Zdrowie intymne Polek wciąż wymaga większej uwagi – zwłaszcza wśród młodych kobiet

Najnowsze dane nie pozostawiają złudzeń: co piąta Polka w wieku 18–29 lat nigdy nie była u ginekologa, a aż 67% młodych kobiet doświadcza negatywnych emocji związanych z wizytą u tego specjalisty. To pokazuje raport przygotowany w ramach kampanii „W kobiecym interesie”.
- Zgodnie z najnowszym raportem Gedeon Richter co piąta Polka w wieku 18–29 lat nigdy nie była u ginekologa, a 67% młodych kobiet doświadcza negatywnych emocji związanych z wizytą u tego specjalisty
- Główne bariery w profilaktyce ginekologicznej to bagatelizowanie problemów pacjentek (58%), zbyt krótki czas wizyty oraz brak empatii, podczas gdy kobiety oczekują przede wszystkim komfortu i rzetelnej informacji
- W odpowiedzi na te problemy ruszyła 7. edycja kampanii „W kobiecym interesie”, w ramach której mobilny gabinet oferuje bezpłatne badania w mniejszych miastach, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb kobiet neuroatypowych
Mobilny gabinet znów w trasie
To właśnie z myślą o kobietach, które z różnych powodów unikają badań, rusza 7. edycja ogólnopolskiej kampanii Gedeon Richter Polska „W kobiecym interesie. Bez wyjątku”. W tym roku mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi siedem mniejszych miast akademickich, oferując bezpłatne badania dla wszystkich kobiet.
– W każdej odsłonie naszej kampanii zwracamy uwagę na nieuświadomione społecznie bariery związane z profilaktyką zdrowotną kobiet. Chcemy, aby wszystkie kobiety, bez wyjątku, miały dostęp do badań i nie ograniczały ich żadne przeszkody. Co roku burzymy kolejne mury, łamiemy stereotypy i uświadamiamy, że zdrowie kobiet naprawdę jest również w ich rękach! Jestem dumna, że w ten sposób możemy realizować naszą misję – mówi Aneta Grzegorzewska, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.
Kobiecość ma różne oblicza, także neuroatypowe
Tegoroczna edycja skupia się na kobietach neuroatypowych oraz tych, które zmagają się z trudnościami sensorycznymi lub emocjonalnymi, wpływającymi na przebieg wizyt lekarskich. Jak pokazują dane, 41% kobiet określających się jako neuroatypowe unika lub odkłada wizyty u ginekologa, wskazując na nadmiar bodźców czy nieprzyjazny kontakt z personelem. W tym roku w ramach kampanii, pacjentki będą mogły bezpłatnie wykonać cytologię płynną, test na HPV, badanie USG oraz palpacyjne badanie piersi. Co ważne, mobilny gabinet zostanie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.


15 minut to za mało na wizytę ginekologiczną
Raport Gedeon Richter ujawnia, że 58% młodych kobiet czuło, iż ich problemy ginekologiczne zostały zbagatelizowane. W dużej mierze wynika to z faktu, że przeciętna wizyta trwa jedynie 15 minut – to zbyt mało, by lekarz mógł w pełni poświęcić uwagę pacjentce. Kobiety jasno wskazują, czego potrzebują: 43% oczekuje rzetelnych informacji o zdrowiu, 40% - komfortu fizycznego i psychicznego, a 39% - empatycznego, niewartościującego podejścia lekarza. Z raportu wynika również, że 84% młodych kobiet dostrzega znaczenie antykoncepcji w planowaniu życia rodzinnego, a 68% chciałoby poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie. To dowód, że kobiety chcą świadomie dbać o siebie – potrzebują jednak odpowiedniego wsparcia i warunków.
Gabinet przyjazny wszystkim kobietom
– Tak naprawdę tego typu rozwiązania w różnym stopniu może wdrażać każda placówka, w której znajdują się gabinety ginekologiczne. Warto zwrócić uwagę na to, jak personel komunikuje się z pacjentkami – i na żywo, i zdalnie – jakie jest oświetlenie, natężenie dźwięków, czy otoczenie sprzyja poczuciu komfortu i intymności. Projektowanie przestrzeni i obsługi z myślą o różnorodnych pacjentkach przełoży się na przyjemniejsze doświadczenie dla WSZYSTKICH, a przecież w tym właśnie przejawia się inkluzywność – mówi dr Zofia Małkowicz, socjolożka, badaczka patient experience.
Gdzie spotkasz mobilny gabinet? W tym roku mobilny gabinet odwiedzi siedem miast: 9.10 Płock, 10.10 Włocławek, 11.10 Gdynia, 13.10 Kwidzyn, 14.10 Ciechanów, 15.10 Łomża oraz 16.10 Siedlce. Zapisy na badania na stronie kampanii „W kobiecym interesie”.



































