Pacjenci.pl Profilaktyka i leczenie Internetowe Konto Pacjenta z nową funkcją. Można zaoszczędzić tysiące złotych
Fot. Canva / Getty Images

Internetowe Konto Pacjenta z nową funkcją. Można zaoszczędzić tysiące złotych

12 sierpnia 2024
Autor tekstu: Daria Siemion

W aplikacji Internetowego Konta Pacjenta (mojeIKP) pojawiła się nowa funkcja. Warto z niej skorzystać, aby upewnić się, że przysługuje nam prawo do leczenia w ramach ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ). Jak to zrobić?

Nowa funkcja IKP: sprawdzenie prawa do świadczeń

Użytkownik aplikacji mojeIKP może sprawdzić w kilka sekund, czy na pewno przysługuje mu prawo do świadczeń w ramach NFZ. Wszystko za sprawą skonfigurowania aplikacji z systemem Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ).

Przypomnijmy, że system eWUŚ pozwala na szybkie sprawdzenie prawa do świadczeń medycznych. Jest aktualizowany każdego dnia o dane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Z systemu eWUŚ korzystają placówki medyczne świadczące usługi w ramach NFZ. Gdy zapisujemy się na wizytę, rejestratorka wpisuje nasz PESEL do systemu i tam otrzymuje informacje o prawie lub braku prawa do świadczeń . Teraz możemy zrobić to samo w domu.

Czy można iść do lekarza po rozwiązaniu umowy o pracę? Sprawdź, kiedy wygasa ubezpieczenie zdrowotne
Pojechałam na wakacje bez ubezpieczenia. Rachunek ze szpitala mnie zrujnował [LIST]

Ubezpieczenie zdrowotne – jak sprawdzić w IKP?

Stan ubezpieczenia zdrowotnego , jak podaje portal pacjent.gov.pl możemy sprawdzić od poniedziałku w aplikacji mojeIKP. Wystarczy ją uruchomić, a na dole ekranu przejść do sekcji e-zdrowie (na dole ekranu), następnie kliknąć w zakładkę "ubezpieczenie zdrowotne" .

Wtedy na ekranie pojawi się jeden z komunikatów:

  • "Narodowy Fundusz Zdrowia POTWIERDZA prawo do świadczeń zdrowotnych" – kolor zielony,
  • "Narodowy Fundusz Zdrowia NIE POTWIERDZA prawa do świadczeń zdrowotnych" – kolor czerwony.

Ważne!
Jeśli system nie potwierdza prawa do świadczeń, uzasadnienie można znaleźć klikając w symbol "i" w kółeczku.

Alternatywnie stan ubezpieczenia zdrowotnego można sprawdzić logując się do IKP za pośrednictwem portalu pacjent.gov.pl . Tam dostępna jest zakładka "Moje konto" (prawy górny róg ekranu). Po wejściu w nią pojawia się informacja o prawie do świadczeń.

eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń – co robić?

Jeżeli system eWUŚ lub konto IKP nie potwierdza ubezpieczenia zdrowotnego, a mamy akurat wizytę u lekarza, prawo do świadczeń możemy udowodnić na dwa sposoby. Po pierwsze możemy złożyć pisemne oświadczenie .

Po drugie, możemy okazać dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne , np. zaświadczenie od pracodawcy, aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego lub legitymację emeryta-rencisty.

Natomiast, jeżeli system eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń, ponieważ go nie mamy, np. jesteśmy zatrudnieni w oparciu o umowę o dzieła, to za leczenie w ramach NFZ będziemy musieli zapłacić – niekiedy kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Zobacz też:
W jakich sytuacjach pacjenci tracą prawo do darmowego leczenia? NFZ przypomina

Poszłam do dentysty na NFZ. Wyszłam biedniejsza o 800 zł [LIST]

Nie tylko dzieci i seniorzy. Zobacz, komu jeszcze przysługują darmowe leki

To pierwszy objaw zapalenia wyrostka. Jeśli się pojawi, biegiem na SOR
Myjesz włosy codziennie i nadal są przetłuszczone? Nie spodziewasz się, gdzie może leżeć problem
Obserwuj nas w
autor
Daria Siemion

Dziennikarka z 10-letnim stażem. Pisała dla tytułów takich jak Focus, Focus Medycyna, National Geographic, Krytyka Polityczna, na:Temat. Najchętniej porusza tematykę chorób i profilaktyki. Z wykształcenia lingwistka i zoopsycholog. W wolnych chwilach uprawia wspinaczkę i trenuje psy.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@pacjenci.pl
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja dziecko