Pacjenci.pl Zdrowie Do NFZ wpłynęło 150 skarg. Pacjenci mają problem z zapisaniem się do lekarza
canva.com

Do NFZ wpłynęło 150 skarg. Pacjenci mają problem z zapisaniem się do lekarza

22 września 2023
Autor tekstu: Joanna Kamińska

W 2023 r. do NFZ wpłynęło 150 skarg, w związku z trudnościami, jakie napotykają pacjenci usiłując zapisać się do lekarza. Zdarzało się, że byli wielokrotnie odsyłani do ponownej rejestracji na wizytę w innym terminie. Ponadto pacjenci zgłaszali problemy z dodzwonieniem się do placówki.

NFZ zaznacza, że takie sytuacje nie powinny mieć miejsca

Rzecznik Narodowego Funduszu Zdrowia podkreśla, że każdemu pacjentowi przysługuje prawo do wizyty u specjalisty w możliwie najkrótszym czasie i że tego typu sytuacje nie powinny mieć miejsca.

Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie. Sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia próby rejestracji w kolejnych dniach, nie powinny mieć miejsca.” — zaznacza Narodowy Fundusz Zdrowia.

Projekt bez nazwy - 2023-09-22T123959.682.png

Tak wyglądają pierwsze objawy zatrucia muchomorem sromotnikowym. Zaczyna się niewinnie
Bolą Cię stawy o poranku? Może to być objaw poważnej choroby, nie lekceważ jej

NFZ podkreśla, jaki obowiązek ma przychodnia

W centrali NFZ od początku roku rozpatrzono 150 skarg w związku z utrudnieniami w dostępie do świadczeń. Najczęściej pacjenci zgłaszali trudności w zarejestrowaniu się do lekarza POZ i AOS (Podstawowej Opieki Zdrowotnej i Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej) oraz brak kontaktu z placówką.

NFZ podkreśla, że pacjent na wizytę do specjalisty POZ może zapisać się w godzinach pracy placówki osobiście bądź za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej. Przychodnia ma obowiązek umożliwić pacjentowi rejestrację w wyżej wymienionych formach.

"Pacjenci muszą mieć zapewnioną realną możliwość zapisania się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i uzyskania od niego porady. Nie jest to dobra wola przychodni, a obowiązujące przepisy rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej." — zaznaczył Rzecznik Prasowy Narodowego Funduszu Zdrowia.

Problem z uzyskaniem pomocy medycznej - co robić?

Pacjenci powinni mieć udzielane świadczenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w możliwie najkrótszym terminie. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza POZ jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z grafikiem pracy placówki.

Jeśli pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, w każdej sytuacji może skontaktować się ze swoim oddziałem wojewódzkiego NFZ lub zatelefonować pod bezpłatny numer infolinii NFZ 800 190 590. Jak zapewnia NFZ, każdy taki sygnał jest szczegółowo rozpatrywany.

Nowe zasady dotyczące wyjazdu do sanatorium. Jak otrzymać skierowanie?
Bezpłatna mammografia dla większej grupy kobiet. Zmiany od 1 listopada
Tagi: Zdrowie
Obserwuj nas w
autor
Joanna Kamińska

Redaktorka serwisu Pacjenci.pl. Absolwentka kierunku zdrowie publiczne na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Ukończyła także studia podyplomowe z dydaktyki języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Warszawskim oraz 2-letnie studium fotograficzne w Warszawskiej Szkole Filmowej. Pisze o problemach zdrowotnych, które najczęściej dotykają Polaków. Szczególnie interesuje ją tematyka zdrowia psychicznego.  
Prywatnie jest wielką miłośniczką zwierząt, fotografii i kultury hiszpańskiej.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@pacjenci.pl
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja dziecko