Przedłużyłeś swój Profil Zaufany? Dziś masz ostatni dzień, aby to zrobić
31 października wygasają Profile Zaufane. Jeśli jeszcze nie przedłużyłeś ważności swojego profilu, to ostatnia chwila, aby to uczynić. Jak to zrobić? Podpowiadamy.
Profil Zaufany - przedłuż jego ważność
Ministerstwo Zdrowia informuje o istotnych zmianach dotyczących Profili Zaufanych. Dotychczas z powodu pandemii były one przedłużane automatycznie. Jednak po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce, trzeba to zrobić samemu do końca października 2023 roku. W przeciwnym razie utracisz dostęp do Internetowego Konta Pacjenta i innych ważnych usług online.
Profil Zaufany to środek elektronicznego potwierdzenia Twojej tożsamości w Internecie. Umożliwia podpisywanie dokumentów online bez konieczności ich drukowania. Daje możliwość np. złożenia wniosku do ZUS. Profil Zaufany daje też dostęp do Internetowego Konta Pacjenta (IKP), gdzie można sprawdzić swój status ubezpieczenia i historię leczenia. Za pomocą platformy można również korzystać z wielu usług zdrowotnych, m.in. otrzymywać i realizować e-recepty czy e-skierowania, ustawiać przypomnienia o konieczności zażycia leków oraz sprawdzać ich ważność.
„Twój Profil Zaufany wygasa”. Taka informacja była rozsyłana do użytkowników telefonów komórkowych. Wiadomość dotycząca wygasania Profilu Zaufanego miała następującą treść:
„Twój Profil Zaufany wygasa 31.10. 2023 r. Przedłuż jego ważność po zalogowaniu na konto. Więcej informacji i podstawa prawna: gov.pl/profilzaufany/aktualnosci”.
Należy podkreślić, że nie było w niej żadnych bezpośrednich linków.
Jak przedłużyć ważność Profilu Zaufanego?
Aby zachować dostęp do Internetowego Konta Pacjenta, należy przedłużyć ważność Profilu Zaufanego. Wejdź na pz.gov.pl i zaloguj się do swojego konta.
Rozwiń menu (niebieska strzałka w prawym górnym rogu) i wybierz zakładki w następującej kolejności:
1) „Profil Zaufany”,
2) „Szczegóły profilu”,
3) „Przedłuż ważność lub zmień dane”.
Na ekranie zobaczysz okno z twoimi danymi. Potwierdź je, a jeśli uległy zmianie – edytuj.
Po skończeniu dostaniesz SMS z kodami autoryzacyjnymi, które należy wpisać w wyznaczone pola. Wprowadź je i kliknij „Dalej”. Jeśli wpisałeś kody poprawnie, ważność Profilu Zaufanego zostanie przedłużona. Kolejne logowania będą wymagały autoryzacji (SMS z kodem lub push w aplikacji).
Kiedy logujesz się na Profil Zaufany przez bank
Jeśli korzystasz z Profilu Zaufanego logując się przez konto bankowe, po przedłużeniu ważności profilu utracisz tą możliwość. Aby ją przywrócić, musisz zalogować się do konta za pomocą loginu i hasła.
Kliknij „Szczegóły profilu” i zmień dostawcę tożsamości na bank. Na ekranie pojawi się nowe okno. Kliknij zakładkę „Metoda autoryzacji” i wybierz swój bank. Zostaniesz automatycznie przekierowany na stonę logowania banku, zaloguj się i potwierdź udostępnienie swoich danych.
Następnie potwierdź dane na stronie Profilu Zaufanego i zaloguj się ponownie do banku. Potwierdź operację przekazania danych za pomocą metody autoryzacji stosowanej przez bank.