Internetowe Konto Pacjenta z nową funkcją. Można zaoszczędzić tysiące złotych
W aplikacji Internetowego Konta Pacjenta (mojeIKP) pojawiła się nowa funkcja. Warto z niej skorzystać, aby upewnić się, że przysługuje nam prawo do leczenia w ramach ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ). Jak to zrobić?
Nowa funkcja IKP: sprawdzenie prawa do świadczeń
Użytkownik
aplikacji mojeIKP
może sprawdzić w kilka sekund, czy na pewno przysługuje mu prawo do świadczeń w ramach NFZ. Wszystko za sprawą skonfigurowania aplikacji z systemem Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ).
Przypomnijmy, że
system eWUŚ
pozwala na szybkie sprawdzenie prawa do świadczeń medycznych. Jest aktualizowany każdego dnia o dane z
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Z systemu eWUŚ korzystają placówki medyczne świadczące usługi w ramach NFZ. Gdy zapisujemy się na wizytę, rejestratorka wpisuje nasz PESEL do systemu i tam otrzymuje
informacje o prawie lub braku prawa do świadczeń
. Teraz możemy zrobić to samo w domu.
Ubezpieczenie zdrowotne – jak sprawdzić w IKP?
Stan ubezpieczenia zdrowotnego
, jak podaje portal pacjent.gov.pl możemy sprawdzić od poniedziałku w aplikacji mojeIKP. Wystarczy ją uruchomić, a na dole ekranu przejść do sekcji e-zdrowie (na dole ekranu), następnie kliknąć w zakładkę
"ubezpieczenie zdrowotne"
.
Wtedy na ekranie pojawi się jeden z komunikatów:
- "Narodowy Fundusz Zdrowia POTWIERDZA prawo do świadczeń zdrowotnych" – kolor zielony,
- "Narodowy Fundusz Zdrowia NIE POTWIERDZA prawa do świadczeń zdrowotnych" – kolor czerwony.
Ważne!
Jeśli system nie potwierdza prawa do świadczeń, uzasadnienie można znaleźć klikając w symbol "i" w kółeczku.
Alternatywnie stan ubezpieczenia zdrowotnego można sprawdzić logując się do IKP za pośrednictwem portalu pacjent.gov.pl . Tam dostępna jest zakładka "Moje konto" (prawy górny róg ekranu). Po wejściu w nią pojawia się informacja o prawie do świadczeń.
eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń – co robić?
Jeżeli system eWUŚ lub konto
IKP
nie potwierdza ubezpieczenia zdrowotnego, a mamy akurat wizytę u lekarza, prawo do świadczeń możemy udowodnić na dwa sposoby. Po pierwsze możemy
złożyć pisemne oświadczenie
.
Po drugie, możemy
okazać dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne
, np. zaświadczenie od pracodawcy, aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego lub legitymację emeryta-rencisty.
Natomiast, jeżeli system eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń, ponieważ go nie mamy, np. jesteśmy zatrudnieni w oparciu o umowę o dzieła, to za leczenie w ramach NFZ będziemy musieli zapłacić – niekiedy kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Zobacz też:
W jakich sytuacjach pacjenci tracą prawo do darmowego leczenia? NFZ przypomina
Poszłam do dentysty na NFZ. Wyszłam biedniejsza o 800 zł [LIST]
Nie tylko dzieci i seniorzy. Zobacz, komu jeszcze przysługują darmowe leki