Do NFZ wpłynęło 150 skarg. Pacjenci mają problem z zapisaniem się do lekarza
W 2023 r. do NFZ wpłynęło 150 skarg, w związku z trudnościami, jakie napotykają pacjenci usiłując zapisać się do lekarza. Zdarzało się, że byli wielokrotnie odsyłani do ponownej rejestracji na wizytę w innym terminie. Ponadto pacjenci zgłaszali problemy z dodzwonieniem się do placówki.
NFZ zaznacza, że takie sytuacje nie powinny mieć miejsca
Rzecznik Narodowego Funduszu Zdrowia podkreśla, że każdemu pacjentowi przysługuje prawo do wizyty u specjalisty w możliwie najkrótszym czasie i że tego typu sytuacje nie powinny mieć miejsca.
„ Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie. Sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia próby rejestracji w kolejnych dniach, nie powinny mieć miejsca.” — zaznacza Narodowy Fundusz Zdrowia.
NFZ podkreśla, jaki obowiązek ma przychodnia
W centrali NFZ od początku roku rozpatrzono 150 skarg w związku z utrudnieniami w dostępie do świadczeń. Najczęściej pacjenci zgłaszali trudności w zarejestrowaniu się do lekarza POZ i AOS (Podstawowej Opieki Zdrowotnej i Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej) oraz brak kontaktu z placówką.
NFZ podkreśla, że pacjent na wizytę do specjalisty POZ może zapisać się w godzinach pracy placówki osobiście bądź za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej. Przychodnia ma obowiązek umożliwić pacjentowi rejestrację w wyżej wymienionych formach.
"Pacjenci muszą mieć zapewnioną realną możliwość zapisania się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i uzyskania od niego porady. Nie jest to dobra wola przychodni, a obowiązujące przepisy rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej." — zaznaczył Rzecznik Prasowy Narodowego Funduszu Zdrowia.
Problem z uzyskaniem pomocy medycznej - co robić?
Pacjenci powinni mieć udzielane świadczenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w możliwie najkrótszym terminie. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza POZ jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z grafikiem pracy placówki.
Jeśli pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, w każdej sytuacji może skontaktować się ze swoim oddziałem wojewódzkiego NFZ lub zatelefonować pod bezpłatny numer infolinii NFZ 800 190 590. Jak zapewnia NFZ, każdy taki sygnał jest szczegółowo rozpatrywany.