Pacjenci.pl
Jaka dieta będzie najlepsza dla Ciebie?

Materiały Partnera

Jaka dieta będzie najlepsza dla Ciebie?

18 Października 2021

Autor tekstu:

Barbara Daszuta

Udostępnij:

Wegańska, paleo, śródziemnomorska, Atkinsa, płynna, niskowęglowodanowa, niskotłuszczowa… Moglibyśmy tak wymieniać chyba w nieskończoność. Istnieje bardzo wiele różnych diet. Są specjaliści, którzy zajmują się tylko jednym sposobem żywienia. Są książki kucharskie z przepisami z poszczególnych diet. Tylko skąd masz wiedzieć, która dieta jest najlepsza dla Ciebie?

Ludzie często skupiają się na tym, by być na określonej diecie. Lubimy kategoryzować. Taka nasza natura. Widzimy, że znajomy jest na diecie paleo i zaczynamy się zastanawiać, czy może też jej nie spróbować. Skoro na kogoś zadziałała, to na nas pewnie też, prawda? No, nie do końca.

Pomyśl o tym jak różni jesteśmy. Wysocy, niscy, szczupli, umięśnieni, pracujący fizycznie, pracujący przy komputerze, weganie, miłośnicy mięsa. Jeśli tak bardzo się różnimy, jaka dieta może być najlepsza dla każdego z nas? Co sprawi, że w końcu doczekasz się swojej metamorfozy?

Zanim odpowiemy jednak na te pytania, dowiedzmy się więcej na temat najpopularniejszych rodzajów żywienia.

Co to jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna jest świetnie rozreklamowana. Według jej zasad, jedząc duże ilości tłuszczu i ograniczając węglowodany możemy poprawić naszą wydajność, ograniczyć apetyt, a co najważniejsze pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Brzmi pięknie, prawda?

Dieta keto charakteryzuje się bardzo niską zawartością węglowodanów, które zastępowane są produktami bogatymi w tłuszcz. Spożycie białka również jest mocno ograniczone. Jak bardzo? Na diecie keto jesz nawet 70 do 90% kalorii z tłuszczu. Większość Twojego talerza to tłuste mięsa, sery, czy jaja. Dzienna porcja węglowodanów to raptem 30-50 gramów dziennie! Nie ma tu miejsca na zboża, warzywa czy owoce. Nie zjesz Twojego ulubionego ravioli ze szpinakiem, czy przepysznej pizzy.

Dieta ketogeniczna powstała, aby pomagać w leczeniu padaczki i epilepsji. Dopiero później zaczęto ją wykorzystywać do odchudzania się. Dieta keto była dietą leczniczą i niech tak zostanie, bo możesz schudnąć lepiej, zdrowiej i smaczniej. 

Czy dieta keto jest skuteczna?

Część osób twierdzi, że diety ketogeniczne są najlepszym sposobem na spalanie tkanki tłuszczowej. Inni przekonują, że diety wysokowęglowodanowe są jeszcze bardziej skuteczne. Istnieją badania potwierdzają obie tezy. Komu wierzyć?

Prawda jest taka, że jeśli jesz odpowiednią dla Ciebie ilość kalorii, niższą niż Twoje dziennie zapotrzebowanie oraz odpowiednią ilość białka, będziesz traciła na wadze. Ilość tłuszczu i węglowodanów również trzeba dopasować indywidualnie. Właśnie dlatego powstała Metoda Respo - jadłospis idealnie dopasowany do Ciebie. Nie musisz rezygnować z tego co lubisz i przechodzić na rygorystyczne diety, których nie sposób utrzymać! 

Wady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna może sprawić, że będziesz miała mniej siły na treningu. Szczególnie jeśli lubisz biegać, pływać lub jeździć na rowerze. Do tego typu aktywności fizycznej niezbędny jest glikogen. Glikogen to takie paliwo dla naszych mięśni. Porównaj swoje mięśnie do samochodu. Samochód będzie jeździł tak długo, jak ma paliwo. Nie napełnisz go wodą, żeby jechał dalej. Musisz zatankować. Tak samo jest z ciałem. Jeśli zużyjesz swoje zapasy glikogenu, bardzo szybko się zmęczysz. Musisz wtedy odpocząć, zjeść i poczekać aż zapasy glikogenu się odnowią. Wiesz czym jest glikogen? To polisacharyd złożony z wielu cząsteczek glukozy. A glukoza należy do węglowodanów. Dlatego na diecie ketogenicznej, kiedy jesz tak mało węglowodanów, ciężko jest uzupełnić paliwo.

