Czy lekarz rodzinny może przepisywać leki od specjalisty? Jest jeden warunek
By dostać się do specjalisty, czasem trzeba bardzo długo czekać – wszyscy znamy realia. O wiele łatwiej już zapisać się do naszego lekarza rodzinnego. Dlatego bywa, że to właśnie jego prosimy o wystawienie recepty na lek, który stale przyjmujemy na zlecenie gastroenterologa, endokrynologa, czy neurologa.
Nie zawsze się to jednak udaje. Czasem lekarz rodzinny "nie chce" wystawić takiej recepty. No właśnie – "nie chce", czy "nie może", ponieważ czuje się odpowiedzialny za nasze zdrowie? Warto posłuchać, co na ten temat ma do powiedzenia właśnie lekarz rodzinny.
Czy lekarz rodzinny może wystawić receptę na lek, przepisany przez specjalistę?
Lekarz rodzinny może wystawić receptę na leki, które zostały nam przepisane przez lekarza specjalistę. Taka jest generalna zasada i warto o niej wiedzieć. Bywa przecież tak, że czasem zabraknie nam leków, które przyjmujemy na zlecenie endokrynologa, diabetologa, hematologa, ginekologa, czy jakiegokolwiek innego specjalisty. A żeby umówić się do niego na wizytę, czasem trzeba czekać całe tygodnie, a nawet miesiące...
To dlatego, m.in., mamy opiekę lekarza POZ. W takiej sytuacji może właśnie wystawić nam potrzebną receptę, choć nie jest to wcale takie oczywiste. Dziś jest już tak, że nasz lekarz rodzinny może uzyskać dostęp do informacji zawartych na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta, m.in. o wystawionych nam receptach. Może się zatem posłużyć informacjami z IKP, aby sprawdzić, jakie leki i w jakich dawkach ostatnio przyjmowaliśmy i na tej podstawie wystawić nam potrzebną receptę.
A co na to wszystko lekarz?
Czasem pojawiają się jednak problemy. Przychodnie mają różne systemy informatyczne, ponadto nasze dane z IKP powinniśmy udostępnić lekarzowi POZ. Jeśli tego nie zrobimy, nie ma on żadnego potwierdzenia tego, że leczymy się z danego powodu i potrzebujemy określonych leków. Dawniej było tak, że lekarzowi rodzinnemu należało przynieść zaświadczenie od specjalisty odnośnie diagnozy, leczenia i wszelkich zaleceń.
Jak się okazuje, dziś także może to się okazać pożyteczne: "Jeżeli przychodzisz do lekarza rodzinnego celem kontynuacji leczenia zaleconego przez lekarza innej specjalizacji, lekarz może odmówić. Powodem takiej odmowy może być to, że my, lekarze rodzinni, musimy uwierzyć na słowo pacjentowi, że przyjmuje lek, który przyjmuje, i w tej dawce , którą podaje. Nie jesteśmy w stanie zawsze tego zweryfikować. Więc możemy odmówić, nie dlatego, że jesteśmy złośliwi, ale dla twojego bezpieczeństwa” – mówi dr Marcin Król (@dr_marcinkrol).
Dlaczego lekarze rodzinni czasem "nie chcą" przepisywać leków zaleconych przez specjalistę?
Jeżeli lekarz rodzinny nie jest pewien co do potrzeby kontynuacji danego leczenia lub jeśli uważa, że stan zdrowia pacjenta wymaga ponownej konsultacji ze specjalistą, może poprosić o dodatkowe informacje lub skierować pacjenta na kolejną wizytę do specjalisty.
Co więcej, warto zaznaczyć, że lekarz rodzinny ma prawo odmówić wypisania recepty zaleconej przez innego lekarza , jeśli uzna, według swojego doświadczenia i wiedzy, że nie będzie on korzystny dla pacjenta. Może to mieć miejsce np. w takich sytuacjach:
- gdy bierzemy kilka leków przepisywanych przez różnych lekarzy, a istnieją między nimi interakcje,
- gdy uzna, że została postawiona błędna diagnoza (np. co do rodzaju infekcji).
Jak upoważnić lekarza POZ?
Jeżeli zależy nam na tym, by lekarz rodzinny przepisywał nam leki, które na stałe przyjmujemy, warto go po prostu to tego upoważnić. Jak podaje serwis pacjent.gov.pl, lekarza można upoważnić do naszych danych medycznych na dwa sposoby:
-
Przez SMS:
“Możesz upoważnić lekarza, każdej specjalności i w każdej placówce, do twoich danych medycznych przez SMS. Ustalasz z nim zakres twojego upoważnienia np. wgląd do recept. Potem lekarz poprosi o ten dostęp w swoim systemie gabinetowym. Wówczas otrzymasz SMS na numer telefonu, który masz wpisany na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta (po zalogowaniu na IKP wybierasz ‘Moje konto’>> ‘Edytuj swoje dane’ i wpisujesz numer telefonu).”
Następnie podasz kod z SMS-a lekarzowi, żeby ten wpisał go do systemu i miał na tej podstawie wgląd na 24 godziny w historię Twoich recept.
-
Przez IKP:
na Internetowym Koncie Pacjenta możesz udostępnić dowolnemu pracownikowi medycznemu, a nawet całej placówce medycznej, twoją elektroniczną dokumentację medyczną (m.in. e-recepty, e-skierowania).
Jak to zrobić? - zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta,
- na górze z prawej strony znajdź zakładkę "Uprawnienia”, kliknij ją,
- wybierz "Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie”,
- kliknij granatowy przycisk z napisem „Przyznaj dostęp”,
- zaznacz, komu przyznajesz dostęp, np. pracownikowi medycznemu (lekarz, lekarz dentysta, farmaceuta, pielęgniarka, położna lub felczer),
- następnie znajdź właściwą osobę, wpisując jej imię, nazwisko, numer PWZ (prawa wykonywania zawodu),
- określ zakres i czas udostępniania danych medycznych
- zatwierdź.
Ważne – zawsze możesz cofnąć to upoważnienie. Lub zmienić jego zakres.
Zobacz także:
Nowe zasady umawiania wizyt w przychodniach: e-rejestracja wkrótce dostępna dla pacjentów
Zmiany w dostępności leków. Tego środka nie kupisz już bez recepty
Horror w Trójmieście. Fałszywy lekarz przyjmował pacjentów. Poszkodowane mnóstwo osób