Czy mogę zwrócić leki do apteki? Odpowiadamy na często zadawane pytanie
Polacy mają tendencję do kupowania leków w nadmiarze i gromadzenia ich w domowych apteczkach. Zdarzają się sytuacje, że chcemy zwrócić zalegające leki, czy też w międzyczasie lekarz dokonał zmian w naszej terapii. Czy mamy prawo do zwrotu leku w aptece? Odpowiadamy.
Czy możemy zwrócić niewykorzystany lek do apteki?
Stanowisko Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego w sprawie zwrotu leków jest jednoznaczne. Produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne wydane z apteki, co do zasady, nie podlegają zwrotowi.
Zgodnie z art. 96 ust.7 ustawy o prawie farmaceutycznym nie można zwrócić leku do apteki. Po wydaniu leku pacjentowi nie może on zostać zwrócony i ponownie sprzedany innej osobie.
Wyjątek stanowią jedynie te, które są obarczone wadą jakościową lub zostały niewłaściwie wydane czy sfałszowane.
Czy możemy zwrócić lek zakupiony przez Internet?
Ta sama zasada dotyczy produktów leczniczych ze sprzedaży wysyłkowej - nie możemy ich zwrócić. Jak więc widzimy, nie wszystko co kupimy przez Internet podlega prawu do zwrotu.
Dlaczego leki nie podlegają zwrotowi?
Preparaty lecznicze nie podlegają zwrotowi z ważnego powodu - aby zachować procedury bezpieczeństwa. Leki wymagają ściśle określonych warunków przechowywania, m.in. ze względu na ich wrażliwość na zmiany temperatury. Z tej przyczyny żaden preparat leczniczy zwrócony do apteki nie może trafić do ponownej sprzedaży.