Pacjenci.pl
braki witaminy B12

Materiały Partnera

Kontroluj poziom witaminy B12! Najlepsze źródło witaminy B12 w diecie wegetariańskiej

24 Września 2021

Autor tekstu:

Barbara Daszuta

Udostępnij:

Dieta wegetariańska z każdym kolejnym rokiem zdobywa coraz większą popularność. Służy ona nie tylko detoksykacji, ale i zrzuceniu zbędnych kilogramów. Niestety jednak wyłączenie jedzenia z jadłospisu pozbawia organizmu wielu substancji – w tym witaminy B12. Jej brak może wywołać w organizmie spore zamieszanie. Na szczęście żeście jednak z pomocą przychodzi suplementacja. Przeczytaj i dowiedz się, dlaczego to takie ważne. Podpowiadamy również, jak uzupełniać braki witaminy B12 na diecie wegetariańskiej.

Suplementacja na diecie wegetariańskiej – dlaczego to ważne?

Zdaniem ekspertów z American Dietetic Association dieta wegetariańska przyniesie korzyści zdrowotne tylko wtedy, gdy zostanie ona odpowiednio zbilansowana. W przeciwnym razie może ona wywołać w organizmie groźne dla zdrowia niedobory witamin i innych kluczowych składników odżywczych. Najczęściej spotykane niedobory dotyczą substancji takich jak:

  • Żelazo – brak tego pierwiastka zwiększa podatność organizmu na infekcje. Nasileniu ulega także chroniczne poczucie zmęczenia, wysypki oraz problemy z koncentracją.

  • Białko – jego niedobór powoduje osłabienie organizmu, obniżoną odporność oraz łamanie i wypadanie włosów.

  • Wapń – zmniejszony poziom wapnia w organizmie zwiększa ryzyko chorób serca i nowotworowych.

  • Witamina B12 – niedobór tej substancji zwiększa ryzyko występowania anemii i innych poważnych schorzeń. Niestety jednak podobnie jaj pozostałe składniki odżywcze występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. 

Witamina B12 – co powoduje jej niedobór?

Witamina B12 to bardzo ważny składnik 2 enzymów, które znajdują się we wszystkich komórkach i odpowiadają za metabolizm. Dzięki niej ma miejsce reprodukcji DNA w komórkach oraz produkcję nowych białek. Na tym jednak jeszcze nie koniec – Witamina B12 wpływa także na pracę układu nerwowego oraz syntezę hemoglobiny. Jej niedobór może więc wywołać spore problemy zdrowotne.

poziom witaminy B12

poziom witaminy B12

Symptomy braku witaminy B12

Niedobór witaminy B12 wywołuje poważne zaburzenia w podziale komórek. W efekcie dochodzi więc do niedokrwistości, która prowadzi do powiększenia się czerwonych krwinek. Skóra staje się wtedy blada i dochodzi do regresji błony śluzowej. Objawom towarzyszą także poczucie osłabienia, chroniczne przemęczenie, migreny i zawroty głowy.

Skutki niedoboru witaminy B12

Brak tej substancji zwiększa ryzyko występowania miażdżycy oraz chorób sercowo-naczyniowych. Wpływa to również na pracę układu nerwowego, powodując m.in. zaburzenia zmysłów. Objawom towarzyszy także brak apetytu, spowolnienie zdolności motorycznych oraz zaburzenia koordynacji ruchowej. W najgorszym wypadku może dojść również do występowania zaburzeń psychicznych – od problemów z pamięcią, aż po poważne halucynacje.

Witamina B12 na diecie wegetariańskiej – gdzie szukać?

Niestety witamina B12 nie występuje w produktach roślinnych. Można ją znaleźć jedynie w produktach mięsnych oraz pochodzenia zwierzęcego – mleku, jajkach itp. Oznacza to więc, że jej naturalne źródła nie dotyczą produktów przeznaczonych dla wegetarian czy wegan. Na szczęście można ją spotkać w żywności fortyfikowanej oraz suplementach diety. Odpowiednią podaż witaminy B12 zapewnią produkty w postaci tabletek, kropli, a nawet i pasty do zębów z dodatkiem witaminy B12. Wielu wegetarian decyduje się na to, by uzupełnić dietę odpowiednimi dawkami suplementów.

poziom witaminy B12

poziom witaminy B12

Suplementacja witaminy B12 – nie tylko dla wegetarian

Nie da się nie zauważyć, jak ważne jest to, by nie dopuścić do niedoboru witaminy B12. Niestety jednak jej braki w organizmie mogą również dotyczyć i osoby, które nie są na diecie wegetariańskiej. Wynika to głównie z wyjałowienia gleb i degradacji środowiska, które doprowadziły do pogorszenia się jakości produktów spożywczych. Współcześnie artykuły spożywcze  są pozbawione wielu cennych minerałów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Z pomocą przychodzą jednak suplementy zapierające witaminę B12. Ich zażywanie poleca się także kobietom w ciąży, które potrzebują jej więcej.

Przede wszystkim jednak powstały one z myślą o osobach, które znajdują się na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej. Badania kliniczne dowiodły, że osoby niejedzące mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, spożywają od 1,7 do 2,5 mikrograma witaminy B12. Jest to niewiele więcej niż dawka dzienna, którą zaleca się dla niemowlęcia do 11. miesiąca życia. W przypadku zdrowej osoby dorosłej dzienna dawka dostać wynosi 4 mikrogramy. Jest to ponad dwukrotnie mniej, niż zalecają lekarze. Z kolei osoby wymagające się z chorobami takimi jak niedokrwistość, powinny przyjmować jej nawet do 20 mikrogramów dziennie.

Tekst zewnętrzny

Barbara DaszutaAutor

Redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@pacjenci.pl