Narodowy Fundusz Zdrowia odzyskał blisko 2,5 mln zł w wyniku kontroli przeprowadzonych w aptekach w II kwartale 2025 roku. Fundusz zakwestionował niemal połowę z ponad 11 tys. sprawdzonych recept. Najczęstsze błędy dotyczyły recepturowych leków i braku uprawnień osób realizujących recepty.NFZ odzyskał 2,5 mln zł po kontrolach aptek – w II kwartale 2025 r. zakwestionowano niemal 50% sprawdzonych recept z powodu błędów formalnych i braków w dokumentacjiNajczęstsze nieprawidłowości – błędny skład leków recepturowych, realizacja recept przez osoby bez uprawnień oraz niezgodności w systemie DRRZasady refundacji recept – poprawne dane lekarza, pacjenta i apteki, prawidłowy poziom odpłatności, termin realizacji i brak błędów formalnych decydują o wypłacie refundacji
Nie zawsze masz czas lub możliwość, by odwiedzić lekarza osobiście. W takich sytuacjach recepta online to wygodne rozwiązanie, dzięki któremu bez wychodzenia z domu możesz otrzymać potrzebne leki. Zdalna konsultacja z lekarzem odbywa się przez Internet, a elektroniczna recepta trafia na Twoje internetowe konto pacjenta. To nowoczesne podejście oszczędza czas i eliminuje stres związany z wizytą w gabinecie lekarskim.
W drugiej połowie lutego wejdą w życie nowe przepisy dotyczące funkcjonowania aptek i uprawnień farmaceutów. Nowela ustawy o świadczeniach w ramach opieki zdrowotnej wprowadzi ważne zmiany w zakresie dyżurów aptek oraz zasad wystawiania recept. Ważne: apteki, które nie wywiążą się ze swoich obowiązków, będą musiały zwrócić otrzymane środki.
Recepta transgraniczna umożliwia wykupienie leku poza granicami kraju, na terenie dowolnego państwa należącego do Unii Europejskiej. Jak Podaje ministerstwo Zdrowia, receptę transgraniczną można zrealizować wyłącznie za pełną odpłatnością, niezależnie od uprawnień, z których pacjent korzysta w Polsce. Po powrocie do kraju możliwe jest jednak uzyskanie zwrotu kosztów refundacji. Wystarczy złożyć wniosek do NFZ.
To ważna zmiana dla wszystkich posiadaczy numeru PESEL. Od 1 czerwca w życie wchodzą nowe przepisy – na ich podstawie będzie można zastrzec nie tylko numer PESEL, ale i instytucje takie jak banki, przed udzieleniem pożyczki, będą sprawdzić, czy PESEL jest aktywny. Wiemy, jak wpłynie to na wizyty lekarskie i realizację recept.