Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Choroby > Czy leki na trądzik mogą wywołać depresję? Dr hab. n. med. Grzegorz Opielak wyjaśnia
Agnieszka  Sztyler-Turovsky
Agnieszka Sztyler-Turovsky 05.10.2023 13:23

Czy leki na trądzik mogą wywołać depresję? Dr hab. n. med. Grzegorz Opielak wyjaśnia

dr Grzegorz Opielak
fot. Centrum Terapii Dialog i Canva.com

Miałam pacjentkę, która przyjmowała lek na trądzik i nastrój zaczął jej się bardzo zmieniać  –  dr hab. n. med. Grzegorz Opielak z Centrum Terapii Dialog w Warszawie, wykładowca Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Dodaje, że to rzadki przypadek, bo zwykle depresja nie pojawia się tak szybko. 

Niedawno media obiegła tragiczna wiadomość o tym, że ceniony kardiolog odebrał sobie życie tydzień po rozpoczęciu antybiotykoterapii cyprofloksacyną. Miał 63 lata. (Link do tekstu “Samobójstwo po antybiotyku. Ostrzeżenie dla pacjentów i medyków” znajdziesz poniżej w tekście). - Źle dobrany lek może nasilić depresję - mówi psychiatra. Z portalem Pacjenci.pl specjalista rozmawia o tym, na jakie leki uważać, bo mogą doprowadzić do depresji, stanów lękowych i innych problemów.  

Bezsenność może pojawić się jako pierwsza

Doktorze, miał Pan taki przypadek, że ktoś dostał depresji z powodu brania leków?

Tak, miałem przypadek depresji u mojej studentki, będący następstwem podawania dość agresywnych pochodnych izotretynoiny (popularne w leczeniu dermatologicznym retinoidy – red.). Najciekawsze jest że to ja zauważyłem iż coś z nią było nie tak, stała się bardzo wycofana i mało aktywna.

Porozmawialiśmy po zajęciach i okazało się że sama nie wiedziała co się z Nią dzieje. Ja sam doznałem kiedyś zaburzeń lękowych po jednym z inhibitorów pompy protonowej jaki zapisali mi w najlepszej wierze moi koledzy gastrolodzy… 

Na jakie leki uważać szczególnie? Większość z nas rzadko czyta ulotki.

Jeśli chodzi o czytanie ulotek, to raczej mam dokładnie odwrotne zdanie. Przynajmniej „nasi” pacjenci potrafią ulotki wertować bardzo dokładnie i znajdować u siebie wszystkie opisane działania niepożądane. 

Samobójstwo po antybiotyku. Ostrzeżenie dla pacjentów i medyków To jeszcze nie jest depresja! Psychoterapeutka wskazuje, jak odróżnić ją od chwilowego kryzysu

Zaburzenia snu mogę mogą pojawić się jako pierwsze

Uważać musimy na każdy lek, ale najważniejsze to zauważyć ewentualną zmianę w zachowaniu pacjenta. 

Jakie zmiany zachowania, których nie łączymy z braniem leku mogą się pojawić?

Bardzo dobrym wskaźnikiem są też pojawiające się zaburzenia snu, lub przynajmniej zmiana zapotrzebowania na sen. Ważne, by zauważyć wszelkie zmiany w zachowaniu, zwyczajach, nie tylko na bezsenność. Nikt tak nas dobrze nie zna jak nasi najbliżsi, albo ludzie z którymi przebywamy na co dzień. Nie ma jednego schematu objawów ostrzegawczych, ale na pewno wycofywanie się pacjenta z życia czy aktywności rodzinnej, towarzyskiej, czy zawodowej powinno zwrócić uwagę. Zmiany w zakresie pewnego dotychczas sztywnego zachowania są ważniejsze niż widoczny na twarzy pacjenta smutek.

