Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Profilaktyka i leczenie > Pierwsze objawy odwodnienia mogą zmylić. Latem weź to pod uwagę 
Marta Uler
Marta Uler 23.06.2024 07:10

Pierwsze objawy odwodnienia mogą zmylić. Latem weź to pod uwagę 

kobieta z wachlarzem
Fot. Shutterstock/Josep Suria

W czasie upałów nasz organizm jest szczególnie narażony na odwodnienie. Wysoka temperatura sprawia, że się pocimy, czyli tracimy wodę. Jeśli stracimy jej zbyt dużo, możemy mieć naprawdę poważne problemy zdrowotne. 

Z odwodnieniem nie ma żartów. Latem dobrze jest zapisywać sobie, ile wody się wypiło w ciągu dnia, by do niego nie dopuścić. Tym bardziej że pierwsze objawy odwodnienia łatwo przegapić. 

Kiedy dochodzi do odwodnienia?

Odwodnieniem nazywamy stan, w którym tracimy więcej wody, niż przyjmujemy. Tak się może stać podczas gorączki, biegunki, a nawet intensywnego treningu. I oczywiście – podczas upałów, o czym przestrzegają lekarze. 

Odwodniony organizm nie ma wystarczającej ilości wody do wykonywania swoich podstawowych funkcji życiowych. A są to, m.in.:

  • trawinie i przemiana materii,
  • oddychanie komórkowe, 
  • tworzenie hormonów oraz neuroprzekaźników w ośrodkowym układzie nerwowym,
  • regulacja temperatury ciała,
  • amortyzacja mózgu i rdzenia kręgowego.

Woda to życie. Jest nam bardzo potrzebna, a w ciepłe dni, jeszcze bardziej. Żeby organizm się nie przegrzał podczas wysokich temperatur, pocimy się – odparowujący pot schładza tkanki. Ale, by ten pot się wydzielał, trzeba zadbać o odpowiednią podaż wody.

@dietetykkasiajarosz Odwodnienie jest bardzo niebezpieczne. Może prowadzić do śmierci. Dużo osób jest lekko odwodniona. Sprawdź czy masz te objawy. #woda #nawodnienie #odwodnienie #zdrowie #dietetyk #medycynanaturalna ♬ Beautiful Things (Sped Up) - Benson Boone
Weronika Książkiewicz chorowała na raka. W trudnych chwilach wspierała ją mama Chciałabyś wyjechać do sanatorium z mężem? To możliwe, lecz są pewne warunki

Ile należy pić w ciągu dnia?

Przyjęło się, że dorosły człowiek powinien dziennie wypijać 30 ml/kg masy ciała. A więc osoba ważąca 60 kg – 1800 l. Ale w "normalnych” warunkach. Podczas upałów ta ilość wody powinna być większa. Zaleca się picie nawet 3-4 litrów dziennie, szczególnie jeśli przebywamy na słońcu, uprawiamy sport lub wykonujemy ciężką pracę fizyczną. 

Nie chodzi jednak o to, by co kilka godzin wypić na raz np. całą półlitrową butelkę. Szybko to wydalimy, a nie takiego efektu oczekujemy. Lepiej się nawodnimy pijąc często i regularnie, po kilka łyków, przez cały dzień tak, aby nie dopuszczać do uczucia pragnienia. To jeden z pierwszych objawów odwodnienia.

Objawy odwodnienia – na co zwrócić uwagę?

Pierwszym objawem odwodnienia wcale nie jest utrata elastyczności skóry, jak potocznie się uważa. Często, by sprawdzić, czy ktoś nie jest przypadkiem odwodniony, unosi się jego skórę na dłoni i obserwuje, czy opada natychmiast, czy powoli. Jednak wolne opadanie świadczy już o poważnym odwodnieniu. Na początku możemy to być "tylko”: 

  • pragnienie – to pierwszy i najbardziej oczywisty objaw,
     
  • suchość w ustach i gardle, spierzchnięte wargi, szorstki język,
     
  • zmniejszona ilość moczu – mocz staje się także ciemniejszy,
     
  • zmęczenie i osłabienie – problemy z koncentracją, ogólne rozbicie,
     
  • ból głowy, zawroty – to bardzo podstępny objaw, czasem przecież z różnych powodów, boli nas głowa i bywa, że nie powiążemy tego z odwodnieniem.

Co robić, gdy dojdzie do odwodnienia? 

Jeśli zauważysz u siebie lub u kogoś w twoim otoczeniu objawy odwodnienia, nie bagatelizuj tego, zwłaszcza kiedy mamy upały. Tu należy jak najszybciej podjąć kroki w celu nawodnienia organizmu:

  • napij się lub podaj osłabionej osobie wodę – ale pić trzeba powoli, aby organizm mógł stopniowo wchłaniać płyny. Dobry w tym momencie będzie także napój izotoniczny, który pomoże uzupełnić elektrolity,
     
  • odpocznij w chłodnym miejscu – jeśli to możliwe, znajdź cień lub schronienie przed słońcem,
     
  • nie pij kofeiny, ani alkoholu – te napoje dodatkowo odwadniają organizm,
     
  • zjedz coś bogatego w wodę – owoce i warzywa, takie jak arbuzy, pomidory, ogórki czy pomarańcze, są świetnym źródłem dodatkowej wody i doskonale nawadniają.

W przypadku ciężkiego odwodnienia, gdy objawy są bardziej zaawansowane, pojawią się już bardzo silne bóle głowy, zawroty, nudności, wymioty czy dezorientacja, konieczne jest natychmiastowe zasięgnięcie pomocy medycznej. W takiej sytuacji może być konieczne dożylne podanie płynów, aby szybko przywrócić równowagę wodno-elektrolitową w organizmie.

Zobacz także:

Tyle wody trzeba pić w ciągu dnia. GIS podaje normy

Czy grozi ci "choroba limonkowa"? Tak, jeśli jesz te produkty w lecie

Najzdrowsze lody zrobisz sama w domu. Idealny przepis na domowe lody