Wyszukaj w serwisie
#PrawoiZdrowie choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja dziecko
Pacjenci.pl > Problemy cywilizacyjne > Edukacja zdrowotna wchodzi do szkół. Kościół ostrzega przed "systemową deprawacją"
Izabela Nestioruk-Narojek
Izabela Nestioruk-Narojek 25.08.2025 15:46

Edukacja zdrowotna wchodzi do szkół. Kościół ostrzega przed "systemową deprawacją"

Rząd wprowadza edukację zdrowotną, duchowni ostrzegają
fot.Max Fischer/Pexels

Od 1 września 2025 roku w polskich szkołach pojawi się nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Ma wspierać uczniów w dbaniu o zdrowie fizyczne, psychiczne i relacje społeczne. Jednak część hierarchów Kościoła katolickiego apeluje do rodziców, by nie wyrażali zgody na uczestnictwo dzieci w tych zajęciach. Skąd wynika ten opór i co naprawdę zawiera program?

  • Episkopat alarmuje: „genderowa koncepcja płci” i „systemowa deprawacja dzieci”,
  • 1 godzina tygodniowo, ocena opisowa – zajęcia nie wpłyną na średnią,
  • Cel państwa: ograniczyć choroby cywilizacyjne; dziś co piąty europejski nastolatek ma nadwagę lub otyłość.

Episkopat: "Genderowa koncepcja płci" i zagrożenie dla tożsamości dzieci

Nowy przedmiot ma zastąpić rozproszone dotąd treści dotyczące zdrowia, które pojawiały się w biologii, wychowaniu fizycznym i WDŻWR. Reforma przygotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z resortami zdrowia i sportu integruje te obszary w spójny program obejmujący profilaktykę chorób, edukację seksualną, higienę cyfrową czy wsparcie psychiczne.

Najwięcej kontrowersji budzi jednak właśnie moduł dotyczący seksualności. W liście z maja 2025 roku Prezydium Konferencji Episkopatu Polski skrytykowało przedmiot jako "oderwany od małżeństwa i rodziny", zarzucając mu promowanie "genderowej koncepcji płci" oraz zachęcanie dzieci do "odrzucenia swej kobiecości lub męskości". Biskupi zaapelowali do rodziców, by "nie godzili się na systemową deprawację dzieci".

Czego dzieci będą się uczyć? Program i założenia reformy

Zgodnie z rozporządzeniem z 6 marca 2025 roku, edukacja zdrowotna będzie realizowana w klasach IV–VIII szkoły podstawowej oraz I–III ponadpodstawowej w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Ocena z przedmiotu będzie opisowa i nie wpłynie na promocję.

Program obejmuje 11 modułów: zdrowie fizyczne, psychiczne, seksualne, Środowiskowe, profilaktykę uzależnień, pierwszą pomoc oraz podstawy funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Zajęcia będą prowadzone metodami aktywizującymi, takimi jak projekty, dyskusje czy treningi praktycznych umiejętności (np. mierzenie ciśnienia, analiza etykiet żywnościowych).

Projekt bez nazwy - 2025-08-25T152423.573.png
fot.halfpoint/canva, Edukacja zdrowotna w szkołach budzi kontrowersje

Ministerstwo Edukacji zapewnia, że treści związane z seksualnością będą dostosowane do wieku uczniów i mają służyć głównie profilaktyce przemocy seksualnej oraz edukacji zdrowotnej. W starszych klasach pojawią się m.in. informacje o metodach antykoncepcji i zapobieganiu chorobom przenoszonym drogą płciową.

 

Rola rodziców i wsparcie systemowe

Rodzice mają prawo zapoznać się z programem nauczania oraz uczestniczyć w lekcjach otwartych. Warto regularnie rozmawiać z dzieckiem o tym, czego nauczyło się na zajęciach i wspólnie wdrażać zdobytą wiedzę w praktyce, np. poprzez planowanie codziennego ruchu czy analizę składu produktów spożywczych. Przeczytaj: Miliardy na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Nareszcie

Projekt bez nazwy - 2025-08-25T152609.072.png
fot.RDNE Stock project/Pexels, Szkoły szykują rewolucję. Kościół: "Tak zaczyna się deprawacja"

W przypadku objawów takich jak przewlekły ból, obniżony nastrój, zaburzenia snu czy doświadczanie przemocy rówieśniczej lub online, należy skontaktować się z pediatrą, psychologiem szkolnym lub lekarzem rodzinnym. Szkoła może być wsparciem, ale nie zastąpi profesjonalnej pomocy.

 

Źródło: Pacjenci.pl, Gazeta.pl

Zdrowie psychiczne niemowląt pod lupą. Pierwsze badania w polskim POZ
niemowlę
Rodzice mogą bezpłatnie zgłosić swoje dziecko do projektu „Bobas” i wziąć udział w badaniach
W niektórych krajach Europy Zachodniej pediatrzy rutynowo oceniają zdrowie psychiczne najmłodszych dzieci. W Polsce takie narzędzia dopiero powstają. Badacze z Uniwersytetu Śląskiego adaptują dwa międzynarodowe kwestionariusze, które mogą pomóc wykrywać pierwsze sygnały problemów u niemowląt – jeszcze zanim staną się one poważnym obciążeniem.W Polsce brakuje narzędzi do oceny zdrowia psychicznego niemowląt, dostępne są jedynie skale rozwojowe Badacze z Uniwersytetu Śląskiego adaptują dwa sprawdzone kwestionariusze stosowane m.in. we Francji i Danii Rodzice mogą bezpłatnie zgłosić swoje dziecko do projektu „Bobas” i wziąć udział w badaniach
Czytaj dalej
Te same uprawnienia, inne zarobki. Absurdy płac pielęgniarek i położnych
pielęgniarka
Różnice w zarobkach pielęgniarek
W polskim systemie wynagradzania pielęgniarki z kursem kwalifikacyjnym mogą wykonywać te same czynności co te ze specjalizacją, lecz nie przysługuje im adekwatna pozycja w siatce płac. Sprawia to, że osoby o identycznych kompetencjach otrzymują bardzo różne wynagrodzenie, co rodzi poważne wątpliwości prawne i etyczne.Pielęgniarka z kursem kwalifikacyjnym ma takie same uprawnienia zawodowe jak pielęgniarka ze specjalizacją, lecz w siatce płac nie jest uwzględniona Różnice w wynagrodzeniach zasadniczych między grupami mogą sięgać nawet około 2 864 zł (a w składnikach całkowitych ponad 4 500 zł) Ustawodawca przewiduje przynależność do grup tylko dla licencjata (grupa 6) lub specjalisty/magistra ze specjalizacją (grupa 5 lub 2), kurs kwalifikacyjny nie zwiększa zaszeregowania
Czytaj dalej