Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Zdrowie > Postępuj tak, a zapobiegniesz insulinooporności. Sprawdzona metoda prosto od dietetyczki!
Piotr Cieciuch
Piotr Cieciuch 11.09.2023 12:03

Postępuj tak, a zapobiegniesz insulinooporności. Sprawdzona metoda prosto od dietetyczki!

dieta
canva

Insulinooporność jest stanem, w którym organizm jest mniej wrażliwy na insulinę, hormon odpowiadający na regulację poziomu cukru we krwi. Insulinooporność nieleczona to przyczyna cukrzycy, jednak można jej zapobiec! Wbrew pozorom nie jest to trudne. Ekspert wskazał, co robić, by zminimalizować ryzyko wystąpienia schorzenia. Artykuł powstał na podstawie rozmowy z mgr Magdaleną Jezierską, dietetykiem specjalizującym się w zakresie dietetyki klinicznej osób dorosłych.

Najskuteczniejszy sposób zapobiegania insulinooporności

Insulinooporność ma zazwyczaj charakter pierwotny – powodują ją czynniki genetyczne. Jednak może mieć również charakter wtórny – w tym przypadku wywołują ją czynniki środowiskowe, takie jak: nadwaga, otyłość, brak aktywności fizycznej i niezdrowa dieta oraz niektóre leki. I tego rodzaju zachorowania można uniknąć:

„Kluczowy jest zdrowy tryb życia, czyli przede wszystkim aktywność fizyczna, ponieważ redukuje ona tkankę tłuszczową oraz rozbudowuje tkankę mięśniową, czyli tkankę, która jest odbiorcą glukozy.Wtedy mamy trochę więcej tych receptorów dla insuliny i glukoza jest pochłaniana, dzięki czemu redukujemy insulinooporność.

Aktywność fizyczna w parze z leczeniem dietetycznym jest skutecznym sposobem zarówno zapobiegania, jak i leczenia insulinooporności. Dzięki prawidłowo dobranej aktywności fizycznej:

  • zwiększy się wrażliwość tkanek na insulinę,
  • obniża się stężenie lipidów,
  • reguluje się ciśnienie tętnicze.

Ryzyko rozwoju oporności na insulinę u osób aktywnych fizycznie jest 30% mniejsze. Zaleca się, by wykonywać ćwiczenia dopasowane do wydolności organizmu na poziomie minimum 150 minut tygodniowo (umiarkowany wysiłek) lub 75 minut (intensywny wysiłek).

W insulinooporności pomocne są treningi aerobowe, jednak nie ma treningów „lepszych” i „gorszych”. Do codziennej aktywności warto włączyć te ćwiczenia, które sprawiają przyjemność.

Projekt bez nazwy - 2023-09-05T194044.169.png

To mało znany symptom insulinooporności. Z jego powodu chorych spotyka często niesłuszna krytyka! Pięć powodów, dla których warto jeść kaszę – nawet każdego dnia

Wyeliminuj stres

Na rozwój insulinooporności może mieć wpływ także stres. Podczas sytuacji stresowej w organizmie wydziela się nadmiar adrenaliny, z powodu której zwiększa się stężenie cukru we krwi i nadmiernie produkowana jest insulina – to dlatego pojawia się wtedy zwiększony apetyt. Życie w ciągłym stresie odbija się w diecie – w tym stanie częściej sięga się po produkty wysokoenergetyczne i wysokowęglowodanowe, nasilające przyrost masy ciała.

 

 

 

Zadbaj o zdrową dietę

„Oczywiście bardzo znacząca jest odpowiednia dieta, czyli odżywianie się według zasad zdrowego odżywiania, regularne i zbilansowane posiłki, unikanie produktów wysoko przetworzonych, odpowiednia higiena snu oraz unikanie używek”. - powiedziała mgr Magdalena Jezierska, dietetyk specjalizujący się w zakresie dietetyki klinicznej osób dorosłych.

Jedną z najzdrowszych diet na świecie jest dieta śródziemnomorska. Stosowanie tego modelu żywienia obniża ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Co więcej, chroni także od schorzeń systemu nerwowego i ma działanie antynowotworowe. Korzystnie wpływa na gospodarkę węglowodanową i zapobiega insulinooporności.

Jadłospis tego rodzaju bazuje na:

  • nisko przetworzonych produktach spożywczych,
  • warzywach,
  • owocach,
  • nieoczyszczonych zbożach,
  • tłustych rybach morskich,
  • oliwie z oliwek.
Polecane