Kolejną wadą diety ketogenicznej jest fakt, że spożywasz na niej bardzo niewielką ilość owoców i warzyw. A przede wszystkim… ciężko na niej żyć. Wyobraź sobie, że jest piątek wieczór, a Ty umawiasz się ze znajomymi. Chcecie wyskoczyć coś zjeść, może później wyjść na imprezę? Wchodzisz do restauracji, otwierasz menu, a tam… same węglowodany, które w diecie keto są niemalże zabronione! Co teraz? Nic nie jesz, więc całą noc słyszysz jak burczy Ci w brzuchu? A może wyłamujesz się z diety i zjadasz węglowodany, mając później wyrzuty sumienia?

Jak widzisz, dieta ketogeniczna ma znacznie więcej minusów niż plusów. 

Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Opinie na temat diety wegańskiej są chyba najbardziej skrajne. Weganie uważają, że spożywanie mięsa powoduje raka, a mięsożercy przekonują, że diety roślinne są bardzo niedoborowe. Gdzie leży prawda? Jak zwykle pośrodku.

Jakie są plusy diety wegańskiej? Za dietą wegańską stoi kilka bardzo mocnych korzyści popartych badaniami. Diety roślinne związane są z mniejszym ryzykiem chorób układu krążenia, niższym ciśnieniem tętniczym, mniejszym obwodem talii. Na pewno słyszałeś o tym od niejednego weganina. Zdradzimy Ci jednak sekret. To nie wykluczenie mięsa sprawia, że jesteśmy zdrowsi, tylko produkty, które jemy na diecie wegańskiej.

Dieta wegańska związana jest z bardziej różnorodnymi posiłkami. Jemy więcej warzyw, owoców, orzechów, nasion, roślin strączkowych. Szukamy nowych smaków. Przygotowujemy posiłki w domu używając mniej przetworzonych produktów. Ważny jest również fakt, iż na diecie wegańskiej stosujemy roślinne tłuszcze zamiast zwierzęcych. Taka oliwa z oliwek, olej z pestek winogron czy lniany zawierają duże ilości kwasów omega, które są zdrowsze niż nasycone kwasy tłuszczowe obecne w tłustych mięsach i serach.

Jak widzisz dobrze zbilansowana dieta wegańska jest zdrowa, ale nie musisz jeść samych roślin, żeby schudnąć i dobrze wyglądać. Lubisz czasem zjeść sałatkę z kurczakiem? A może grillowanego łososia? Śmiało! Sporo pysznych i zdrowych wegańskich przepisów znajdziesz na stronie https://centrumrespo.pl/. W diecie najważniejszy jest umiar. Jeśli dieta sprawia Ci przyjemność, to łatwiej Ci osiągnąć cel i w końcu pochwalić się swoją metamorfozą!

Dieta dukana czyli dieta białkowa

Dieta Dukana jest jedną z wielu diet niskowęglowodanowych. Bo przecież węglowodany tuczą, prawda? Jeśli tuczą, trzeba je ograniczyć. No dobrze, starczy tych żartów. Chcesz zjeść świeży chleb z piekarni, który pachnie tak smakowicie, że ślinka sama napływa do ust? Zjedz. Nie tyjemy od zbyt dużej ilości tłuszczu, czy węglowodanów. Tyjemy od nadmiaru kalorii.

Według dr Dukana węglowodany powodują przybieranie na wadze, dlatego starając się pomóc swojemu pacjentowi schudnąć, opracował dietę wysokobiałkową. Dr Pierre Dukan był francuskim lekarzem ogólnym oraz dietetykiem. Był, ponieważ Dukan został skreślony z listy lekarzy we Francji i oskarżony o naruszenia etyki. Ten fakt powinien dać nam do myślenia. Ale zajmijmy się samą dietą.

Dieta Dukana ma 4 fazy, zawierające określone zasady. Do diety zachęca również fakt, że podczas każdego posiłku możesz jeść nieograniczoną ilość produktów! Tylko nie wszystkich produktów. Kilkunastu. Z zatwierdzonej listy. Czyli chyba jednak nie jest tak idealnie jak można by pomyśleć. 