Interakcje leków - uwaga na antykoncepcję, leki na trądzik, alkohol

Pamiętajmy też, że nie musi wcale chodzić o działanie uboczne jednego leku, ale na przykład interakcje z innym, już przyjmowanym. 

Z jakimi lekami takie interacje są najczęstsze?

Musimy uważać na wszystkie leki jakie lekarz włącza do naszego leczenia. A co do częstości występowania, na pewno wspomniane pochodne izotretynoiny, stosowane do leczenia trądziku są obarczone dużym ryzykiem depresji, równocześnie konieczne staje się przyjmowanie leków antykoncepcyjnych, co również może nie być obojętne na nastrój. Bardzo dużo zaburzeń psychicznych, w tym depresyjnych, widziałem po sterydach nadnerczowych i ich pochodnych. Także chemioterapia potrafi wyzwolić epizod depresji, często nasilając sytuacyjne obniżenie nastroju. W takim momencie zawsze pogarsza się też rokowanie wobec leczenia choroby nowotworowej. Moje doświadczenia z lekami z grupy inhibitorów pompy protonowej spowodowały że się tym zainteresowałem i odnoszę wrażenie że zaburzeń lękowych w następstwie podawania tej grupy jest dużo, ale mają niewielkie nasilenie i często pozostają niezauważone. Nie da się wymienić wszystkich leków mogących powodować obniżenie nastroju, lub chociażby mający dowiedziony związek z jego powstawaniem. Zawsze musimy obserwować ewentualną dynamikę zmian w zachowaniu lub samopoczuciu, a zakładanie „z góry” że taki epizod wystąpi bo wspominano o nim w ulotce nie jest właściwe. Jednak interakcje z innymi lekami mogą polegać nie tylko na wzmocnieniu działania depresjogennego innych leków, ale mogą też zmniejszyć działanie antydepresyjne leków, które już przyjmujemy od jakiegoś czasu. 

Chcesz podzielić się swoją historią na portalu Pacjenci.pl? Opisz ją dla nas i innych pacjentów. Możesz dołączyć swoje zdjęcie. A jeśli wolisz pozostać anonimowa lub anonimowy, zaznacz to :) Kontakt: [email protected]

10 ważnych faktów o depresji, które należy poznać!
depresja
Depresja jest najczęściej występującym schorzeniem psychicznym na świecie. Charakteryzuje się permanentnym pogorszeniem nastroju, zmniejszeniem energii i aktywności oraz utratą zainteresowań. Czego prawdopodobnie nie wiesz o depresji? Przedstawiamy 10 bardzo ważnych faktów, które warto poznać. Artykuł powstał na podstawie rozmowy z psychologiem, certyfikowaną psychoterapeutką poznawczo-behawioralną mgr Anną Tulczyńską. 
Czytaj dalej
Chciała wyleczyć trądzik, lekarka doprowadziła ją do łez: „Najgorszy jaki kiedykolwiek widziałam”
Trądzik
Fot.rawpixel.com
Trądzik na twarzy od dłuższego czasu przestał być problemem, który dotyka tylko osoby wkraczające w okres dojrzewania. Okazuje się, że niechciane zmiany skórne to problem, z którym coraz częściej borykają się również dorośli ludzie. Tak było, chociażby w przypadku naszej bohaterki, której trądzik zaatakował całą twarz i plecy. A słowa lekarki… sprawiły, że straciła jakąkolwiek nadzieje na odzyskanie swojego dawnego wyglądu. Najgorszy trądzik, jaki widziałam, wyobrażacie sobie usłyszeć takie słowa w trakcie wizyty u dermatologa? Kobieta, o której chcielibyśmy dziś wam powiedzieć, doświadczyła tego na własnej skórze. Nie wiemy, czy wiecie, ale problemy z cerą na dłuższą metę mogą mieć naprawdę poważne konsekwencje. Brak pewności siebie, obniżenie poczucia własnej wartości, depresja? To tylko niektóre z nich!
Czytaj dalej
Polecane