szpinak i jego właściwości lecznicze
Autor Aneta Młodawska - 3 Lutego 2020

Chroni przed miażdżycą i pomaga w walce z nadwagą. Wpływ szpinaku na nasz organizm

Szpinak jest produktem, którego często używamy w kuchni. Chociaż posiada on specyficzny smak i nie każdemu przypadł do gustu, ma on wielu fanów. Jednym z powodów, dla którego sięgamy po szpinak, jest jego pozytywne działanie na nasz organizm. Chociaż zdajemy sobie sprawę, że pomaga on w walce o nasze zdrowie, wciąż nie wiemy o nim wszystkiego.

Szpinak zawiera wiele cennych składników odżywczych. Są to w dużej mierze witaminy i sole mineralne, a także silne przeciwutleniacze, jakimi są beta-karoten i luteiny. Szpinak słynie ze swoich leczniczych właściwości, dzięki czemu jest jednym z najzdrowszych warzyw. Jego liście bogate są w witaminę C, żelazo, potas, magnez i kwas foliowy.

W VII wieku władca Nepalu przesłał szpinak w prezencie do Chin i stąd warzywo to nazywane było "perskim zielem". Do Europy szpinak dotarł w XI wieku. Badania wykazały, że liście szpinaku wykazują właściwości antynowotworowe i chronią przed miażdżycą. Warzywo można jeść na surowo albo po obróbce termicznej, bowiem pod wpływem wysokiej temperatury nie traci ono zbyt wiele ze swoich cennych właściwości.

Szpinak wykazuje działanie antynowotworowe i chroni przed miażdżycą. Nie są to jednak jego wszystkie prozdrowotne właściwości

Szpinak zawiera dużo magnezu, dlatego jedzenie go zaleca się osobom narażonym na stres i borykającymi się z problemami układu nerwowego. Magnez bowiem pomaga odzyskać równowagę i złagodzić skutki stresu. Jest także pomocny w walce z bólem głowy. Jedzenie szpinaku polecane jest dzieciom i kobietom w ciąży, a także osobom cierpiącym na anemię, ze względu na wysoką zawartość żelaza i kwasu foliowego. Bogactwo witamin A, E, B6 oraz K jest ważne w walce o obniżenie “złego” cholesterolu, opóźnienie procesów starzenia się organizmu, a także prawidłowe krzepnięcie krwi. Szpinak jedzony w ciąży korzystnie wpływa na rozwój układu nerwowego płodu. Jedzenie szpinaku chroni też przed chorobami układu krążenia.

Wpływ szpinaku na odchudzanie znany jest niemal każdej osobie próbującej pozbyć się zbędnych kilogramów. Zawiera on zaledwie 23 kcal w 100 g. Potas i witaminy z grupy B zawarte w jego liściach mają korzystny wpływ na spalanie węglowodanów i tłuszczów i jednocześnie przyspieszają tempo przemian metabolicznych. Dzięki jedzeniu szpinaku dłużej czujemy się syci po posiłku. Jego liście bowiem zawierają tylakoidy, czyli substancje, które zwiększają wydzielanie się hormonów sytości. Spożywanie szpinaku nie jest wskazane u ludzi cierpiących na kamicę nerkową, gdyż szczawian wapnia zawarty w roślinie może doprowadzić do powstawania kamieni nerkowych. Istnieje niezliczona ilość przepisów z wykorzystaniem szpinaku. Warto zatem wypróbować je w swojej kuchni a możemy być pewni, że nasz organizm nam za to podziękuje.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Para młoda razem z gośćmi weselnymi zginęła na miejscu. Tragedia chwilę po ślubie
  2. Syn znanego polskiego polityka wśród oskarżonych o grupowy gwałt. Sprawa za zamkniętymi drzwiami
  3. Prozdrowotne właściwości pieczarek. Bez wątpienia warto je jeść
  4. Objawy udaru mózgu. Każdy z nas powinien je znać
  5. Na życzenie rodziców lekarz okaleczył 12-latkę. Bulwersująca tradycja doprowadziła do tragedii
  6. Lekarze pilnie ostrzegają przed nowym serialem. Może mieć fatalny wpływ na zdrowie, lepiej go nie oglądać

Następny artykuł