Pierwsza faza opiera się na jedzeniu tylko i wyłącznie produktów białkowych! To znaczy, że 100% kalorii danego dnia musisz spożyć jedząc takie produkty, jak chude mięso, ryby, owoce morza, jaja, tofu czy chudy nabiał. Nic więcej... W drugiej fazie włączasz niewielkie ilości niskokalorycznych warzyw, w 3 fazie możesz już zjeść małe ilości owoców, produktów zbożowych, czy tłustego nabiału. No, to już prawdziwa uczta. Czwarta faza to faza stabilizacji. Jest trochę do zapamiętania prawda? A jeśli najdzie Cię ochota na słodkie i zjesz małego batonika? Według tej diety właśnie zaprzepaściłaś wszystkie efekty i musisz zacząć od nowa...

Wiele osób może powiedzieć, że schudło z dietą Dukana. Przy tak restrykcyjnej diecie nic dziwnego, że się chudnie. Jednak niewiele osób jest w stanie doprowadzić dietę do końca. No i w pakiecie dostajesz podwójny apetyt na owoce czy ziemniaki, a potem efekt jojo. W dodatku istnieje naprawdę wiele przeciwwskazań do diety Dukana. Tak duża ilość białka może obciążać nerki! Muszą wtedy pracować na najwyższych obrotach, a po jakimś czasie po prostu mogą się poddać… Z kolei małe ilość pozostałych makroskładników mogą prowadzić do niedoborów. Nie musisz odmawiać sobie węglowodanów i jeść samego białka, żeby schudnąć. To nie Ty dopasowujesz się do diety, tylko dieta dopasowuje się do Ciebie. Taką filozofię mamy w Centrum Respo, dzięki czemu w końcu będziesz w stanie utrzymać wymarzoną wagę. Dieta dopasowana do Twoich potrzeb daje najlepsze efekty.

No dobrze, skoro już wiesz, że tak duże ilości białka są szkodliwe, to pewnie zaczynasz się zastanawiać, która dieta będzie skuteczna i bezpieczna. Może myślisz o przejściu na dietę sokową, bo przecież warzywa i owoce są zdrowe i czujesz się po nich lekko. 

Czy dieta sokowa ma sens?

Dieta sokowa… Chyba jedna z najbardziej popularnych w ostatnich czasach. Jeszcze bardziej popularna pod nazwą detoks sokowy. Detoks, czyli oczyszczanie organizmu z toksyn. Toksyny brzmią strasznie, boimy się ich, nic więc dziwnego że chcemy pomóc naszemu organizmowi się ich pozbyć. 

W naszym organizmie to wątroba jest odpowiedzialna za usuwanie toksyn z organizmu. Zdrowa wątroba jest w stanie metabolizować, czyli przetwarzać szkodliwe substancje. I świetnie sobie z tym radzi. Niestety czasem jej w tym przeszkadzamy. Stosujemy nadmiernie leki, za mało śpimy, mamy siedzący tryb życia, zbyt często pijemy alkohol, jemy przetworzoną żywność. Wszystko to nie ułatwia pracy naszej wątrobie. Postanawiamy więc zrobić detoks. Warto jednak zdać sobie sprawę, że zamiast diety sokowej czy głodówek, wystarczy wprowadzić kilka zmian w naszym życiu. Wysypiać się, kupować mniej przetworzone produkty, więcej się ruszać. Każda utrata masy ciała spowodowana kilkudniową dietą sokową to w głównej mierze woda, zapasy glikogenu w mięśniach i to co zazwyczaj znajduje się w jelitach, czyli resztki pokarmowe. Tkanka tłuszczowa też się zmniejszy po jakimś czasie. Tak samo jak mięśnie. Tylko stanie się to kosztem Twojego zdrowia i wyglądu. 

Super, że starasz się pomóc swojej wątrobie! Wprowadzasz warzywa i owoce do diety, bo wiesz, że są zdrowe. Ale nie musisz się głodzić, czy unikać normalnych potraw. W Centrum Respo pokażemy Ci jak zrobić zdrowszą wersję pizzy, a kiedy będziesz miała ochotę na coś słodkiego, podsuniemy Ci przepis na super smaczny deser! 

