witamina b: niedobór
Fot. pixabay.com/DarkoStojanovic
Autor Klaudia Gaicka - 30 Maja 2020

Niedobór witaminy B może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Jak go rozpoznać i uzupełnić braki?

Witamina B jest niezbędna dla funkcjonowania całego organizmu. Sprawdź, czy przypadkiem nie masz niedoboru którejś z nich. Warto wiedzieć również, w jaki sposób je uzupełnić.

Witamina B jest ważnym elementem składowym wielu procesów przemian naszego organizmu. Co więcej, wchodzi w skład różnych enzymów i pomaga aktywować ich pracę. Deficyt którejś witaminy z grupy B bywa bardzo groźny. Zanim rozpoczniemy niwelowanie niedoboru za pomocą specjalnej diety lub suplementacji, warto zastanowić się, której witaminy dokładnie nam brakuje. Deficyt każdej z nich daje trochę inne objawy.

Arytmia serca może być oznaką chorób niebezpiecznych dla naszego życia. Jak ją rozpoznać?Arytmia serca może być oznaką chorób niebezpiecznych dla naszego życia. Jak ją rozpoznać?Czytaj dalej

Witamina B - objawy niedoboru

Jak podaje portal Medonet.pl deficyt witaminy B1, czyli tiaminy skutkuje wzmożoną sennością, zmęczeniem i zaburzeniami koncentracji.

Witamina B2, czyli ryboflawina jest dodatkowo ważna, ponieważ przy jej niedoborze, źle funkcjonują również witaminy B3 i B6, jej deficyt wywołuje zmiany skórne, drażliwość, zaburzenia wzrostu, bóle głowy oraz spadek zdolności intelektualnych.

Niedobór niacyny, czyli B3 może wywołać pelagrę oraz pośrednio osłabienia mięśnie.

Brak dostatecznej ilości witaminy B5 przekłada się między innymi na niedobór witaminy D oraz złą syntezę melatoniny i innych neuroprzekaźników.

Deficyt B6 może przyczynić się do złego funkcjonowania układu odpornościowego. Witamina odpowiada również za syntezę hemoglobiny i prostaglandyny, które działają między innymi w naszym układzie krążenia.

Biotyna, czyli B7 odpowiada za stan skóry, włosów i paznokci oraz pomaga regulować poziom cukru we krwi. Jeżeli zauważyliśmy u siebie zaburzenia wymienionych procesów, warto się zastanowić czy nie stoi za tym niedostateczna ilość biotyny.

Niedobór witaminy B9 (kwasu foliowego) może doprowadzić do anemii lub zaburzeń tworzenia nabłonka jelitowego. Jej niedostatek jest również szczególnie groźny dla kobiet w ciąży, ponieważ może doprowadzić do zaburzeń rozwojowych.

B12, czyli kobalamina wraz z kwasem foliowym ma spory wpływ na układ nerwowy. Eksperci przytaczają również najnowsze badania, według których niedobór B12 zwiększa ryzyko zawału i udaru.

Dzisiaj grzeje: 1. Pilny komunikat Ministerstwa Zdrowia. Niebezpieczna choroba, na którą trzeba uważać

2. Porażające doniesienia prasy o Harrym i Meghan. Wybuchła kłótnia, konieczna była interwencja policji

Kiedy już wiemy, której witaminy nam brakuje wzbogacić o nią dietę. Suplementacja jest zalecana raczej tylko przy ostrych niedoborach. Produkty bogate w witaminy z grupy B to np. orzechy, szpinak, płatki owsiane, soja, fasola (i inne rośliny strączkowe), nasiona (dyni, lnu, słonecznika) oraz ryby, owoce morza, jajka i przetwory mleczne i wątróbka.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Smutek właścicieli restauracji. Ich biznesy upadły po wizycie Magdy Gessler
  2. Nie żyje poszukiwany chłopiec. Znaleziono ciało 4-letniego Marka
  3. Gwiazda "Pierwszej miłości" została pogryziona przez psa, którego przygarnęła ze schroniska. Niemal nie straciła oka
  4. 26 latka trafiła do szpitala z kołataniem serca. Przyczyna jej stanu zdrowia wprawiła wszystkich w osłupienie
  5. Pierwsze objawy guza mózgu. Gdy się pojawią, trzeba działać szybko
  6. Ceny czereśni przyprawiają o zawrót głowy. Najbardziej luksusowy towar tego lata?

Następny artykuł