3 sekrety długowieczności według dr Lipmana. Skorzystać może z nich praktycznie każdy z nas

życie długowieczność
unsplash.com/ Denys Nevozhai
Autor Natalia Niewczas30.12.2020

W osiągnięciu długiego życia, zdaniem dra Lipmana, pomogą nam trzy elementy. Należą do nich zimne prysznice, intensywny trening interwałowy oraz przerywany post. Z założenia mają one doprowadzić do zjawiska hormezy - polega na dostarczeniu organizmowi kontrolowanych dawek stresu, które w odpowiedniej ilości, zdaniem lekarza, działają na zdrowie korzystnie.

Możliwości ludzkiego organizmu w teorii pozwalają na długie życie i osiągnięcie wieku ponad 100 lat. Udowadniają to wszyscy stulatkowie i superstulatkowie, na czele z francuskiego pochodzenia rekordzistką Jeanne Louise Calment - kobieta dożyła wieku 122 lat, przeżywając zarówno swą córkę, jak i wnuka. Wielu naukowców i medyków próbuje poznać skrywany od lat sekret długowieczności. Dr Frank Lipman postanowił przedstawić światu swoją własną receptę na długie życie. Teorię długowieczności oparł na zjawisku hormezy.

Recepta dra Lipmana na długie życie

Długie życie, zdaniem dra Lipmana, można osiągnąć poprzez umiejętne wykorzystanie hormezy. Zjawisko to polega na występowaniu korzystnego wpływu (na przykład na organizm) szkodliwej substancji, o ile jest stosowana w niewielkich ilościach. W tym przypadku dr Lipman na myśli stres.

- Jeśli przyjmiemy słuszność koncepcji hormezy jako zjawiska uzyskiwania korzystnych dla zdrowia skutków przez narażenie na łagodny stres, to hormeza jest już skutecznie stosowana u ludzi. (...) Centralne znaczenie ma tu łagodna, wywołana stresem aktywacja jednego lub więcej wewnątrzkomórkowych szlaków odpowiedzi na stres - czytamy w “The National Center for Biotechnology Information”.

Jak podaje portal kobieta.interia.pl, zdaniem dra Lipmana podczas gdy długotrwała ekspozycja na silny stres jest destrukcyjna dla zdrowia i życia, stymulowanie organizmu poprzez jego niewielkie dawki daje odwrotny efekt. Lekarz ocenia, że małe stresory działają korzystnie na długowieczność, co zawdzięczaja stymulacji mitochondriów człowieka, spowalniającą ich zanik. To właśnie mitochondria są zaangażowane w proces wzrostu i śmierci komórki.

Media obiegła smutna wiadomość. Nie żyje polski bohater, uczestnik Powstania WarszawskiegoMedia obiegła smutna wiadomość. Nie żyje polski bohater, uczestnik Powstania WarszawskiegoCzytaj dalej

Lekarze wyodrębnili trzy najbezpieczniejsze sposoby na bezpieczne dla zdrowia osiągnięcie zjawiska hormezy. Wszystkie trzy stymulują komórki organizmu w pożądany sposób; mowa o zimnym prysznicu, treningu interwałowym oraz przerywanym poście.

W przypadku zimnych pryszniców dr Lipman powołuje się na eksperyment prowadzony na gryzoniach. Myszy, które były wyeksponowane na rutynowe działanie zimna przez okres 8 tygodni, wykazywały większą sprawność mięśni. Dermatolog Michele Green wskazuje również na pobudzenie receptorów skóry, co prowadzi do zwiększonej aktywności mózgu.

Kolejnym ze sposobów na długie życie zaproponowanym przez dra Lipmana jest intensywny trening interwałowy. W uproszczeniu to zestaw intensywnych ćwiczeń fizycznych przeplatanych krótkimi przerwami na mniej wymagające aktywności, na przykład trucht.

- Treningi HIIT stymulują te same ścieżki genów długowieczności, co zimny prysznic - mówi dr Lipman.

Ostatnią z rad na osiągnięcie długowieczności zaproponowanych przez lekarza jest praktykowanie przerywanego postu. Sekretem sukcesu tego sposobu ma być zmniejszona ilość kalorii przyjmowanych przez organizm.

Artykuły polecane przez redakcję Pacjenci.pl:

Następny artykuł