Pacjenci w Polsce coraz częściej doświadczają naruszeń swoich podstawowych praw, takich jak prawo do rzetelnej informacji lub prawo do godności i intymności. Na szczęście nie pozostają sami – dzięki systemowi wsparcia w przypadku naruszeń mogą dochodzić swoich praw. W razie zdarzenia medycznego pacjenci mogą m.in. ubiegać się o zadośćuczynienie przed sądem cywilnym. To tylko jedna z opcji. W kolejnym artykule z cyklu #PrawoiZdrowie mecenas Wojciech Koguciuk w rozmowie z nami omawia, jakie kroki mogą podjąć pacjenci, aby skutecznie dochodzić swoich praw, i skąd mamy wiedzieć, że doszło do ich naruszenia.
Wyniki kontroli Najwyższej Izby Kontroli (NIK) z lipca 2024 roku ujawniają, że prawo pacjentów do informacji jest najczęściej naruszanym prawem w polskich szpitalach. Aż 65% skontrolowanych placówek nie zapewniało pacjentom pełnego dostępu do wymaganych prawem informacji. Dodatkowo, na porządku dziennym były naruszenia prawa do intymności – zdewastowane łazienki, brak parawanów i sanitariaty bez zamków to tylko niektóre z przykładów.Radca prawny Wojciech Koguciuk, zajmujący się na co dzień szkoleniami z praw pacjenta, obsługą podmiotów leczniczych, instytutów badawczych oraz badaniami klinicznymi, w rozmowie z portalem Pacjenci.pl wyjaśnia, jakie prawa przysługują pacjentom w tych kwestiach i jak wygląda ich przestrzeganie w praktyce.
O czym trzeba pamiętać, korzystając z publicznej lub prywatnej służby zdrowia? Czy są wyjątkowe sytuacje, kiedy pacjent ma ograniczone prawa? Na te i inne kluczowe pytania staraliśmy się odpowiedzieć w rozmowie z radcą prawnym Wojciechem Koguciukiem, zajmującym się na co dzień prowadzeniem szkoleń z praw pacjenta, obsługą podmiotów leczniczych, instytutów badawczych oraz badaniami klinicznymi. Jest to pierwszy materiał z naszego cyklu #PrawoiZdrowie, w ramach którego chcemy przybliżyć najważniejsze zagadnienia prawne ściśle związane ze służbą zdrowia w Polsce.