warzywa potrzebne zimą
Autor Aneta Młodawska - 5 Lutego 2020

Warzywa i owoce, które powinniśmy jeść zimą. Nasz organizm nam za to podziękuje

Warzywa i owoce to najzdrowsze grupy produktów spożywczych, odpowiednie dla wszystkich osób dbających o swój organizm. Niemniej jednak nie są one doceniane przez przeciętnego Polaka. W polskiej kuchni niedostatecznie często wykorzystujemy owoce i warzywa, nawet jeśli moglibyśmy uniknąć dzięki nim wielu problemów zdrowotnych.

Warzywa i owoce są często pomijane w naszej diecie. Dzieje się tak, gdyż coraz bardziej uzależniamy się od przeróżnych wzmacniaczy smaku, których nie zawierają naturalne produkty. Warto jednak zastanowić się nad tym, co serwujemy naszemu organizmowi, gdyż zwłaszcza zimą możemy odczuć skutki nieprawidłowej diety ubogiej w witaminy i inne składniki odżywcze.
Produkty, które zimą widnieją na półkach sklepowych, przybywają do nas z całego świata. Niektórych odstrasza perspektywa spożywania towaru z importu, niemniej jednak zimą jesteśmy szczególnie narażeni na różnego rodzaju infekcje, dlatego powinniśmy dbać wtedy o codzienną dawkę składników mineralnych i witamin.

Eksperci ostrzegają. Popularny olej może powodować zmiany w mózguEksperci ostrzegają. Popularny olej może powodować zmiany w mózguCzytaj dalej

Warzywa i owoce są najlepszym narzędziem chroniącym nas przed zimowymi infekcjami

Istnieje wiele warzyw i owoców, którymi, ze względu na wartości odżywcze, warto zajadać się zimą. Jednym z nich jest cebula, która skutecznie przepędza choroby. Jak podaje portal kobieta.onet.pl, jej prozdrowotne właściwości znali już starożytni Rzymianie, m.in. Neron, który leczył przeziębienie za pomocą cebuli. Współcześnie warzywo to doczekało się nawet swojego pomnika. Kilka lat temu mer Drohobycza ufundował pomnik cebuli w geście wdzięczności za uratowanie mieszkańców tego miasta przed epidemią grypy. Cebula obniźa również obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi, poprawia trawienie i przeciwdziała zaparciom. Jest to jeden z najsilniejszych naturalnych antybiotyków. Zmniejsza bowiem podatność na infekcje, pomaga zwalczyć przeziębienie, łamanie w kościach i obniżyć gorączkę.

Kolejnym warzywem o prozdrowotnych właściwościach jest czosnek. Zawiera on siarczki allilowe oraz działającą bakteriobójczo allicynę. Czosnek nie tylko zwalcza drobnoustroje, pomaga także obniżyć poziom cholesterolu, rozrzedzić krew i zmniejszyć jej ciśnienie. Sprawdza się również w profilaktyce nowotworowej, ponieważ hamuje proces powstawania niektórych kancerogenów. Czosnek zawiera znacznie więcej niż jogurt czy kefir kultur bakterii kwasu mlekowego. Te pożyteczne drobnoustroje są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania jelit. Kapusta jest kolejnym warzywem, które warto zawrzeć w swojej diecie. Poddana fermentacji zawiera obfitość korzystnych dla naszego zdrowia kultur bakterii kwasu mlekowego.

Hamują one stany zapalne i procesy gnilne, powstrzymują rozrost drożdżaków i szkodliwych bakterii. Niestety kiszonki dostępne w sprzedaży to zazwyczaj produkty pasteryzowane, pozbawione cennych bakterii albo zakwaszane octem. Warto zatem przygotować kiszoną kapustę samodzielnie. Również gotowana lub duszona kapusta jest niezwykle zdrowa. Stanowi ona bogate źródło witamin z grupy B oraz A, C i K, a także flawonoidy o działaniu wzmacniającym i uszczelniającym naczynia krwionośne oraz poprawiającym ich elastyczność. Zmniejszają one ryzyko chorób serca i zapobiegają nadmiernej krzepliwości krwi.

Warzywem, które powinniśmy spożywać zimą, jest burak. Wzmacnia on odporność organizmu, dodaje energii i pomaga zwalczyć łamanie w kościach. Sok z kiszonych buraków stanowi jeden z najlepszych naturalnych leków na anemię – zwiększa ilość czerwonych krwinek, poprawia krążenie i udrażnia naczynia krwionośne. Burak ma również silne właściwości odkwaszające i oczyszczające. Dzięki temu poprawia stan krwi i wypłukuje z organizmu szkodliwy kwas moczowy. Dwa rzadkie metale zawarte w burakach, czyli cez i rubid, hamują rozwój komórek nowotworowych. Warzywem, do którego nie trzeba namawiać Polaków, jest oczywiście ziemniak. Jest on spożywany w zupach, jako dodatek do kotleta bądź w zapiekankach. Doczekał się on nawet pomnika o nazwie „Pomnik Pyry” w Poznaniu. Ziemniaki to jedno z podstawowych źródeł witaminy C w naszym pożywieniu. Warzywa te zawierają również witaminy z grupy B, żelazo, potas oraz magnez. Ze względu na swoją lekkostrawność są polecane przy dolegliwościach żołądka.