Wszystkie te diety mają swoje zasady, do których musisz się dopasować. Tylko nie tak to powinno wyglądać. Możesz chudnąć na swoich zasadach. Nie musisz się głodzić, ani rezygnować z tego co lubisz. Wszystkie szczegóły znajdziesz na stronie https://centrumrespo.pl/oferta/.

Dieta dla wszystkich - czy taka faktycznie istnieje?

Każdy z nas szukając diety dla siebie ma inne oczekiwania. Jedni chcą po prostu schudnąć, mieć wyrzeźbioną sylwetkę, inni chcą się czuć dobrze i mieć więcej energii. Każdy ma swoje gusta smakowe. Dla niektórych placki z borówkami na śniadanie to bajka, a innym odpowiada tylko śniadanie na słono. Nie można tych wszystkich rzeczy połączyć jedną, określoną dietą. Nie ma czegoś takiego jak uniwersalna dieta. Czy kiedykolwiek spotkałeś się z czymś co rzeczywiście jest uniwersalne? Tak jak ubrania w rozmiarze uniwersalnym, które nigdy nie będą pasować na każdego człowieka, bo każdy z nas ma inną budowę ciała.

Pewnie myślisz, że w internecie możesz znaleźć wszystko czego potrzebujesz, żeby schudnąć. Po części jest to prawda. Możesz przejrzeć kilkadziesiąt stron z przepisami, liczyć kalorie za pomocą apki, znaleźć treningi w internecie i dalej nie chudnąć! Łapiesz się za głowę, załamujesz, wracasz do starych nawyków nie rozumiejąc czemu tak się dzieje. No cóż, odpowiedź jest prosta. W internecie może i jest wszystko, ale nie jest dopasowane do Ciebie i Twoich preferencji. Najlepsza dieta to dieta responsywna, czyli dopasowana maksymalnie do Ciebie.

Układanie planu zbilansowanej diety

W Centrum Respo możesz zrealizować swój cel i przestać martwić się o efekt jojo. Pewnie pomyślisz sobie, że to kolejny chwyt marketingowy, ale fakty mówią same za siebie. Metoda Respo (nazwa podchodzi od „responsywności”, czyli odpowiadania na Twoje potrzeby) pomogła ponad 11 tysiącom osób osiągnąć wymarzoną, wymodelowaną sylwetkę. Ponad 11 tysięcy! To więcej ludzi niż pomieści Hala Stulecia!

Dlaczego metoda Respo działa lepiej niż inne diety? Ponieważ jest całkowicie dopasowana do Ciebie. Jesteś pod opieką całego zespołu specjalistów, dietetyków i fizjoterapeutów, który razem z Tobą dba o Twoją wagę, sylwetkę i zdrowie. Poczujesz się zaopiekowana i zmotywowana.

Metoda Respo obejmuje 4 elementy, a każdy z nich jest responsywny, czyli maksymalnie dostosowany do Twoich potrzeb:

  • dieta - zgodna z Twoimi preferencjami, w której znajdziesz proste, tanie, szybkie, a przede wszystkim smaczne przepisy. Dieta kojarzy Ci się z wyrzeczeniami? Zapomnij o tym! W naszej diecie znajdzie się nawet miejsce na pizzę!

  • ćwiczenia - nie lubisz biegać, ale często spacerujesz? Wolisz interwały zamiast klasycznego cardio – dopasujemy się do Ciebie! Aktywność fizyczna ma być dla Ciebie przyjemnością, a nie karą!

  • opieka - masz stały kontakt z Opiekunem Twojego Celu, w końcu nic tak nie pomaga na drodze do metamorfozy jak odpowiednie wsparcie! Będziemy Cię motywować do działania i wspierać w chwilach słabości, w końcu każdy z nas ma czasem gorszy dzień. Daj sobie pomóc!

  • nawyki - uczymy podopiecznych, jak na stałe zmienić swoje nawyki, nie tylko w trakcie metamorfozy. Dzięki temu nie dopada Cię efekt jojo! Dlatego w Metodzie Respo pracujemy nad nimi przez cały czas. 

To jak, wchodzisz w to?

Artykuł zewnętrzny

Barbara DaszutaAutor

Copywriter. Absolwentka UKSW, z wykształcenia: teolog, pedagog i dietetyk kliniczny. Po godzinach: gamerka i miłośniczka technologii 4K (koc, książka, kawa, kot).

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@pacjenci.pl