Obserwuj nas na:
Pacjenci.pl > Zdrowie > Apteki nagrywały klientów! Podsłuchy i ukryte kamery
Joanna Kamińska
Joanna Kamińska 02.11.2023 18:40

Apteki nagrywały klientów! Podsłuchy i ukryte kamery

Apteki nagrywały klientów! Podsłuchy i ukryte kamery
canva.com

Mikrofony przy stanowiskach i ukryte kamery nagrywające klientów. Taki sprzęt instalowano w placówkach jednej z sieci aptek działających na terenie Polski. Sprawa ujrzała światło dzienne, gdy opisał ją “Puls Farmacji”. Wtedy zajął się nią Rzecznika Praw Obywatelskich.

Pracownicy sieci aptek poinformowali redakcję “Pulsu Farmacji”, że poza kamerami, w placówkach zainstalowane są też ukryte mikrofony. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się w tej sprawie do prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

Nagrywanie rozmów farmaceutów z pacjentami

Pracownicy jednej z sieci aptek poinformowali Rzecznika Praw Obywatelskich, że w placówkach zamontowany jest monitoring i sprzęt do nagrywania dźwięków.

Przy każdym okienku umieszczony był mikrofon rejestrujący rozmowy farmaceutów z pacjentami. Z podanych informacji wynika, że nikt nie informował klientów o tym, że są nagrywani.

Jedna z pracownic ujawniła, że w trakcie podpisywania umowy o pracę, dodatkowo otrzymała do podpisu dwie zgody – na rejestrowanie obrazu i dźwięku. Na własność otrzymała tylko kopię umowy o pracę. O tym, w których miejscach zamontowano mikrofony, dowiedziała się dopiero od współpracowników.

Apteki nagrywały klientów! Podsłuchy i ukryte kamery

Kontrolowanie pracy farmaceutów?

Podobno personel nie dostał żadnej informacji, w jakim celu jest nagrywany i nie miał też dostępu do zarejestrowanych materiałów. Co kilka tygodni każdy z nich otrzymywał ocenę i wytyczne od koordynatora.

"Według tych informacji, za analizą sprzedaży i najpewniej po wysłuchaniu nagrań szła dyscyplinująca rozmowa z pracownikiem. Po nagraniu prywatnej rozmowy pracownic jednej z nich odmówiono urlopu" - czytamy w komunikacie Rzecznika Praw Obywatelskich.

Jak podaje Rzecznik Praw Obywatelskich, wcześniej nie zostały podjęte żadne oficjalne działania wobec postępowania aptecznej sieci.

Rzecznik wystąpił do prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbiety Piotrowskiej-Rutkowskiej i skierował zapytanie, czy o sprawie poinformowano już Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Państwową Inspekcję Pracy.

Naruszenie praw klientów i pracowników

Rzecznik Praw Obywatelskich podkreślił, że doszło do naruszeń zarówno praw klientów, jak i pracowników.  Zawód farmaceuty wymaga zachowania tajemnicy zawodowej, natomiast klient ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, informacji z nim związanych.

Mogło także dojść do naruszenia Kodeksu Pracy. Zdaniem Rzecznika, jeśli kamery i mikrofony nie były "niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa", nie powinny być zamontowane w placówce.

Źródło: Puls Medycyny (https://pulsmedycyny.pl/), https://bip.brpo.gov.pl/

Wybór Redakcji
Przychodnia
Ogromna zmiana po nowym roku. Przychodnie zaczną dzwonić do pacjentów w tej sprawie
przedawkowanie leków bez recepty
Farmaceuta alarmuje: Te błędy w samoleczeniu mogą skończyć się w szpitalu
Wizyta u lekarza
Lawina L4 z kodem F43. Polacy coraz częściej sięgają po takie zwolnienia
Magdalena Stolarczyk
"To, że lek jest dostępny bez recepty, nie oznacza, że nie może zaszkodzić". Farmaceutka ostrzega przed najczęstszymi błędami pacjentów
badanie ginekologiczne
Ginekolog odmówił zbadania pacjentki. Powód był kuriozalny
Kobieta z półpaścem
Co wiesz o półpaścu?
Pacjenci.pl
Obserwuj nas na: