Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Żywienie > Czy owoce jagodowe są bezpieczne dla cukrzyków? Dietetyk odpowiada
Joanna Kamińska
Joanna Kamińska 07.07.2023 10:16

Czy owoce jagodowe są bezpieczne dla cukrzyków? Dietetyk odpowiada

owoce jagodowe
canva.com

W zaleceniach dietetycznych dla cukrzyków, zazwyczaj poruszana jest kwestia spożywania owoców. Często panuje przekonanie, że owoce są źródłem nadmiaru cukru i należy je ograniczyć lub wykluczyć z diety. Rzeczywiście pewne owoce zawierają dużo fruktozy i lepiej ich unikać, jednak wiele z nich jest przyjaznych dla diabetyków i warto włączyć je do diety. Do której grupy należą owoce jagodowe? Zapytaliśmy dietetyka klinicznego Magdalenę Kartasińską – Kwaśnik.

Jakie owoce zaliczamy do owoców jagodowych?

Owoce jagodowe to grupa owoców, których owocem jest jadalna jagoda. Należą do nich miękkie owoce o czerwonym, czarnym lub granatowym kolorze, takie jak jagoda, borówka, malina, jeżyna, porzeczka, aronia, truskawka i poziomka. Do owoców jagodowych zaliczamy również agrest wyróżniający się odmienną barwą. 

Do owoców jagodowych zaliczamy między innymi:

  • jagody
  • borówki
  • truskawki
  • maliny
  • porzeczki
  • jeżyny
  • aronię
  • agrest

Projekt bez nazwy (96).png

Otyłość to nie problem jednostki a społeczeństwa. W Polsce szczególnie bolesny Polski owoc najzdrowszym owocem na świecie! W naszym kraju jest wciąż za mało doceniany

Czy można jeść owoce jagodowe przy cukrzycy?

Owoce jagodowe cechują się niskim indeksem glikemicznym, dlatego należą do produktów zalecanych w żywieniu osób z cukrzycą. Nie oznacza to jednak, że cukrzycy mogą się nimi objadać w nadmiarze. „Nawet, jeśli truskawki czy jagody mają niski indeks glikemiczny, to jeśli cukrzyk zje ciągiem 2 kilogramy takich owoców, to może mocno skoczyć mu cukier. Istotne jest więc to, aby budując jadłospis dla cukrzyka zwracać uwagę nie tylko na indeks glikemiczny czy jakość produktów, ale przede wszystkim na jego ilość i kompozycję całego dania.” - powiedziała dietetyczka Magdalena Kartasińska – Kwaśnik. 

Główną zasadą jest to, aby łączyć owoce ze źródłem białka i węglowodanów złożonych, co sprawia, że nawet owoce o wyższym indeksie glikemicznym są bezpieczniejsze. „To nie jest tak, że indeks glikemiczny powinien być jedynym wyznacznikiem dla cukrzyków. Tak naprawdę najistotniejsze jest to, aby osoby z cukrzycą łączyły owoce w posiłku z jakimś źródłem białka i węglowodanów złożonych np. z górskimi płatkami owsianymi. Dzięki temu, nawet owoce o wyższym indeksie glikemicznym będą bezpieczniejsze.” - powiedziała dietetyczka Magdalena Kartasińska – Kwaśnik. 

Jakie właściwości mają owoce jagodowe?

Owoce jagodowe zawierają dużo antocyjanów, które są silnymi antyoksydantami o właściwościach prozdrowotnych. „Wszystkie owoce czerwone, czarne i fioletowe zawierają bardzo dużo związków o nazwie antocyjany. Są to bardzo silne antyoksydanty o niesamowitych właściwościach prozdrowotnych, pozytywnie wpływających na wiele układów i narządów. Przede wszystkim wspierają wzrok i układ krążenia, a także posiadają działanie przeciwnowotworowe.” - powiedziała dietetyczka Magdalena Kartasińska – Kwaśnik. 

Owoce jagodowe są bogate w witaminy E, A i C oraz stanowią dobre źródło żelaza i wapnia. Dzięki zawartości drobnych pestek wpływają pozytywnie na perystaltykę jelit i są fantastycznym źródłem błonnika pokarmowego, który wspiera prawidłowe funkcjonowanie mikrobioty jelitowej. „Owoce jagodowe to fantastyczne źródło błonnika pokarmowego, który stwarza świetne warunki naszej mikrobiocie jelitowej do prawidłowego funkcjonowania. Pod kątem działania przeciwzapalnego w obrębie naszych jelit, owoce te sprawdzają się fantastycznie.” - powiedziała dietetyczka Magdalena Kartasińska – Kwaśnik.