Rzepa znana jest głównie jako roślina kosmetyczna. Znakomicie sprawdza się ona nie tylko przy „odnowie biologicznej”, ale również w kuchni. Rzepa ma ostry smak, jednak po obróbce termicznej traci swoje pikantne właściwości. Olejki gorczyczne zawarte w rzepie wspomagają trawienie, pobudzając wydzielanie soków trawiennych i śliny. Rzepa zawiera również fitoncydy – substancje o działaniu bakterio- i grzybobójczym, a także witaminy C, B1, B2 i sole mineralne, m.in. potas, magnez, żelazo siarkę i wapń.

Zimą rzepa pomaga m.in. w walce z kaszlem i zapaleniem dróg oddechowych. Jabłko jest kolejnym warzywem, będącym bombą zdrowotną. Nadaje się do surówek, sałatek, ciast, przecierów, dżemów, kompotów, wyciskanych soków, a nawet niektórych dań obiadowych. Jabłko poza wspaniałym smakiem zawiera niemal wszystkie znane witaminy: A, C, D, E, K oraz pulę witamin z grupy B, a także wiele cennych minerałów. Jabłka najlepiej jadać nieobrane i w postaci surowej, ponieważ pod wpływem obróbki termicznej tracą one większość swoich cennych właściwości.

Gruszka dzięki swoim prozdrowotnym właściwościom polecana jest przy dolegliwościach trawiennych i zatruciach pokarmowych

Gruszka natomiast uprawiana jest w znacznie mniejszej ilości niż jabłka, ponieważ nie sprzyja jej nasz klimat. Jest bowiem rośliną ciepłolubną. Gruszki oferują bogactwo substancji odżywczych, m.in. składniki mineralne, takie jak potas, fosfor, magnez, wapń, żelazo, miedź, bor czy jod. Stanowią również bogate źródło witamin: A, B1, B2, B6, C i PP. Owoce te zalecane są w dolegliwościach trawiennych i przy zatruciach pokarmowych.

Wykazują także właściwości przeciwgorączkowe, dlatego mogą się przysłużyć w leczeniu przeziębień czy łagodzeniu objawów grypy. Dzika róża zaś to krzew pospolity porastający przydroża, zarośla, ugory, obrzeża lasów. Owoce dzikiej róży to skarbnica zdrowia. Dzika róża zawiera kilkanaście razy więcej witaminy C niż cytrusy. Znajdziemy w niej również witaminy A, B1, B2, E, K, kwas foliowy, olejki eteryczne oraz flawonoidy, posiadające działanie przeciwutleniające, przeciwzapalne oraz przeciwgrzybicze. Owoce dzikiej róży są doskonałym środkiem na wzmocnienie organizmu w sezonie zimowym, pomagają także w walce z dolegliwościami przewodu pokarmowego, wątroby, nerek, a nawet stawów. Należy jednak pamiętać, iż nie nadają się jednak do jedzenia na surowo.

Niezmiernie zdrowe są również owoce czarnego bzu. Nie kupimy ich jednak w pierwszym lepszym supermarkecie. Można ich szukać w sklepach zielarskich lub zamówić przez internet. Trzeba pamiętać, iż surowe owoce czarnego bzu są trujące dla ludzkiego organizmu. Stanowią one jednak świetny lek na przeziębienia o dwukrotnie wyższej zawartości witaminy C niż cytrusy. Czarny bez jest również bogaty w witaminy z grupy B, a także stanowi największe obok aronii źródło antocyjanów – silnych antyutleniaczy o działaniu przeciwnowotworowym, przeciwgrzybiczym, przeciwzapalnym, a nawet przeciwwrzodowym. Czarny bez ma również działanie moczopędne i przeczyszczające, a także wpływa korzystnie na kondycję naczyń krwionośnych i przeciwdziała rozwojowi miażdżycy. Warto przy następnych zakupach pamiętać o wymienionych produktach, gdyż dzięki nim możemy uniknąć zimowego przeziębienia, a także cieszyć się lepszym samopoczuciem.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Ten pies pierwszy raz słyszy płacz dziecka. Jego reakcja jest niesamowita
  2. Przez głupi błąd nie będzie 13. emerytur? Zaskakujące doniesienia mediów
  3. Zdrowe produkty, które mogą być dla nas trujące. Lepiej na nie uważać
  4. Piliśmy go po katastrofie w Czarnobylu. Działanie i skutki uboczne płynu Lugola
  5. Bóle szyi mogą być objawem groźnego nowotworu. Nie wolno ich lekceważyć
  6. Wypijaj jedną szklankę popularnego napoju przed snem, a schudniesz w mgnieniu oka. Lepsze niż dieta

Następny artykuł