Pacjenci.pl > Zdrowie > Wyciąg z pestek grejpfruta na wrzody żołądka. Zaskakujące odkrycie polskich naukowców
Redakcja Pacjenci.pl
Redakcja Pacjenci.pl 21.11.2023 16:36

Wyciąg z grejpfruta na wrzody
canva.com

Wyciąg z pestek grejpfruta przynosi korzystne rezultaty w leczeniu wrzodów żołądka. Potwierdziło to badanie polskich naukowców z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. O odkryciu polskich badaczy pisały amerykańskie media.

Niesamowite właściwości grejpfruta

W grejpfrucie obecne są związki o działaniu antybakteryjnym oraz substancje chroniące komórki przed zniszczeniem, co może łagodzić procesy zapalne w błonie śluzowej żołądka i wspomagać leczenie owrzodzeń.

W grejpfrucie, a szczególnie w ekstrakcie z jego pestek i miąższu, obecne są ogromne ilości przeciwutleniaczy, które hamują rozwój szkodliwych wolnych rodników, uszkadzających komórki.

Projekt bez nazwy - 2023-11-21T163237.821.pngWrzody żołądka wywołuje bakteria. Jak ją wyleczyć? Przeczytaj tu:

Wrzody żołądka i dwunastnicy - Mleko pomaga czy szkodzi? Pytamy specjalistę Wywołuje wrzody, ale i raka żołądka. Ta bakteria jest groźniejsza niż myśleliśmy!

Mimo że kwaśny, nie podrażnia żołądka

Ponieważ grejpfruty są z natury kwaśne, teoretycznie mogą podrażniać śluzówkę żołądka i wydawałoby się, że nie powinny się znaleźć w diecie ludzi cierpiących na wrzody tego narządu. Nasze badania dowodzą jednak, że jest dokładnie odwrotnie" - podkreślił prowadzący badania prof. Tomasz Brzozowski.

Wyciąg z pestek grejpfruta skuteczny w leczeniu wrzodów

Naukowcy z Krakowa przeprowadzili badania na szczurach z wywołanymi wrzodami trawiennymi. W poszczególnych grupach gryzoni podawano różne dawki wyciągu z grejpfrutów - od 2 do 20 mg na kilogram masy ciała.

Zaobserwowano, że po kilku dniach leczenia dawką 10 mg/kg, zredukowano aż o 50% wydzielanie kwasu żołądkowego, który nasila rozwój wrzodów. Ponadto, między 6 a 9 dniem terapii zmniejszyły się rozmiary wrzodów, a także wzrósł przepływ krwi w owrzodzonych miejscach, co przyspiesza gojenie.

Według prof. Brzozowskiego, wyniki badań pokazują, że wyciąg z grejpfruta w połączeniu z innymi metodami może skutecznie wspomóc leczenie wrzodów żołądka.

Źródło: scienceinpoland.pap.pl

Grejpfrut nie tylko na wrzody

Obecne w grejpfrucie flawonoidy i inne związki mają korzystny wpływ na układ krążenia, m.in. pomagają obniżyć poziom cholesterolu we krwi i hamują rozwój blaszki miażdżycowej. Badania in vitro wykazały, że sok z grejpfruta obniża w surowicy krwi poziom cholesterolu całkowitego o 16%, a cholesterolu LDL o 21% w porównaniu z grupą kontrolną.

Ponadto, flawonoidy wykazują silne działanie przeciwmutagenne i przeciwnowotworowe, co zostało potwierdzone badaniami.

Inne badania sugerują też, że picie przez dłuższy czas soku z grejpfruta może zapobiegać chorobie Alzheimera.

źródło: CzytelniaMedyczna.pl