Nadmiar trójglicerydów niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Warto wiedzieć, jak utrzymać ich poziom w normie
unsplash.com/ Hush Naidoo
Autor - 25 Czerwca 2020

Są niezwykle ważne dla organizmu człowieka. Nadmiar może jednak nas zabić

Zdrowie człowieka w ogromnym stopniu zależy od tego, co jemy. Nieodpowiednia dieta sprawia, że w naszym organizmie pojawia się zbyt dużo trójglicerydów. Ich nadmiar prowadzi do otyłości, cukrzycy, chorób serca i układu krążenia. Warto dowiedzieć się, jak utrzymać ich poziom w normie.

Zdrowie to stan równowagi w organizmie, który możemy osiągnąć m.in. przy pomocy odpowiedniej diety. Jeśli jemy tłusto, często sięgamy po słodycze lub regularnie pijemy napoje alkoholowe, to nadmiar pochodzącej z nich energii zostaje przekształcany w trójglicerydy.

Choć każdy człowiek potrzebuje pewnej ilości trójglicerydów, aby zachować zdrowie i normalnie funkcjonować, ich nadmiar staje się niebezpieczny. Zlekceważenie zbyt dużego stężenia trójglicerydów we krwi może bowiem prowadzić do wielu groźnych chorób układu krążenia.

Zaatakował byłą żonę siekierą. Wszystko na oczach dzieciZaatakował byłą żonę siekierą. Wszystko na oczach dzieciCzytaj dalej

Nadmiar trójglicerydów niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Warto wiedzieć, jak utrzymać ich poziom w normie

Trójglicerydy zapewniają energię potrzebną mięśniom i wszystkim narządom. Stanowią budulec skóry i chronią ją przed utratą wody. Organizm wytwarza je z cukrów prostych i kwasów tłuszczowych, w większości pochodzących z pożywienia. Gdy nasza dieta bogata jest w tłuste przekąski i sporą ilość cukru, wątroba może nie być w stanie nadążyć z przetwarzaniem trójglicerydów. Górna granica ich poziomu we krwi wynosi 150 mg/dl.

Jak podaje portal styl.pl, nadmiar trójglicerydów we krwi przyczynia się do stłuszczenia wątroby, miażdżycy naczyń krwionośnych, a także osadzania się złogów w tętnicach. Tzw. blaszki miażdżycowe powodują ich zwężenie, co nierzadko prowadzi do zawału serca, udaru mózgu, czy niedokrwienia kończyn dolnych.

Przy łagodnym podwyższeniu stężenia trójglicerydów można obniżyć ich poziom bez środków farmakologicznych. Lekarz w takich sytuacjach zaleca zmniejszenie masy ciała, dietę niskotłuszczową i niskocukrową, zaniechanie spożywania alkoholu, niepalenie papierosów, od 3,5 do 7 godzin ruchu tygodniowo i zażywanie odpowiednich suplementów. Jeśli stężenie triglicerydów przekracza 200 mg/dl, konieczne są leki na receptę.

Dzisiaj grzeje: 1. Nie mógł poradzić sobie z wyśmiewaniem. Nie żyje bohater "Pamiętników z wakacji"

2. Biedronka wzywa swoich klientów. Mogą odzyskać część pieniędzy z nienaliczonego rabatu, który im się należał

By zmniejszyć stężenie dostarczanych organizmowi triglicerydów, należy unikać pokarmów obfitujących w tłuszcze nasycone, ograniczyć spożycie serów i pełnotłustego mleka, wyeliminować z diety śmietanę, a zamiast mięsa wieprzowego jeść chudy drób, wędliny drobiowe i niezbyt tłuste ryby.

Warto również zrezygnować z żywności z olejem palmowym i kokosowym, a także z produktów z syropem glukozowo-fruktozowym. Dodatkowo węglowodany proste warto zastąpić złożonymi.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Polska legenda sportu zginęła w wypadku. Widok grobu zapiera dech w piersiach. Wszystko niemal 30 lat od śmierci
  2. Pogrzeb Emila Karewicza. Padły słowa, których nikt nigdy się nie spodziewał, prezydent również skomentował
  3. IMGW wydało pilne ostrzeżenie. Dwa województwa z najwyższym stopniem zagrożenia, lepiej zostać w domu
  4. Tragiczne wiadomości o śmierci 25-latki. Przedawkowała popularne napoje
  5. Sygnały, które daje nasze serce, gdy ma już dosyć. Nie wolno ich lekceważyć
  6. Wujek Adama Małysza nagle przekazał informacje o zdrowiu mistrza. Ważne słowa członka rodziny byłego skoczka

Następny artykuł