Co się dzieje w karetce? Pacjent powinien znać swoje prawa

Podczas interwencji ratunkowej pacjent ma swoje prawa, a świadomość ich istnienia oraz zasad współpracy z zespołem medycznym jest kluczowa dla efektywnego udzielania pomocy. Ratownik medyczny Kamil Górny wyjaśnia w rozmowie z Pacjentami, jak zachować się, by wspierać pracę służb i zapewnić sobie najlepszą opiekę.
- Pacjent w pełni świadomy i zorientowany co do czasu, miejsca i własnej osoby ma prawo decydować o swoim leczeniu, w tym o odmowie transportu do szpitala
- Bliscy pacjenta powinni szanować jego prawo do intymności i pozostawać w pobliżu tylko za jego zgodą
- Ważne jest, aby nie przeszkadzać ratownikom podczas wykonywania czynności medycznych i przygotować niezbędne dokumenty, jeśli stan pacjenta na to pozwala
Szanuj wolę pacjenta i jego intymność
Jedną z fundamentalnych zasad, o których opowiedział nam w specjalnym wywiadzie Kamil Górny, jest poszanowanie praw pacjenta. Jeżeli pacjent jest w kontakcie słownym i logicznym, zorientowany co do czasu, miejsca i własnej osoby, ma prawo decydować o sobie, w tym również o odmowie transportu do szpitala:
Musimy uszanować jego wolę, choć czasem członkowie rodziny tego nie rozumieją – wyjaśnia Kamil Górny.
Ratownik może poinformować pacjenta o potencjalnych konsekwencjach takiej decyzji, ale jeśli pacjent jest w pełni świadomy, jego wola musi zostać uszanowana. Inaczej jest w przypadku zaburzeń świadomości – wtedy ratownik musi zabrać osobę do szpitala, domyślając się, że pacjent potrzebuje pomocy, choć nie jest w stanie o tym świadomie zadecydować. Ponadto, pacjent ma prawo do intymności, dlatego bliscy powinni pozostać w pobliżu tylko za jego zgodą, co jest jedną z pierwszych rzeczy, o które pyta zespół medyczny po przyjeździe.
Przeczytaj też: Dzwonić na 112 czy 999? To sprawa życia i śmierci
Jak nie przeszkadzać ratownikom?
Kamil Górny apeluje o unikanie zachowań, które mogą utrudniać pracę zespołowi ratownictwa medycznego. Obejmuje to wszelkie działania, które rozpraszają lub powodują utratę kontroli nad tempem wezwania. Przykłady to: włączony telewizor, mówienie w nieodpowiednim momencie, czy przekazywanie zbyt wielu informacji, kiedy ratownicy skupiają się na innych, ważniejszych czynnościach.
Nie chciałbym żeby to źle zabrzmiało, ale chodzi o to żeby mówić wtedy, kiedy faktycznie jesteśmy o to pytani, żeby nie przeszkadzać ratownikom medycznym – podkreśla nasz rozmówca.
Istotne jest również schowanie zwierząt (psów, kotów), które mogą przeszkadzać na pierwszym etapie interwencji, nawet jeśli ratownicy lubią zwierzęta.
Przeczytaj też: Kiedy dzwonić po pogotowie? Ratownik medyczny wyjaśnia, jak optymalnie korzystać ze służb ratunkowych
Przygotowanie do przyjazdu karetki
Jeśli stan zdrowia pacjenta na to pozwala, warto odpowiednio przygotować się na przyjazd zespołu ratownictwa medycznego. Można przygotować dowód osobisty, dokumenty medyczne oraz listę przyjmowanych leków. Te informacje są bardzo pomocne dla ratowników w szybkiej ocenie sytuacji i podjęciu właściwych działań. Oczywiście, w sytuacjach nagłych, takich jak zatrzymanie krążenia, priorytetem jest ratowanie życia i inne kwestie schodzą na drugi plan.

Kamil Górny zwraca również uwagę na zachowanie kierowców na drogach. Chociaż większość aut przepuszcza pojazdy uprzywilejowane, zdarzają się sytuacje, gdy zagęszczenie ruchu czy nieuwaga utrudniają przejazd. Apeluje o uważność i tworzenie korytarzy życia, choć oczywiście nie zawsze jest to proste.
Przeczytaj też: Te trzy rzeczy uratują ci życie podczas zawału. Weź do serca słowa ratownika



































