O profilaktyce i ograniczaniu palenia w Sejmie
Parlamentarny Zespół ds. Zdrowia Publicznego podjął szeroko zakrojoną dyskusję na temat problemu palenia wśród Polaków. Liczni parlamentarzyści i grono ekspertów, w tym krajowy koordynator ds. walki z uzależnieniami rządu Republiki Czeskiej, dyskutowali na temat możliwości zredukowania liczby palących wyroby tytoniowe oraz – co znamienne – o programach redukcji szkód wśród tych, którzy zmagają się z uzależnieniem.
Profilaktyka i ograniczenie palenia
Palenie jest olbrzymim problemem w Polsce i na świecie, ale z danych wynika, że w Polsce stale i nałogowo papierosy pali około 8 milionów Polaków. Koszty tego nałogu są olbrzymie. Jesteśmy jednym z państw, w którym umieralność na choroby nowotworowe jest jedyną z największych w Europie
Mówił Rajmund Miller (KO), przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. zdrowia publicznego.
Pytanie jest takie, jak według Państwa ten problem wygląda i jakie mamy podjąć działania, aby ten problem się zmniejszył
Dodawał zwracając się do zgromadzonych na sali ekspertów.
Eksperci są ze sobą zgodni
Głos w sprawie zabrał między innymi profesor Andrzej Fal, kierownik Kliniki Alergologii, Chorób Płuc i Chorób Wewnętrznych CSK MSWiA w Warszawie, który podkreślił, że epidemia palenia w Polsce kwitnie, a środki zapobiegawcze pozostają na etapie ustaleń, a nie realizacji.
Miałem przyjemność być powołanym przez ministerstwo zdrowia Republiki Czech, ministerstwo zdrowia Słowacji i senat Słowenii do międzynarodowego zespołu specjalistów w momencie, kiedy te kraje wprowadzały – Czesi dosłownie dwa miesiące temu – dokumenty, które będą obowiązywały i będą stanowiły politykę ograniczenia zachowań ryzykownych, w tym palenia papierosów i nadmiernego picia alkoholu w następnych latach. - Oni już przestali dyskutować
Podkreślał profesor Andrzej Fal zaznaczając, że w Polsce nadal jesteśmy na etapie rozmów poświęconych ograniczaniu epidemii palenia, podczas gdy mamy już zagraniczne wzorce, które od etapu dysput przeszły do realnych działań .
Eksperci uczestniczący w posiedzeniu zespołu parlamentarnego byli zgodni – w kwestii palenia tytoniu powinniśmy reagować jak najszybciej i korzystać ze sprawdzonych już rozwiązań i wzorców, które mogą wesprzeć ograniczanie epidemii.
Główne filary postępowania w obszarze kontroli tytoniu to stosowanie polityki opartej na naukowo udowodnionej i wyważonej koncepcji zapobiegania zagrożeniom i ograniczania szkód, jednoczesne zapewnienie odpowiedniego finansowania zarówno programów i usług profilaktycznych, regulacja substancji uzależniających, odpowiadającej stopniowi ich szkodliwości.
Wyliczał profesor Andrzej Sobczak reprezentujący Wydział Nauk Farmaceutycznych Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Szukając przykładów państw, których ustawodawstwo i programy społeczne mogłyby stać się dla Polski wzorcowe, wiele autorytetów wskazało Szwecję – jako państwo daleko już posunięte w swojej polityce ograniczania konsumpcji tytoniu – oraz Czechy, które niedawno podjęły wyzwanie walki z nałogiem w społeczeństwie.
Skuteczności dowiodły trzy podstawowe strategie ograniczania palenia tytoniu
W rozwiązywaniu problemu uzależnień będziemy stosować politykę opartą na naukowo udowodnionej i wyważonej koncepcji zapobiegania i redukcji szkód, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego finansowania zarówno programów i usług profilaktycznych, jak i regulacji substancji uzależniających w sposób adekwatny do stopnia ich szkodliwości
Mówił Jindřich Vobořil, Krajowy koordynator ds. walki z uzależnieniami rządu Republiki Czeskiej.
Profesor Wojciech Rogowski, Koordynator Oddziału Onkologii Klinicznej, Chemioterapii, Badań Klinicznych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Słupsku wskazywał, że skuteczności dowiodły trzy podstawowe strategie ograniczania palenia tytoniu: zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych, ograniczenie konsumpcji i sprzedaży wyrobów tytoniowych oraz minimalizacja szkód, np. poprzez podnoszenie podatków na papierosy i stosowanie ekonomicznych zachęt dla palaczy do przestawienia się na wyroby mniej szkodliwe .
Prof. Rogowski przypominał, że według FDA (Amerykańska Agencja Żywności i Leków), nie istnieją produkty tytoniowe obojętne dla zdrowia. Wszystkie są szkodliwe. Ale poziom szkodliwości jest zróżnicowany dla różnych wyrobów .
Wskazywał również – powołując się na przykład Szwecji – że możliwe jest ograniczenie liczby chorób wywołanych produktami tytoniowymi poprzez intensywną promocję alternatyw dla papierosów tradycyjnych .
Rak płuca jest najczęstszą przyczyną zgonów spowodowanych nowotworami wśród mężczyzn we wszystkich krajach Europy za wyjątkiem Szwecji - mówił prof. Rogowski. Rząd Szwecji podnosił ceny na papierosy utrzymując niższą cenę dla snusu – zmuszając większość palaczy do rzucenia nikotyny lub przestawienia się na produkt mniej szkodliwy (snus lub doustne saszetki z nikotyna) - Dodawał ekspert.
O odważnym kroku Szwecji w kwestii promocji mniej szkodliwych produktów nikotynowych mówił również prof. Andrzej Sobczak podkreślając, że brakującą strategią w polityce WHO oraz w Polsce jest właśnie redukcja szkód polegająca na przejściu z palnych wyrobów tytoniowych na mniej szkodliwe, w których wyeliminowano proces spalania tytoniu.
Wytyczne NICE (National Institute for Health and Care Excellence, Wielka Brytania) to oparte na dowodach zalecenia dotyczące zdrowia i opieki. Obejmują one m.in. NTZ oraz e-papierosy, aby pomóc ludziom rzucić palenie lub zmniejszyć szkody spowodowane paleniem - mówił prof. Andrzej Sobczak.
Parlamentarzyści i eksperci zgodzili się, że potrzebne jest wdrożenie działań ograniczania palenia produktów tytoniowych i potrzebna jest do tego współpraca ponad resortowa, na poziomie rządowym, która pozwoli uwzględnić zarówno kwestie zdrowotne, jak i ekonomiczne mające wpływ na rozprzestrzenianie się w Polsce epidemii palenia papierosów.