Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja dziecko
Pacjenci.pl > Profilaktyka i leczenie > Dzwonisz do przychodni a tam "brak numerków"? Rzecznik Praw Pacjenta mówi, co robić
Marta Uler
Marta Uler 20.09.2024 12:20

Dzwonisz do przychodni a tam "brak numerków"? Rzecznik Praw Pacjenta mówi, co robić

Co robić, gdy nie ma numerków do przychodni?
Fot. East News/Mateusz Jagielski

Jesień nadchodzi wielkimi krokami, a wraz z nią infekcje sezonowe. Wkrótce będziemy kichać, prychać, smarkać i pokasływać. Zresztą już teraz można zaobserwować wzmożony ruch w przychodniach. Pod gabinetami pediatrów i internistów ustawiają się kolejki pacjentów.

Ale nie każdy z łatwością może dostać się do lekarza. Rzeczywistość wygląda często tak, że gdy dzwonimy rano do przychodni, okazuje się, że numerków już nie ma. Co robić w takiej sytuacji? Warto znać swoje prawa. 

Dostać się do lekarza to często luksus

Dostęp do lekarzy pierwszego kontaktu, internistów i pediatrów, bywa w naszym kraju utrudniony, zwłaszcza w okresach infekcyjnych. A taki właśnie przed nami. Wkrótce zaczniemy chorować na potęgę, kichać i kasłać, cierpieć z powodu bólów gardła, głowy i gorączki. Z jednej strony to naturalne, przeziębienia to powszechne infekcje, ale z drugiej strony, frustrujący jest fakt, że kiedy człowiek zachoruje, przede wszystkim martwi się, czy dojdzie do tego, że w ogóle zbada go jakiś lekarz.

Ten scenariusz zna chyba każdy z nas: pojawia się infekcja, dzwonimy więc do przychodni i albo w ogóle nie możemy się połączyć, albo – po spędzeniu pół godziny na oczekiwaniu aż konsultant odbierze – dowiadujemy się, że nie ma już numerków. Co robić w takiej sytuacji? Wiele zdesperowanych osób decyduje się kolejnego dnia ruszyć do przychodni osobiście, tak rano, jak tylko się da, nie zważając na to, że ledwo się trzyma na nogach.

Wcale nie musi tak to wyglądać. Warto znać swoje prawa.

Fot. Pixabay/RazorMax
W szpitalu zmarła 11-miesięczna dziewczynka. Zawinił personel W USA zakazano tej fasoli, bo uszkadza wątrobę. W Polsce kupisz ją bez problemu

Brak numerków do lekarza? Oto co można zrobić

W Polsce dostęp do podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) jest regulowany przepisami prawa, a pacjenci mają prawo do opieki medycznej, zwłaszcza w przypadku nagłych zachorowań. Jeśli dzwonisz do przychodni rano i nie ma już wolnych miejsc na wizytę u lekarza, istnieje kilka kroków, które możesz podjąć:

  • masz prawo domagać się wizyty tego samego dnia, najpóźniej następnego, szczególnie jeśli twój stan zdrowia jest poważny. W przypadku ostrych zachorowań lekarz rodzinny powinien cię przyjąć w dniu zgłoszenia,
     
  • możesz poprosić o teleporadę, jeśli nie ma wolnych miejsc na wizytę osobistą. W ramach teleporady lekarz jest w stanie ocenić, czy twój stan zdrowia wymaga natychmiastowej interwencji,
     
  • jeśli twój lekarz nie ma już miejsc, możesz poprosić o wizytę u innego lekarza w tej samej przychodni. Każdy lekarz POZ ma obowiązek udzielić pomocy pacjentom przypisanym do przychodni,
     
  • możesz także udać się do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, która działa po godzinach pracy POZ (od godziny 18:00 do 8:00 rano oraz w weekendy i święta). Nie jest tam wymagana wcześniejsza rejestracja,
     
  • w ostateczności, jeśli pilnie potrzebujesz konsultacji lekarskiej i nie możesz uzyskać wizyty na NFZ, możesz skorzystać z prywatnej wizyty. Warto jednak podkreślić, że w nagłych przypadkach państwowy system opieki zdrowotnej ma obowiązek cię przyjąć.

Jakie mamy prawa jako pacjenci?

Jeśli przychodnia odmawia ci wizyty pomimo nagłego stanu zdrowia, możesz złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). NFZ kontroluje przychodnie, a ich obowiązkiem jest zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc dla pacjentów i reagowanie na nagłe przypadki.

Rzecznik Praw Pacjenta informuje:

Nie powinny zatem mieć miejsca sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie.

 

Przychodnie są czynne od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. W tym czasie placówka powinna być dostępna dla pacjentów i zapewnić telefoniczny kontakt z rejestracją, teleporadę, a także – w razie potrzeby zdrowotnej lub kiedy wynika to z przepisów prawa, a także na żądanie pacjenta – osobistą wizytę w przychodni.

 

Jeżeli nie możesz dodzwonić się do swojej przychodni lekarza rodzinnego lub masz problem z rejestracją w innej formie zgłoś to do Rzecznika Praw Pacjenta 800 190  590 (prefiks 2), połączenie bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych.

 

W przypadkach nagłych, kiedy Twoje zdrowie lub życie może być zagrożone możesz skorzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w izbach przyjęć i szpitalnych oddziałach ratunkowych, czyli SOR-ach.

Zobacz także:

Pediatra: Dzieci zaczynają już chorować, a z nimi całe rodziny. Krztusiec i COVID na czele

Nowe zasady umawiania wizyt w przychodniach: e-rejestracja wkrótce dostępna dla pacjentów

Zacznie się 24 sierpnia w całej Polsce. Zmiany w przychodniach stały się faktem