Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Żywienie > Ile można jeść jajek dziennie? Czy warto włączyć jaja do codziennej diety?
Joanna Kamińska
Joanna Kamińska 06.04.2023 15:40

Ile można jeść jajek dziennie? Czy warto włączyć jaja do codziennej diety?

jajka
canva.com

Jeszcze do niedawna lekarze przestrzegali przed spożywaniem jajek, twierdząc, że mają negatywny wpływ na poziom cholesterolu. Najnowsze badania zmieniają spojrzenie na jajka, podkreślając ich pozytywny wpływ na nasze zdrowie. 

Ile możemy zjeść jajek jednego dnia?

Według Światowej Organizacji Zdrowia spożycie od jednego do dwóch jaj dziennie jest w pełni bezpieczne, a do tego ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie. 

Jaja ze względu na swoje wartości odżywcze, powinny zostać włączone do naszej codziennej diety. W najnowszej piramidzie zdrowego żywienia są umieszczone na równi z rybami i roślinami strączkowymi. 

Warto jednak zwrócić uwagę na produkty, które najczęściej są łączone z jajkami, m.in. sól, majonez, masło czy boczek. Jaja same w sobie nie wpłyną znacznie na poziom cholesterolu, jednak w towarzystwie powyższych produktów ich codzienne spożycie będzie negatywnie wpływać na nasz układ krążenia. 

Projekt bez tytułu - 2023-04-05T211501.350.png

Jakie zioła na wzdęcia? Te sprawdzą się najlepiej i przyniosą szybką ulgę Czy mleko bez laktozy jest zdrowsze? Czy warto zrezygnować z laktozy?

Jakie wartości odżywcze mają jajka?

Jajka to prawdziwa bomba składników odżywczych, dobroczynnych dla naszego organizmu! Dietetycy podkreślają ich dużą rolę w żywieniu dzieci, młodzieży i osób starszych, u których bardzo istotne jest dostarczenie wszystkich niezbędnych substancji odżywczych do organizmu. Jedno jajko spożyte na śniadanie dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych na cały dzień! 

W jajkach znajdziemy między innymi: 

  • pełnowartościowe białko
  • antyoksydanty
  • witaminy: A, E, D, K, B2, B9 i B12
  • kwasu pantotenowy 
  • składniki mineralne: fosfor, potas, wapń, żelazo, jod, cynk, selen, magnez
  • kwas foliowy
  • luteinę 

Luteina zawarta w żółtku jaja chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB oraz zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej. Ponadto wykazuje działanie zmniejszające ryzyko wystąpienia raka jelita grubego oraz chorób serca. 

Kto powinien uważać na jajka?

Niektóre osoby mogą wykazywać większą wrażliwość na cholesterol obecny w pokarmie, wskutek czego po jego spożyciu, poziom „złego” cholesterolu będzie u nich wrastał bardziej niż u innych. Osoby te powinny ograniczyć spożycie jajek lub unikać żółtek, które są źródłem cholesterolu.

Schorzenia, przy których lepiej ograniczyć spożycie jaj: 

  • podwyższony poziom cholesterolu
  • hipercholesterolemia
  • cukrzyca
  • choroby serca 

Należy dodać, że jajka są jednym z głównych alergenów pokarmowych. Jak dotąd naukowcy wykryli 18 alergenów jaja kurzego, które są zawarte zarówno w żółtku, jak i w białku. Alergia na jajka może powodować między innymi: bóle brzucha, biegunkę, wymioty, pokrzywkę, wyprysk skórny, nieżyt nosa, astmę, a nawet wstrząs anafilaktyczny.