Szparagi są niskokaloryczne, lekkostrawne i odżywcze. Warto dodać je do swojej diety
unsplash.com/ Amy Burk
Autor - 30 Maja 2020

Jedzenie szparagów niesie ze sobą wiele korzyści. Zdecydowanie zbyt rzadko po nie sięgamy

Szparagi są lekkostrawne i bogate w wiele witamin i składników mineralnych, m.in. witaminę C, wapń i kwas foliowy. Ponadto zawierają niewiele kalorii. 100 g szparagów dostarcza nam zaledwie 22 kcal. Warto się przekonać, jak wpływają one na nasze zdrowie.

Szparagi to wieloletnie rośliny ogrodowe. Z około 300 odmian tego warzywa tylko 20 uznano za jadalne. Sezon na szparagi przypada na maj i czerwiec, dlatego, jeśli mamy okazję, nie zwlekajmy z zakupami.

Warto wiedzieć, iż roślina ta bogata jest w makro- i mikroskładniki, takie jak witamina K, kwas foliowy, miedź, witamina B1, B2, C, E i selen. W szparagach występują również mangan, fosfor, potas, witamina A, B3, B6 i żelazo, a także cenne flawonoidy.

Niedobór witaminy B może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Jak go rozpoznać i uzupełnić braki?Niedobór witaminy B może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Jak go rozpoznać i uzupełnić braki?Czytaj dalej

Szparagi są niskokaloryczne, lekkostrawne i odżywcze. Warto dodać je do swojej diety

Szparagi dostarczają nam 22 kcal na 100 g. W porcji tej mieści się około 4 g węglowodanów, niecałe 3 g białka i 2 g błonnika. Już 100 g szparagów zapewnia nam aż 60 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę K oraz 40 proc. na kwas foliowy. Pierwsza z substancji odpowiada za prawidłowe krzepnięcie krwi, a także współuczestniczy w procesie tworzenia tkanki kostnej. Witamina K posiada ponadto właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze.

Z kolei kwas foliowy uczestniczy w tworzeniu kwasów nukleinowych DNA i RNA, syntezie aminokwasów oraz podziału komórek. Jak podaje portal kobieta.onet.pl, kwas foliowy pełni również ważną funkcję w procesie tworzenia czerwonych krwinek.

Ważnym minerałem obecnym w szparagach jest mangan, a także potas. Pierwszy z nich chroni przed działaniem wolnych rodników, wspomaga działanie magnezu i aktywuje niektóre enzymy biorące udział w regeneracji tkanki łącznej. Z kolei potas pozwala utrzymać równowagę kwasowo-zasadową, reguluje objętość komórek i ciśnienie wewnątrzkomórkowe.

Co ciekawe, szparagi zapewniają unikalną kombinację składników odżywczych o właściwościach przeciwzapalnych. Warzywo to może także zawierać cenną ilość glutationu, który jest jednym z najlepiej zbadanych przeciwutleniaczy w organizmie.

Dzisiaj grzeje: 1. Pilny komunikat Ministerstwa Zdrowia. Niebezpieczna choroba, na którą trzeba uważać

2. Zauważyłeś, że sąsiedzi zakrywają opony swoich aut deskami? Mają ważny powód, lepiej zrobić tak jak oni

Warto pamiętać, by przy kupnie szparagów zwracać uwagę na ich świeżość oraz pochodzenie. Wybierając warzywa pochodzące z lokalnych upraw mamy większą szansę, że będą one słodkie, kruche i soczyste.

Przygotowując szparagi, należy uważać, żeby ich nie rozgotować. Najlepiej związać je w pęczek i gotować w lekko osolonej wodzie tak, by ich główki wystawały ponad wodę.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Każdy kto dużo siedzi w domu, powinien jeść suszone grzyby. Też je tak suszysz jak na zdjęciu?
  2. Od jutra w życie wchodzą nowe przepisy. Mało kto zdaje sobie sprawę, a zmiany są ogromne
  3. Gwiazda "Pierwszej miłości" została pogryziona przez psa, którego przygarnęła ze schroniska. Niemal nie straciła oka
  4. 26 latka trafiła do szpitala z kołataniem serca. Przyczyna jej stanu zdrowia wprawiła wszystkich w osłupienie
  5. Pierwsze objawy guza mózgu. Gdy się pojawią, trzeba działać szybko
  6. Mandat 500 zł za brak maseczki jest nadal możliwy. Gorsze są jednak kary administracyjne

Następny artykuł