienia chorób przewlekłych, infekcji i problemów skórnych.

Silne napięcie nerwowe, oddziałujące na cały organizm dotyka niestety coraz więcej osób. Często zdarza się, że nie potrafimy nad nim zapanować. Zmieniające się warunki codziennego życia powodują, iż wiele osób żyje w bardzo szybkim tempie, tym samym narażając swoje zdrowie na szwank. Warto zatem poznać metodę "5, 4, 3, 2, 1", polecaną przez specjalistów do walki ze stresem.

Domowe sposoby na alergię sezonową. Skuteczne i bezpieczneDomowe sposoby na alergię sezonową. Skuteczne i bezpieczneCzytaj dalej

Stres w nadmiarze ma fatalne skutki dla zdrowia. Technika "5, 4, 3, 2, 1" doskonale pomaga go zwalczyć

Praca zdalna, którą w konsekwencji epidemii koronawirusa wykonuje wielu z nas, nie oznacza wcale większej łatwości w pokonywaniu stresu. U znacznej części pracowników jest niestety na odwrót. Gdy jesteśmy zestresowani i spięci, trudniej jest wykonywać powierzone zadania i się na nich skupić. Gdy nie radzimy sobie z wewnętrznym niepokojem, warto wykorzystać polecaną przez ekspertów metodę “5, 4, 3, 2, 1”, która pomoże nam się uspokoić i zapanować nad negatywnymi emocjami.

Pracując w domu, miewamy kłopoty z koncentracją i zachowaniem równowagi pomiędzy czasem wolnym i tym, który przeznaczamy na realizację zawodowych zadań. Gdy do tego wszystkiego dochodzi nadmiar obowiązków, nowa sytuacja może zwyczajnie przytłoczyć. W takich momentach nierzadko pojawiają się stres i niepokój. Psycholog Jade Wu wyjaśniła na łamach "Psychology Today", jak działa takie “błędne koło”.

- W pewnym momencie w ciągu dnia - a obserwuję to zwłaszcza u osób, które ciężko pracują i osiągają znakomite rezultaty w pracy - następuje swego rodzaju punkt zwrotny. Jak gdyby w mózgu przepalił się jakiś bezpiecznik. Wówczas te osoby bezmyślnie kartkują dokumenty, nawet nie czytając ich. Choć ich umysł podpowiada im, co powinni zrobić, są sparaliżowani niezdecydowaniem - wyjaśnia Jade Wu.

Psycholog zauważa, że powodów takiego stanu rzeczy może być wiele. Zdaniem specjalistki nasz mózg nie widzi jedynie listy zadań do wykonania, ale również zagrożenie niedoborem czasu, energii i sił, a także groźbę niepowodzenia i rozczarowania innych osób.

Gdy czujemy się przytłoczeni i trudno nam normalnie pracować, warto wypróbować sprawdzony trik mindfulness, zwany techniką "5, 4, 3, 2, 1". Jak podaje portal londynek.net, metoda ta wykorzystuje wszystkie zmysły po to, by skupić nas na teraźniejszości i przerwać myślenie o potencjalnych niepowodzeniach, które mogą się wydarzyć.

- Najpierw rozejrzyj się i spróbuj nazwać pięć rzeczy, które widzisz wokół siebie. Następnie wytęż słuch i nazwij cztery rzeczy, które słyszysz. Później zwróć uwagę na trzy rzeczy, których jesteś w stanie dotknąć. Kolejny etap to uruchomienie węchu - wskaż i nazwij dwa zapachy, które czujesz. Ostatni krok angażuje smak. W tym celu napij się wody lub choćby zidentyfikuj smak własnych ust - instruuje dr Wu.

Metoda ta opiera się na szybkim, intuicyjnym działaniu. Każdy kolejny krok wykonujmy odruchowo, niemal automatycznie. Pomoże nam to pobudzić wszystkie zmysły i wzmocnić koncentrację na teraźniejszości, niwelując stres i napięcie.

- To proste ćwiczenie pozwala nawiązać lepszy kontakt z obecną chwilą, odciągając nas od natłoku negatywnych myśli i emocji - przekonuje psycholożka.

Dzisiaj grzeje: 1. Przez 5 dni piła sok z selera. Efekty okazały się zaskakujące

2. Zamówiła jedzenie z KFC i się przeraziła. Zapowiedziała już przejście na wegetarianizm

Specjalistka zaznacza, że w obliczu problemów, na które nie mamy wpływu warto zwyczajnie odpuścić. Powinniśmy dopuścić do siebie myśl, że nie wszystko dzieje się po naszej myśli.

- Możesz tworzyć rozmaite strategie działania, ale w pewnym momencie natkniesz się na coś, czego nie możesz kontrolować lub zmienić. Jedyne, co musisz wówczas zrobić, to zaakceptować fakt, że nie wszystko zawsze pójdzie po twojej myśli, że nie każde zadanie wykonasz na sto procent. Należy trenować odpuszczanie - twoje samopoczucie i zdrowie psychiczne są tego warte - podsumowuje dr Wu.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Nowe ognisko koronawirusa w Warszawie. Wśród chorych są dzieci. 63 osoby zakażone
  2. Impreza firmowa w kostnicy odbyła się z pokazem bez ubrań. Szef słono zapłaci, nagranie obiegło internet
  3. Stan przedzawałowy. Jak go rozpoznać i co robić, gdy wystąpi?
  4. Glejak to niezwykle groźny nowotwór. Niestety nie jest łatwy do wykrycia, gdyż objawy są niespecyficzne
  5. Pasożyty, którymi możemy się zarazić poprzez jedzenie. Mogą być bardzo niebezpieczne
  6. Borussia Dortmund - Hertha Berlin. Łukasz Piszczek górą w polskim meczu Bundesligi, zadecydowała jedna bramka

Następny artykuł