Obserwuj nas na:
Pacjenci.pl > Profilaktyka > Do Sejmu trafiła petycja w sprawie likwidacji 13. i 14. emerytury. Ma to uprościć system podatkowy
Marta Uler
Marta Uler 21.11.2025 09:51

Do Sejmu trafiła petycja w sprawie likwidacji 13. i 14. emerytury. Ma to uprościć system podatkowy

Do Sejmu trafiła petycja w sprawie likwidacji 13. i 14. emerytury. Ma to uprościć system podatkowy
Autor petycji proponuje likwidację podatku PIT w zamian za zakończenie programów „Rodzina 800+” oraz 13. i 14. emerytury. Fot. Canva/mediaphotos/Getty Images

Do Sejmu wpłynęła petycja, która może wywołać jedną z największych zmian w systemie podatkowo-socjalnym ostatnich lat. Jej autor proponuje likwidację podatku PIT w zamian za całkowite zakończenie programów „Rodzina 800+” oraz dodatkowych świadczeń emerytalnych – 13. i 14. emerytury. W uzasadnieniu przekonuje, że to rozwiązanie byłoby neutralne dla budżetu, a jednocześnie uprościłoby system i zwiększyło dochody netto obywateli.

  • Autor petycji chce zlikwidować PIT oraz trzy duże programy socjalne
  • Twierdzi, że wpływy z PIT niemal dokładnie pokrywają koszty świadczeń
  • Proponuje mechanizmy rekompensujące samorządom utratę dochodów
  • Uważa, że obecny system jest nieprzejrzysty i nieefektywny
  • Podkreśla, że rozwiązanie byłoby powszechne i sprawiedliwe

Powszechne rozwiązanie zamiast wybranych programów

Wnioskodawcą petycji jest Robert Ołdakowski, który wnosi o rozpoczęcie prac nad całkowitą reformą systemu podatkowo-socjalnego. Jak wyjaśnia, celem jego propozycji jest „zniesienie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w zamian za likwidację programów 800+ oraz dodatkowych emerytur („13.” i „14.”)”.

Zwraca uwagę, że obecne świadczenia trafiają wyłącznie do wybranych grup: rodzin z dziećmi i seniorów. Tymczasem likwidacja PIT – jego zdaniem – byłaby rozwiązaniem powszechnym. 

Autor podpiera swój wniosek wyliczeniami Ministerstwa Finansów:

„Wpływy z podatku PIT w 2024 r. wyniosły ok. 97,6 mld zł, łączny koszt programów „800+” (ok. 70 mld zł), „13. emerytury” (ok. 13 mld zł) i „14. emerytury” (ok. 14 mld zł) wyniósł ok. 97 mld zł” – napisano w dokumencie. 

Oznacza to, że według wnioskodawcy likwidacja „obu stron równania” byłaby neutralna dla finansów państwa.

Przeczytaj też: 15. emerytura już w grudniu. Ci seniorzy dostaną dwa przelewy na konto

Mniej biurokracji, więcej przejrzystości

Zdaniem autora petycji zniesienie PIT przyniosłoby korzyści zarówno obywatelom, jak i administracji. W uzasadnieniu wymienia: 

„Większe dochody netto dla wszystkich obywateli, osiągających przychody podlegające podatkowi PIT, bez względu na sytuację rodzinną. Uproszczenie systemu podatkowego – brak rocznych rozliczeń PIT, ulg i skomplikowanych formularzy. Zmniejszenie biurokracji i kosztów administracyjnych. Zwiększenie przejrzystości finansów publicznych”.

Ołdakowski podkreśla także, że obecny system podatkowy nie oddaje rzeczywistego poziomu opodatkowania – ze względu na liczne ulgi i odliczenia efektywne stawki są znacznie niższe od nominalnych. W petycji wskazano, że w 2023 r. w przypadku pierwszego progu efektywna stawka podatkowa wynosiła 4,50 proc., a w drugim – 16 proc. Likwidacja PIT miałaby całkowicie zakończyć ten mechanizm i uprościć zasady dla wszystkich.

W dokumencie znalazła się również krytyka programów społecznych. „Program „Rodzina 500+”, obecnie „800+”, nie doprowadził do wzrostu dzietności” – napisano. O 13. i 14. emeryturze autor pisze z kolei: 

„stały się stałym dodatkiem, obciążającym budżet, z ograniczonym wpływem na poprawę sytuacji materialnej części emerytów”.

Przeczytaj też: Dodatkowe 350 zł dla seniorów. Ta decyzja jest automatyczna

Stabilność dla samorządów i propozycje rekompensat

Jednym z kluczowych elementów petycji jest zabezpieczenie finansów jednostek samorządu terytorialnego, które dziś otrzymują część wpływów z PIT. Autor proponuje kilka mechanizmów rekompensacyjnych. Jak wskazano: 

„wnoszący petycję rekomenduje wprowadzenie mechanizmu rekompensacyjnego w wysokości odpowiadającej utraconym wpływom z PIT, realizowanego poprzez zwiększenie udziału JST w podatku VAT oraz CIT”. 

Jako przykłady podaje zwiększenie udziału w VAT do 50–55 proc. oraz przekazanie 10–15 proc. wpływów z CIT.

Dokument zawiera również propozycję utworzenia funduszu rekompensacyjnego z budżetu centralnego, a także coroczną indeksację środków „proporcjonalną do wzrostu PKB lub inflacji”. Według autora takie rozwiązanie zapewniłoby stabilność systemu i sprawiło, że samorządy nie ucierpiałyby na ewentualnej reformie.

Źródło: orka.sejm.gov.pl

Pacjenci.pl
Obserwuj nas na: