Wykorzystali twarz Jana Englerta. Nie kupuj tego leku
Wizerunek Jana Englerta został nielegalnie wykorzystany przez cyberprzestępców do reklamowania leków. Nie jest to odosobniony przypadek. Cyberprzestępcy podszywają się coraz częściej pod znane osoby, banki itp. Włączenie pewnych linków może prowadzić na niebezpieczne strony i spowodować utratę oszczędności. W sieci jest także coraz więcej fałszywych reklam medykamentów. Bądźcie czujni.
Sfabrykowana reklama z udziałem Jana Englerta
Warszawski Teatr Narodowy wydał oświadczenie, że wizerunek Jana Englerta, ich dyrektora artystycznego został nielegalnie użyty w reklamie i wywiadzie dotyczącym leku na nadciśnienie.
Rzekomy wywiad z Janem Englertem przeprowadził Marcin Prokop. W rozmowie Jan Englert opisuje swój zły stan zdrowia.
" Zawiadamiamy, że w Internecie pojawiły się treści z bezprawnym wykorzystaniem nazwiska i wizerunku Jana Englerta, dyrektora artystycznego Teatru Narodowego – FAŁSZYWY wywiad oraz reklamy " - czytamy w oświadczeniu Teatru Narodowego.
W fałszywej reklamie wystąpił także ekspert
W reklamie oszuści podali też nieprawdziwą informację na temat konsultacji Jana Englerta z doktorem Krzysztofem Bieleckim. Z oświadczenia wynika jednak, że Jan Englert nie zna dr. Bieleckiego, a jego wizerunek i nazwisko użyto nielegalnie.
Jan Englert podjął już działania prawne.
Cyberprzestępcy są coraz bardziej przebiegli
Kilka tygodni temu w internecie pojawiła się nieprawdziwa reklama leku na nadciśnienie, rekomendowanego przez prof. Krzysztofa Bieleckiego: "Moja tożsamość została skradziona. To był bezwzględny przypadek podszywania się pode mnie i wykorzystania mojego wizerunku" - skomentował prof. Bielecki w rozmowie z TVN.
Fałszywe reklamy leków to coraz poważniejszy problemy. Dzięki możliwościom oferowanym przez sztuczną inteligencję tworzenie nieprawdziwych komunikatów jest niebezpiecznie łatwe.
Cyberprzestępcy prawdopodobnie będą szukać nowych sposobów. Zalecamy czujność. W 2023 r. zaczęły obowiązywać przepisy, zabraniające używania wizerunków osób wykonujących zawody medyczne w reklamach skierowanych do publiczności. Niektórzy producenci używają sztucznej inteligencji, by tworzyć reklamy z nieprawdziwym udziałem lekarzy.